Utæt rorstamme.

Hej.

Jeg har en ældre hollandsk motorbåd, stål. Rorstammen er begyndt at dryppe lidt. Der sidder en smørenippel som får lidt fedt en gang i mellem. Men her i ferie er den så begyndt at dryppe lidt. Kunne det tænkes at der sidder en fedtsnor der skulle skiftes?
Er der nogen der har lidt kendskab til en sådan rorstamme og som vil komme med et bud? Jeg vil helst ikke begynde at skille det ad, før jeg ved lidt mere.
Mvh. ASN
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ans.
Almindeligvis er sådanne indvendige rorstammer ført op over højden på bådens vandlinie, det er måske ikke tilfældet på din. Der er også mange måder hvorpå en rorstamme er afsluttet, det kan som du nævner være en fedtsnor det kan være med cimmer ringe og nogle har blot en bøsning.
Mit forslag til dig, vil være at du prøver at give den så meget fedt som du kan, eller til det kommer ud et sted.
Endelig kan det være stammen der er tæret igennem, har du tjekket hvorfra vandet kommer på rorstammen.

V.h.  Håndværkeren
Det lyder som samme system jeg har, hvad er rorhylsteret lavet af ? Min har en fedtsnor som jeg langsomt har fået tæt. Min går op over vandlinjen, hvis den ikke er spændt helt tæt er det ikke helt ualmindeligt at der kommer en sjat vand når man fyrer den af.

Dr_Lyn
Jeg blev engang belært om at sådan noget fedt skal være det rigtige til stævnrør - altså til maritimt brug.
Det rigtige fedt "suger" vand så det holder tæt. Hvis man bruger alm. fedt så kan vandet lige så langsomt lave en kanal gennem fedtet og så bliver det jo utæt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har hørt at stævnrørsfedt er godt fordi vandemulsionen er bedre til at bortlede varme fra lejer, pakbrille/fedtsnor osv. end vandfrit fedt, jeg har også hørt om folk der har haft gode erfaringer med alm. fedt (ikke det dyre stads). Jeg tror der er lige så meget overtro omkring stævnrør som der er med galvaniske spørgsmål men i lige det tilfælde lytter jeg mere til dem der har haft med stævnrør at gøre i maaaange år end eksperterne Min rorstamme er blevet tæt efter 1 1/2 - 2 patroner stævnrørsfedt og forsigtig stamning af pakdåsen dvs. 1/8 omdrejning på møtrikkerne hver halve år sammen med masser af fedt.

Dr_Lyn
Stævnrørsfedt har den egenskab at, være upåvirkeligt af vand, og anvendes til at holde fedtsnoren smurt, og så tætte for små utætheder, men det er i princippet snoren, der skal holde tæt. Andre typerfedt kan bruges, men skal så smøres oftere. Det er ret begrænsede mængder fedt, der skal bruges, hvis snoren er ok, men den slides og må efterspændes 1 gang om året ca. og i sidste ende udskiftes, dog kan man lægge en enkelt eller 2 nye omgange i efter behov. De både jeg har haft, har brugt ca. ½ kopfuld om året. Desværre fås stævnrørsfedt ikke i patroner, hvilket gør det mere bøvlet at bruge, da man så skal ha' det over i en stævnrørsfedtkop. At bortlede varme fra aksler, som kører rundt i vand er vist ikke lige nødvendigt. Men spænder man fedtsnoren for meget, kan der blive meget varmt, så der må ikke spændes mere, end akslen kan drejes problemfrit med hånden. Hvis der skal så meget fedt i et ror, så er der ganske givet noget galt med lejringen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej.
Jeg har lige været nede og tage et billede.
Jeg smører med en god stævnrørsfedt.
Både stævnrørsfedtet og vandet kommer ud der hvor man kan se fedtet på billedet.
Kan der sidde en fedtsnor bag ved?
Mvh. ASN
Hej ASN

Nej der sidder ingen paksnor i den rorbrønd, derimod tror jeg at der med stor sandsynlighed sidder en zimmerring. Den kan med tiden være blevet utæt. Jeg har forstået at det er en Luna 19 du har. Jeg har en Luna 26 og min rorbrønd ligner din til forveksling. Og i min sidder der en zimmerring. Prøv at skrue beslaget løs, træk det op på rorstammen, så vil du kunne se det.

Mvh Finn
Hæ Hæ Finn.
Der er noget der er smuttet for dig, for det drejer sig om en ældre Hollandsk stål motorbåd.


Lynæs skriver, at stævnrørsfedt ikke fås i patroner. Det er ikke korrekt. Jeg har selv udskiftet min fedtpresse til en almindelig fedtsprøjte, da jeg også var irriteret over, at skulle fylde fedtpressen og, at det næsten er umuligt, at undgå at få fedt over det hele. Jeg husker ikke benævnelsen på fedtet; men jeg skal checke op på det i morgen og vende tilbage med oplysninger. Patronerne har jeg købt i den lokale marineforretning. Av, av min pengepung; men det er sørme nemt, at skifte.

holmeren

jeg har da godt set at der sælges lithiumfedt, som stævnrørsfedt, men det er ikke det samme og det virker ikke ens . Det bruges i den båd jeg købte i foråret, men da motoren er defekt, har jeg ikke nogen reelle erfaringer. Stævnrørsfedt emulgerer med vandet
mens det andet klistrer til alt, det kommer i forbindelse med, og jeg vil slet ikke afvise at, det dur. Jeg så det til kr. 78 pånettet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis