Teoretisk hastighed

Herledes regnes Teoretisk hastighed for en sejlbåd, jeg læser ofte om det i bådblade og lign.
Det har vist noget med vandlinie længden på båden at gøre, hvorfor.
Hvad med sejlareal, køldybde, kølvægt, bådbredde, bådvægt osv.
Kan nogle af jer venlige sjæle forklare det på en måde så en amatør kan forstå det.

mvh. valle
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Herledes regnes Teoretisk hastighed for en sejlbåd... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ret i at de i dag laver beregningerne på en pc'er og at det nok mest er programmer der styrer skæringerne, og ikke mindst at glas og kulfiber har overtaget "desværre" de både jeg har haft/har. Er af ældre dato, så lige på det punkt er jeg med.. Har bla nu en bornholmsk damkutter fra 1916. Jeg har altid renoveret og vedligeholdt efter de gamle forskrifter...... Selv i de bøger jeg har læst, selv i de rigtig gamle har jeg ikke stødt på ordene.. Jeg har til gengæld læst at de lagde ballast i båden indtil det passede med den optegnede og beregnede vandlinie. Selv tilbage i starten af 1900 tallet vidste de hvor vandlinien skulle slås. Hvis du evt kigger på rigtig gamle fotos af nybygningers der endnu ikke har været i vandet mangler der jo ikke en vandlinie. Hvad angår de 17 fod du skriver om, så vil jeg da mene at man uden problemer kan holde målet.. Køl,stævn osv osv er jo samlet af flere dele, mon ikke det skulle give rigelig mulighed for tilpasning af længden. Kig evt på nybygningen på Bornholms træbådelaug, den er 34" 3,6 meter og vandlinien er malet! Målene holder, og den er ikke beregnet på computer eller skåret med programmer.. Håndbygget i gammel stil.. Med en ikke teoretisk vandlinie.. Men igen vil jeg sige at jeg måske tager fejl, og vil da tage snakken om teoretisk vandlinie med et par af skibsbyggerne fra dengang livet var linolie og trætjære. Tager jeg fejl vil jeg da også straks give svaret videre her.
Mvh wessel.
Wessel den jolle jeg omtaler blev bygget i Snogebæk af Karl Frederik og han skar ikke af træet for at få en mindre jolle hvis træet var til en større , det koster jo det samme som han sagde :-)

Ja man har stort set altid enten ud fra erfaring eller ud fra beregning = teoretisk kunne finde vandlinien og det er dog sket at fartøjet når det kom i vandet havde en vandlinie der lå under vandet eller at stævnen lå for dybt osv :-)
det er vist lidt et spil om ord om det hedder "beregnet" eller teoretisk for det er jo det samme !

den du har er det den der stå oppe i Allinge ?
Mvh

Sejleren
Østsejler..
Nej. Den jeg snakker om kommer først til øen på onsdag.. Det er en 34" 3,6 meter, bygget i svaneke 1916. Sjovt nok samme størrelse som nybygningen på bådelauget som er en kopi af en fra øhhh tror det er 1895.. Dejligt at hente et stykke bornholmsk historie tilbage til øen. Den har ligget stille i 2 år, men har ikke taget nogen skade af det.. Den er i bøgerne vinden er vor under navnet Hanne Mette hvis du vil kigge. Du kan jo også bare kigge forbi, den kommer til at stå på lauget..
Mvh wessel.
Wessel den kommer jeg da helt sikkert forbi og ser ! det er da lidt sjovt at den kommer tilbage til Øen
skal der så laves noget på den eller er den sejlklar ? ( det er jo et kæmpe arbejde at holde )
Mvh

Sejleren
Sejler.
Der skal laves lidt. Mest slibe og male, men også en ny bom og skanseklædning.. Ellers syntes jeg den er fornuftig. Regner med jeg er klar til starten af april. Heldigvis har de tidligere ejere brugt linoliemaling og tonkinlak, så skal ikke skrabes/slibes i bund.
Mvh wessel.
Annonce
Hej Wessel ja det er jo til at overse ! lak til mast og bum der kan du med fordel bruge noget du kan købe hos "Hellers" det er "en gangs arbejde og aldrig mere" det kan ikke slides og tåler slag så det er rigtigt godt til til mast og bum ! ( dyrt men godt)
en maling der også er god og billig er faktisk "landsbrugsmaling " det er gammeldags olie maling og yderst velegnet til træbåde !
sidst købte jeg hos farvehandleren i Åkirkeby ( en god stak for at være sikker ) tidligere havde Fridolf det også men det er slut !
Mvh

Sejleren
Landbrugsmalingen hedder så vidt jeg ved esbjergmaling, og i så fald kender jeg den godt fra omtale. Lakken ved jeg ikke lige hvilken du tænker på, bare den ikke er to- komp... Ved du hvad den hedder?
Mvh wessel
Jeg tror det Øst sejleren tænker på er Tonkin lak, det eneste der virkelig dur til både.
Ja tonkin har jeg også bedst erfaring med.. Men det havde jeg også skrevet at jeg brugte, så ved ikke om han tænker på noget andet. Egentlig har jeg lidt blandede tanker hvad angår fribord mm. Jeg ved at de har brugt linolie, og hælder da også til at bruge linoliefernis med Fungicid og lidt tørrelse. Men leder lidt efter nemmere alternativer, uden der går ud over kvaliteten.
Mvh wessel
Lakken ser du her http://hellers.dk/xtreemcoat-coelan/coelan-et-hammerfast-alternativ
og malingen fandt jeg denne adr på bøtten
www.day-styem.com
Mvh

Sejleren
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også