B6 tagplader - "vender forkert" på nordsiden af huset

Emnet lyder måske mystisk, men jeg er noget ude af den. Har lige været på taget for at skifte en tagplade. Af med den gamle og på med en ny. Til min store skræk, kan jeg med det samme se, at der er noget galt med de skårne hjørner på den nye plade kontra de gamle (fra '77). De sidder i den "forkerte side". Da jeg ikke har nogen som helst kendskab til tagplader, tjekker jeg naturligvis på den anden side af huset for at konstatere, at her sidder hjørnerne i den anden side af pladen...forvirringen er total. Se vedhæftede for illustration af, hvordan de gamle plader på huset ser ud. Hvad gør jeg nu? Skal jeg "bare" bestille en ny plade med hjørnerne skåret i den anden side? javascript:amaf_insertHTML('');amaf_toggleInline(5211,8481,0);
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Du skal købe fuldkantede plader til det brug, og så selv skære hjørnerne af med egnet værktøj ( der kan evt. anvendes en knibtang)

Tagplader med afskårne hjørner/forborede huller er beregnet til lægning fra venstre mod højre og med 15 cm overlæg.

Ja, det er altid kedeligt når man står der med nye plader, og finder ud af at pladerne er skåret spejlvendt.

Men som Orla skriver så kan det heldigvis klares med fuldkantet plader som skæres til.
Skrevet af Koludabyg på 07 aug 2009 14:12
Ja, det er altid kedeligt når man står der med nye plader, og finder ud af at pladerne er skåret spejlvendt.

Men som Orla skriver så kan det heldigvis klares med fuldkantet plader som skæres til.


Ja især når man ene mand har afmonteret den gamle, hejst den ned med reb, hejst en ny op med reb og fået makket den næsten helt på plads for at finde ud af, at den ikke er skåret rigtigt...og så i denne varme.... Det er vel ikke så godt at finde en brugt i den blå, da de ligesom mine egne sikkert indeholder asbest og det derfor ikke er så smart at skære/klippe i, hvis man har helbredet kært?!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så farligt er det altså heller ikke, og pladen kan jo skæres med en gammel fukssvans, eller klippes til med en knibtang.

Nu var det også mere en ny plade jeg mente med ovenstående...
Annonce
Fangede godt, at det var en ny plade du hentydede til ;-)

Det var blot billigere at finde en i den blå. Nu har jeg jo brugt penge på en ny én gang...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja især når man ene mand har afmonteret den gamle, hejst den ned med reb, hejst en ny op med reb og fået makket den næsten helt på plads for at finde ud af, at den ikke er skåret rigtigt...og så i denne varme

Føler med dig!

Er lige kommet ind fra udvendig lakering af mit værksted. Det er også her, varmt at gå i solsiden, hvor der så er læ!
Men nu skal vi jo ikke klage over det gode vejr. Det er ikke festligt at reparere tag og male udvendig i pis øse regnvejr.
God arbejdslyst!

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej i det her vejr står jeg også og rokker mellem om jeg skal gå igang med at grave i noget tør og støvet jord jeg ikke har fået fjernet endnu, gå igang med den ekstra glasuld oppe på loftet som jeg ikke har fået rullet ud endnu eller tage ud i skoven sammen med motorsaven og al det varme sikkerhedsudstyr - decisions decisions....

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Så skulle i prøve at lægge sorte tegl for tiden...
Jeg ville nok nappe den med isoleringen, især hvis det er det sorte tag Koluda lige har lagt
Husker jeg forkert, hvis de små stikkerte i isoleringsmaterialet, får en til at glemme at det er varmt?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også