Den Komercielle elbil til energibevidste forbrugere

Så har nissan vist deres nye elbil frem til lancering ca 2010 - lad os hurtigst mulig får den til danmark

http://www.nissan-global.com/EN/NEW...-02-e.html

http://ing.dk/artikel/100275-her-er...e-familier

jeg har tidligere haft en ellert tilbage i 1991 - dengang var jeg ganske glad for den, nogle af de ting jeg syntes kunne være fantastiske hvis de blev for bedret var...(i prioriteret rækkefølge.)

1. Rækkeviden blev forlænget ud over 40 km - leaf kan klare 150 på pairet, tag 2/3 og man har det praktiske tal - d.v.s. omtrendt 100 km

2. Hastighedden - ellerten kunne ikke følge med trafikken (35 km/t), og må ikke køre på motorvej, leaf kan det samme som en normal bil

3. Andre passagere - ellerten kunne i nødstilfælde have en lille passagere på "begagebæret" og hvis det skete blev køre egenskaberne mildest talt livsfarlige p.g.a. 3 hjuls konstruktionen - leaf ser ud ti lat have plads til 2 vosken og dertil hørende børn - d.v.s. en famillie.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad den ville koste på danske plader - jeg har set nævnt priser på omkring 30.000$ hvilket i runde(op) tal giver ca. 200.000 kr + moms bilver det 250.000 kr - da EV biler er fritaget for afgift skal dete ikke lægges oven i, så prisen kunne godt matche en tilsvarende benzin sluger (ej dyrere men heller ikke billigere)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
beklager i øvrigt vis nogle af jer syntes deet er forkert forum, men som bruger af lds, og et forum fyldt med grønne folk syntes jeg det kunne være relevant for debatten
Jo nu skal vi jo også vænne os til alle de nye katarogier

Nå men det var jo en bil eller afløser til en sådan.

Det største problem (efter min mening) er den lange lade tid, og korte kører tid, der er.
Den dag der er ca. samme kørselsfrihed som i normale biler, bliver el-bilen et alternativ.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Bruger disse el-biler slet ikke energi? Eller kommer energien ud af den blå luft?
Koster det ikke energi at fremstille og senere at bortskaffe dem?
Hvordan ser det ud mht at tumle batterierne?

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, den bliver først et reelt alternativ når den kan køre 800 km på en opladning. Ellers vil den sikkert være god som bil nummer 2 til pendleren, men prisen bilver nok alt for høj til den slags luksus i det her land. Og den kan jo umuligt bruges til at køre på ferie i, eller smutte en tur over til familien i den anden ende af landet. Den kan jo ikke engang køre 2 timer på motorvej... og det dur altså ikke i Jylland.

El biler bruger skam energi, forskellen er dog at energien produceres på et stort kraft/varme værk, hvor bl.a. varmen ikke går til spilde og hvor evt. forurening kan kontrolleres bedre end i mange små forbrændings motore.
D.v.s. den forurening som der produceres er meget nemmere at kontrollere og filtere - evt. kan man bruge vedvarende energi kilder som vind/vandkraft (som jo tilnærmelsesvis er forureningsfri) - atomkraft forurener heller ikke så længe der ikke sker uheld - så alt i alt kan en EV bil godt være forureningsfri i brug.
Personligt har jeg haft en Ellert tilbage i halvfemserne, og havde dengang et kørselsbehov på ca. 25 km/dag, hvilket den dækkede godt - en cykel kunne også have gjort det, og gjore det også indi mellem.
Opladningstiden var aldrig et isue, sålænge ens behov ikke er længere end rækkeviden, og sjovt nok tvings man med en EV bil til at tænke og planlægge sine kørselsbehov igennem hver eneste dag - det er noget som kommer miljøet til gode i sidste ende. husk på at bilen altid er "fuld" tanket om morgenen, og derved klar til de daglige gøremål - skal man ud på længere rejser end de 100-150 km som nissanen kan klare kan man jo forestille sig at man benytter alternativer (tog)
Annonce
Som det måske anes af spørgsmålets karakter, er det jo stillet en anelse provokatorisk , idet jeg synes hele debatten om el-biler har fået det skær, at disse el-biler er ganske forureningsfri og ikke bruger energi.
Så vidt jeg kan se, er der stor debat om i hvet fald el-fremstillingen i DK på kulfyrede kraftværker, måske ikke er særlig optimalt forureningsmæssigt.
De Politisk Korrekte på rød stue fik jo i de idiotiske 60ere forpurret energifremstilling på atomkraftværker, så effektivt, at man dårlig tør nævne ordet længere. Denne glimrende energikilde er jo desværre ikke længere et issue, men havde jo netop passet som fod i hose til sagen.
I den standende debat ser man også helt bort fra, at kun en meget lille del af befolkningen reelt kan bruge el-biler. Her hvor jeg bor, har folk i almindelighed 100 km kørsel, hver vej til arbejde på grund at en dybt tåbelig planlægning, der går ud på at alle arbejdspladser partout skal samles i København.
Den del af befolkningen, der så kan bruge el-biler, vil så stadigvæk skulle have en normalbil, måske 2, aht. at kunne besøge Moster Anna i den anden ende af landet, eller skal kunne trække traileren til genbrugspladsen eller campingvognen på ferier m.m.
Den med at bruge off. transportmidler er jo også kun noget folk, der bor i nærheden af storbyer kan spekulere i.
Så længe man slet ikke har løst batteriproblematikken, og de løsninger man finder på, kræver værre og værre ingredienser, synes jeg også miljødebatten i denne sammenhæng virker meget hul. Og hvis teknikken i el-bilerne stadig minder blot en smule om Ellertens håbløse system, tror jeg rigtig mange vil vige tilbage, hvis man da ikke lige selv er svagstrømsingeniør.
I stedet for denne krampagtige og nærmest religiøse snak om el-biler, der alligevel baserer sig på fossile brændstoffer, forekommer det mig langt mere realistisk at spekulere i brintmotorer, frigivelse af eksperimenter med alternative brændstoffer, tilladelse til for private at have vindmøller, udflytninger af arbejdspladser fra f.eks. København, så man undgår de forbandede lange pendlerture osv.
Der er mange langt mere realistiske muligheder for nedbringelse af CO2 udledninger som følge af biltransport. Men det skæpper så til gengæld ikke i statskassen.

Med venlig hilsen
ktm

 

enig i en del af dine pointer, specielt den med hustands vindmøllen (selv om det næppe ville blive aktuelt for mig selv - vil gerne med geografien umuliggøre det)...jeg bor selv i byen og har en bil - 95% af mit behov kunne dækkes af en elbil (med lidt omtanke) - der hvor jeg ser fordelen er at vi som bor i byen med høj koncentration af trafik, ikke dagligt skal udsættes for passiv forurening fra køretøjerne - og det er ikke så lidt - det er påvist at folk som bor i stue lejlighedder ud til gaden har større risiko og derfor bør holde deres vinduer mod gaden lukkede....ikke alt forureningen stammer naturligvis fra forbrændingen, noget er også bremsestøv gummi fra hjulslid m.m. - men netop bremse støv bliver også minimeret ved EV biler, idet de typisk sættes i bakgear og derved producere eniergi ved opbremsningen.

husk i øvrig på at 10% af danmarks elproduktion kommer fra vindenergi, en anden del kommer fra svenske/norske vandkraft værker og endu en del kommer fra franske/svenske og andre atomkraftværker - vores egen kul del er altså ikke den største - jeg har indtryk af at de primært køre for at producere fjernvarme, og elproduktionen blot er et rest produkt (det fik jeg ihverfald oplyst ved et besøg på svanemølleværket på østerbro i kbh for nogle år siden) - ellen kommer altså fra de før omtalte kilder - som tilnærmelsesvis er forurenings/CO2 frie
Og så lige det sædvanlige i DK, prisen...
200.000 + moms for sådan en elektrisk sparegris så er den vidst også betalt.

Hvis vi nu tager en almindelig populær benzinspare bil som Toyota Aygo den koster ca.110.000 og kører 22km på en liter, unægteligt noget af en forskel.
Tror jeg tager 2 Toyotaer istedet..

ame
vi har for 2 år siden skiftet bil nummer 2 ud med en ellert, det er virkelig en besparelse der kan mærkes. En almindelig bil der er betalt, koster ca. 1000,- pr mdr. inden den er begyndt at køre overhovedet. Oveni kommer bensin, rep. syn hvert andet år, vedligeholdelse mm. Til sammenligning koster ellerten  800,- pr. år i forsikring og ca. 5 kroner i strøm for 100 km. Rep. er der aldrig nogen af. Og gu er en ellert ikke en bil, den er primitiv og minder mest om en scooter med kabine, men jeg kører 32 km. om dagen sidder tørt og behageligt og i tid koster det mig ca 5 min. ekstra hver vej i forhold til den "rigtige bil" Det er sku ok. Jeg vil så sige, at den nuværende tysk producerede ellert er betydelig bedre end den danske fra 90erne.
Ser man på rigtige elbiler, så gå lige ind og se den Kinesiske"BYD" som skulle komme her til landet i 2011. 400 km. på en opladning og ca. 10 min. for at oplade til 200 kilometer med stærk strøm.  Når den kommer, så er det for mit vedkommende helt slut med at køre på bensin. I forhold til forurening skal man huske på ,at en elbil udnytter 90% af den påfyldte energi mens en bensin bil kun har en udnyttelses % på ca. 15. Det er faktisk noget rigtig griseri at køre på bensin.

lars1959

Skrevet af ktm på 04 aug 2009 10:36
Bruger disse el-biler slet ikke energi? Eller kommer energien ud af den blå luft?
Koster det ikke energi at fremstille og senere at bortskaffe dem?
Hvordan ser det ud mht at tumle batterierne?


http://www.bt.dk/danmark/elbiler-skal-koere-paa-groen-stroem



Undskyld!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis