Som det måske anes af spørgsmålets karakter, er det jo stillet en anelse provokatorisk
, idet jeg synes hele debatten om el-biler har fået det skær, at disse el-biler er ganske forureningsfri og ikke bruger energi.
Så vidt jeg kan se, er der stor debat om i hvet fald el-fremstillingen i DK på kulfyrede kraftværker, måske ikke er særlig optimalt forureningsmæssigt.
De Politisk Korrekte på rød stue fik jo i de idiotiske 60ere forpurret energifremstilling på atomkraftværker, så effektivt, at man dårlig tør nævne ordet længere. Denne glimrende energikilde er jo desværre ikke længere et issue, men havde jo netop passet som fod i hose til sagen.
I den standende debat ser man også helt bort fra, at kun en meget lille del af befolkningen reelt kan bruge el-biler. Her hvor jeg bor, har folk i almindelighed 100 km kørsel, hver vej til arbejde på grund at en dybt tåbelig planlægning, der går ud på at alle arbejdspladser partout skal samles i København.
Den del af befolkningen, der så kan bruge el-biler, vil så stadigvæk skulle have en normalbil, måske 2, aht. at kunne besøge Moster Anna i den anden ende af landet, eller skal kunne trække traileren til genbrugspladsen eller campingvognen på ferier m.m.
Den med at bruge off. transportmidler er jo også kun noget folk, der bor i nærheden af storbyer kan spekulere i.
Så længe man slet ikke har løst batteriproblematikken, og de løsninger man finder på, kræver værre og værre ingredienser, synes jeg også miljødebatten i denne sammenhæng virker meget hul. Og hvis teknikken i el-bilerne stadig minder blot en smule om Ellertens håbløse system, tror jeg rigtig mange vil vige tilbage, hvis man da ikke lige selv er svagstrømsingeniør.
I stedet for denne krampagtige og nærmest religiøse snak om el-biler, der alligevel baserer sig på fossile brændstoffer, forekommer det mig langt mere realistisk at spekulere i brintmotorer, frigivelse af eksperimenter med alternative brændstoffer, tilladelse til for private at have vindmøller, udflytninger af arbejdspladser fra f.eks. København, så man undgår de forbandede lange pendlerture osv.
Der er mange langt mere realistiske muligheder for nedbringelse af CO2 udledninger som følge af biltransport. Men det skæpper så til gengæld ikke i statskassen.