Hvilke højttalere...

Sad her til morgen, hvor Hans Otto Bisgaard på P4 pludselig spillede et nummer med R.E.M. fra min glade tid på kollegium. Jeg må indrømme, at den lige fik 2 trin på volume-knappen. Så kom jeg til at tænke på, at mine højttalere er næsten lige så gamle som nummeret - mener de blev købt i '92.

Et par Dali 103 fra HiFi-Klubben

Det var dengang man gik op i, om der var oversampling på CD-spillen, dæmpningsfaktor på forstærkeren og om man havde 2,5 eller 4 kvadrat ledning til højttaleren (med forgyldte bananstik, naturligvis). Nu kører vi med hvid lysnet-ledning fra Harald Nyborg, det skulle jo nødigt ligne noget

Hele det her Hi-Fi trip er stille og roligt gået fløjten i takt med at vi i stigende grad opbevarer musik som MP3 og hører det på alle mulige slags apparater - PC, mobil, cykelcomputer, sikkert også snart kaffemaskine med trådløst internet

Mit eget musikforbrugs-mønster har så afgjort også ændret sig i takt med at villa, vovse, kone, børn, fisk og hverdag er kommet snigende ind. Den store, forkromede CD-samling står i hjørnet og samler støv, skal der endelig høres et bestemt nummer, smider vi det lige over PC-link'et fra MP3-samlingen, hamrende praktisk, men med meget lidt af den gode, gamle fornemmelse af at tage en vinylskive ud af hylsteret, støve den af og forsigtigt placere pick-up'en i indløbsrillen. Og alt foregår i rækkehus-venligt lydniveau, ikke noget med lige at presse et par ekstra dB ud af anlægget for nu at se, om tallerkenrækken falder ned

Faktisk bliver vores (i bund og grund ret fornemme) anlæg kun brugt til at høre P4 og lyden fra TV'et - som dog i retfærdighedens navn er placeret midt mellem højttalerne, der i øvrigt er monteret i ørehøjde for optimal lytteoplevelse - 'Det er mig eller hunden' med naturtro VOV

Men tilbage til overskriften - de gamle Dali'er har fulgt mig gennem tykt og tyndt, op-tur, nedtur, ægteskab, skilsmisse, nyt ægteskab, og når vi engang køber en nedlagt minestryger og flytter på vandet, følger de sikkert også med dér.

Så fortæl-fortæl, hvis I har et par gamle hø-kasser fra Jamo eller Cervin Vega stående, I absolut heller ikke vil af med, og lad os få lidt nostalgi

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Sad her til morgen, hvor Hans Otto Bisgaard på P4... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Heldigvis er denne tråd jo ikke akut-hjælp til nogen, så der er god plads til sidespring - jo flere, desto mere underholdende

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

@Håndværker:

Ikke mig, jeg sidder stadig og mugger over at være blevet kaldt 'skruebrækker', bare fordi jeg har haft et net-juletræ før

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Nååååh bette Albino trampede jeg i dine små julefølelser, ja det var jo ikke så godt. Så må du jo komme over så vi kan deles om et eller andet.
Så kan du også lige skovle min private vej fri for sne 
Naaaah, Håndsværker, er vi i krigshumør i dag??? Bare pas på, jeg er i dén der enormt kloge tilstand, man nu har efter en ordentlig kæp i øret i går, som er fortyndet med noget velblandet glögg på containerpladsen i formiddags (hvor vi rent undtagelsesvis havde mindre med hjem end med ud) plus det løse 

Jeg er glad for at jeg ikke er mig selv i morgen - det havde jeg ikke holdt ud

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Skrevet af albino på 20 dec 2009 19:22
@Håndværker:

Ikke mig, jeg sidder stadig og mugger over at være blevet kaldt 'skruebrækker', bare fordi jeg har haft et net-juletræ før

ok. Hvad er et net juletræ ????

Jacob
Det er et virtuelt juletræ, man downloader og stiller op på sin router... nej, det er et træ, man køber i net-indpakning, enten hos de lokale spejdere, eller man går selv ud i plantagen, finder og fælder det og hiver det så baglæns gennem en tuba, hvor der sidder en netstrømpe ved mundstykket - den (netstrømpen, ikke tubaen) og træet indeni tager man så med hjem, det hele kan næsten være i en Fjällräven rygsæk, men lillejuleaften hiver man i 'Rescue'-snoren, og Floff, så har man et full-size juletræ, lige til at pynte...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Overhelehovedetikke Albino, dutolkermitsvarforkert

jeg har et par jamo koncert 7 højtaller
og en technics forstærker med klasse aa. lyd. og 8 bånds ekvalizer og sony cd afspiller
og jvc radio tuner og denon kasette afspiller.
 
lyden i andlægget er meget god og man kan høre klik lyden i andslaget i klokkespil.!
fra en refferangse cd no. 68. fra hifi bladet.

Hej alle sammen
Jeg kan ikke lade være med at blande mig fordi jeg også har nostalgiske "oldsager"
Mine højttalere er et Peerles kit 3-25, som er monteret af mig selv med 1,5 kvadret stiv elektrikker ledning mellem enhederne, og monteret i 150 Ltr. kabinetter i 1 tomme møbelplade fra Rudolph Schmidt  - tilslutningskabler er "vilde 2 x 0,75 kvadrat lysnetledning. De trækkes af den første store forstærker på det danske marked ( B&O  Beolab 5000 og tilhørende tuner Beomaster 5000 ) Min pladespiller (som stadig bliver brugt) er en Lenco L 76 med den org. arm  med Shure pickup og en elipse diamant fra Shure. Har i øvrigt org. måleblad fra Brüel & Kjær på forstærkeren (det fulgte med fra B&O ) den yder 60 Watt rent sinus med begge kanaler drevet på en gang . Jeg nænner ikke at skille mig af med det - man savner bare en fjernbetjening og nogle faste stationer på tuneren men hvad ?
I 1967 hvor anlæget kom frem kostede forstærkeren 2495 Kr. og tuneren 1995 Kr.  hvad mon man kunne få for de samme penges værdi i dag ?
Har i øvrigt også båndoptageren Bercord 2000 de luxe og cassette båndoptager Beocord 1100 men de er pakket væk og bliver ikke brugt ret tit men de fungerer stadig - Godt kram B&O lavede den gang.
Nostalgiske Hilsner fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også