advokat - pris for et par timers arbejde??

Jeg har i forbindelse med køb af en ejendom haft en advokat til at gennemgå købsaftalen.

Ejendomsmægleren forestod udarbejdelse af skøde, samt tinglysning af dette. – Altså advokatens opgave været at gennemgå købsaftale og skøde, inden underskrift.

Hele sceancen foregik samme dag – aftale + skødegennemgang, samt underskrift af disse.

Anslået til at tage halvanden, måske to timer.

Kan det være rigtigt at advokaten kan tage 7500 kr inkl moms for dette? Jeg føler mig lidt r*vrendt..


/cs

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi betalte omkring de 7000 til vores advokat, men han lavede OGSÅ skødet. Så umiddelbart synes jeg også at det lyder som meget.

 

 

 

Du kunne jo bede om en specificeret regning.
Jeg er, af en advokat, blevet fortalt, at de ikke bare må slumpe sig til et beløb, men skal afregne efter medgået antal timer. Timeprisen for almindelige provinsadvokater ligger på 12-1500 kr. + moms.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vi gav 3500,- for det samme (som også er medlem af danske boligadvokater)

Det synes jeg også var lige på grænsen af det tilladte, men vi fik da 2 fine kuglepenne ud af det....
problemet er jo ofte - ligesom med så mange andre aftaler - at man først bagefter bliver klar over, hvad man burde have aftalt før opgaven blev påbegyndt (også kaldet erfaring).

Jeg vil gætte på, at hvis du får en udspecificeret regning vil opdage, at der eksempelvis er faktureret en time eller mere til tinglysning - naturligvis til 1500 kr/t uagtet at det er yngste kontorelev, der har været ovre på tinglysningskontoret. Den opgave kan man lige så godt selv løse, da der intet juridisk ansvarspådragende er forbundet hermed, men det nævner advokaten naturligvis ikke, når man indgår aftale.
Annonce
gad i øvrigt vide hvor meget billigere advokatregningen egentlig bliver fremover, når nu tinglysning fra i morgen bliver elektronisk
Lars: Det var faktisk ikke engang advokaten der forestod tinglysning.. mægler klarede alting..
advokaten skulle faktisk bare sige "ja, det hus kan du godt købe! Det er der intet i vejen for..."


/cs

Et eller andet sted er det slet ikke mæglerens opgave at lave et skøde, det er nu engang købers rådgiver der normalt laver dette arbejde, man skal altid tænke på at Mægleren er sælgers rådgiver og absolut ikke købers.

Der ud over er 7500kr meget normalt for dette "arbejde" jeg har købt fast ejendom 2 gange, den ene gang betalte jeg 3500 og den sidste gang kom vi af med 7400kr, og i min verden var der ret stor forskel på de to advokater, den sidste gav væsentlig bedre rådgivning hvorimod den første havde ret travelt med at få os smidt ud af butikken. Ingen rådgivning omkring arverettigheder hvis en af os skulle kradse af, og stort set ingen rådgivning om ejerskifteforsikring.

ja jeg tror det du har betalt for er tinglysning og skøde hos din advokat, så hvis de ikke har gjort det burde prisen kun være omkring de 2500 for vejledningen.
Jeg har brugt en advokat én gang i mit liv. Det var i forbindelse med en tvist i min daværende opgang. Han skulle egentlig bare skrive et brev, men det udviklede sig. Hans pris var "1.600 kr. i timen........plus moms", som han sagde, dvs. 2.000 kr. i timen. Jeg havde ikke noget valg på det tidspunkt, så jeg satte ham på sagen.

Der skal ikke brændes mange timer af til 2.000 kr. i timen, før man ender på et højt beløb. Efterfølgende har jeg hørt fra en anden advokat, at det ikke er helt normalt at tage så høj pris for en relativt simpel opgave for en privatperson....det er jo trods alt sjældent advokaten selv der løser opgaverne, det er sekretæren der skriver brevene og udfylder de standarddokumenter (skøde mv.), som er lavet én gang for alle.

Mvh. AllanE
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis