brændeovn fra tyskland + tillægsspg omkring pris på skorsten

Jeg står og overvejer at installere en brændeovn i mit hus.
I tyskland, kan man spare omkring 30-40% på køb af sådan een.
Kan de tyske ovne godkendes i DK? - jeg har læst at skorstensfejeren skal godkende inden man må bruge den..

+ et tillægsspg: Kan det passe at en stålskorsten skal koste over 5000 kr? jeg så i silvans katalog at en "skorstenspakke" koster ca 6000 kr...

/cs

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan nok med fordel google "prøvningsattest brændeovn", da alle ovne jo skal have en sådan. Skorstensfejeren skal skrive den under, men det er ikke ham, der laver den. Se evt. her om krav til prøvningsattesten:  https://www.retsinformation.dk/Form...?id=105319

Pris på skorsten: Du får almindeligvis hvad du betaler for. Billig skorsten: kort levetid og/eller dårligt træk hvis den er billig fordi du har lavet den for kort. Dyr skorsten: Lang levetid/godt træk.

Men dermed ikke sagt, at det ikke kan betale at se sig for.
prøvningsattesten er en godkendelse som producenten skal søge for følger ovnen for at den lovligt kan opstilles og anvendes i Danmark. Når skorstensfejeren har skrevet den under er den dit bevis på, at du har en ovn, der opfylder de lovgivningsmæssige krav til konstruktion, virkning samt installation. Har du ikke en prøvningsattest (fordi den ikke fulgte med ovnen) kan skorstensfejeren ikke godkende din ovn.

Moralen: Handler du i Tyskland, så husk at sikre dig, at der følger en dansk prøvningsattest med ovnen ellers er der ikke tale om en besparelse, men penge ud af vinduet.

Pris på skorsten: Prøv selv at google det. Der er et utal af brændeovns- og skorstensudbydere, hvor du kan sammenligne priser (og i øvrigt også beregningsprogrammer, der kan hjælpe dig med til at få en skorsten, der har den rette højde).
ah på den måde... tak for en uddybning :-)

/cs

Det virker lidt spøjst det der med dansk prøvningsattest, jeg troede at når vi nu er medlem af EU. Da at når et produkt er godkendt i 1 land EUland så galt dette for hele EU, eller hur ?

Hilsen
Allan
Annonce
Det står landene frit for at stille skrappere/andre krav til f.eks brændeovne. Jeg vil også sige HUSK at få brændeovnsattesten med fra forhandleren (hvis du kan få den, når det er i Tyskland) ellers har du smidt pengene ud af vinduet og tjek det inden du kører ned til butikken. Ellers vil jeg anbefale at du køber den i DK så du er sikker på at kunne få servicen fra en dansk forhandler, hvis der mod forventning skulle være noget galt med ovnen.

Hilsen
Mette
Det var nemlig samme tankegang som Allan, jeg havde - og syntes ikke at jeg kunne finde noget klart svar nogen steder.. :-)

/cs

Skrevet af csteinod på 18 aug 2009 19:05
Det var nemlig samme tankegang som Allan, jeg havde - og syntes ikke at jeg kunne finde noget klart svar nogen steder.. :-)
udlægningen af lovbekendtgørelsen jeg linkede til herover finder du her
du kan prøve at snakke med ham her

http://www.nbom.dk/default.asp?ID=143

Vi har bestilt hos ham for 20800 kr med det hele , så slipper du har at tænke på alt det.
i prisen er
alt , gulv plade glas eller stål , ovn en varde elipse , stål skorsten, montage , og 5 trin til taget så Skorstensfejeren kan komme op.

så er jeg 100% sikker på alt er som det skal være og jeg skal bare ringe til Skorstensfejeren bagefter og få det godkendt ( han stå indefor det bliver det ellers betaler han omsynet )

nej jeg kender ikke manden og jeg arbejdet ikke for ham eller har nået med hans butik at gøre, som jeg har sagt før der er sku visse ting man ikke skal gøre det selv med
Det står landene frit for at stille skrappere/andre krav til f.eks brændeovne.

?????? - Jeg troede at det var det man kaldte en teknisk handelshindring - kors hvor er jeg dog naiv :-)

Hilsen
Allan
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis