Det elektrisk badeværelse

Jeg testede lige gæstetoilettets bruserkabine, den gav lidt stød. Jeg badede og skulle lige have mere varmt vand. Der står elektriske apparater vaskemaskine tørretromle derinde også, de giver også lidt stød. Der er gulvvarme. Jeg har ikke HFI relæ.

Stikkonkten på gæstbadeværelset ser underlig ud. Den går til vaskemaskine og tørretromle. Der er mast ledninger ind (kun glå og brune.) Det er mast ind på en måde så der er lidt isolering der er gået af. Jeg har fået gode råd på en anden tråd:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/39/aft/152189/afv/topic/

Jordspyd indtil kontakten virker som en god ide.  Fikse stikket er nok også fint. Jeg bor i Norge. Norske stik er lidt anderledes som det ses af foto. Det ser ud til at der er mnulighed for 3 faser eller plus, minus og jord ?? Danske stik kan bruges i Norge, men der sidder en spærre i siden  som gør det vanskeligt.


Bornholm er et dejligt sted.
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da ikke noget særligt
Var jeg dig, ville jeg simpelthen ikke gå i bad før der er indstaleret mindst et HFI anlæg, resten er at lege Russisk Roulette med livet.

V.h.  Håndværkeren
Jeg ville bruge resten af eftermiddagen i dag, til at få banket et jordspyd ned og trække en ledning ind og få stellet skidtet hurtigst muligt.
Lidt er vel bedre end ingenting, og kan du ikke finde et stykke rundjern og ned med svinet og bind en ledning på, evt. spænd den fast med et slangespændebånd, indtil noget mere permanent bliver etableret.
At blive ved med at finde sig i at få stød, er i min optik lige livligt nok!
Det må da være muligt, som Håndværkeren er inde på, at få opsat en eller anden form for fjelstrømsrelæ, selv i Norge???
Vi gider ikke læse følgende overskrift: "Dansker omkommet i Norge pga. overgang i elektriske installationer!"

Med venlig hilsen
ktm

 

tak for råd....

Jeg havde en gang en chef der døde i sin brusekabine, efter sigende fordi fordi overboens installationer var forældede. Sød dame, mor til en 2 årig. hmm det er længe siden. HFI relæer fik positiv omtale på den baggrund.

HFI koster skjorten i Norge, men det er jo godt at være i live. Jeg har tilfældigvis et stykke rundjern og et sted hvor der ikke er fjell, men jeg har ikke tjek på hvor i stikonkten jeg ksla sætte den nye ledning.

Bornholm er et dejligt sted.
At lave en jord forbindelse, vil overhovedet ikke hjælpe dig ved dine stikkontakter. Det kræver nemlig at alle dine hanstik er forsynet med et extra ben til jord forbindelsen. Som jordledning bruges en gul ledning med en grøn stribe på. Men du må overhovedet ikke indstalere den selv. Det er muligt at HFI relæ koster en bondegård der oppe i Norge, på den anden side hvor meget vil du give for dit eget liv. Om det så koster 5000,00 kr. at få indstaleret er det jo ingenting i forhold til dit liv, eller hva ??
Håndværker, se på billederne: det er Schuko stik og stikdåser. Altså ER der jordkontakt.

Bent.

Skrevet af Bent Andersen på 03 aug 2009 09:17
Håndværker, se på billederne: det er Schuko stik og stikdåser. Altså ER der jordkontakt.

Bent.

Ja det er rigtigt Bent, men derfor må han aligevel ikke selv indstalere jordledninger i sin indstalation, jeg kan ikke forestille mig at de Norske regler er mere lempelige end de Danske.

Tak for god input, i er meget tålmodige med mine dumme spørgsmål.

HFI må jeg have, det er udenfor diskussion. Der er folk og hunde som mener jeg bør leve et par årtier mere..

Jeg er stadig nysggerrig på hvad fejlen er. Når jeg ser på ledningen der er brugt til stikket så har den:
1. Blå lednig
2. Brun ledning
3. "nøgen kobber"

De 3 indre ledninger er omviklet med noget tyndt gummi, lidt metal og den udvendige isolering. Inde i kontakten ligger der så det nøgne kobber ikke forbundert med noget som helst. Det er knækket måske da kontakten skulle tvinges ned over de mange ledninger. På fototet ser det ud som om det nøgne kobber er forbundet, men det er det altså ikke. Den Norske han-kontakt er trebenet, dette ene ben er bare anderledes end vi kender fra DK (tror jeg) Der ses en skinne på siden af kontakten. Se foto 1 ovenfor. Har jeg mon fundet fejlen eller ? Jeg prøver at lære noget her.

Jeg kan iøvrigt oplyse at Norge er meget præget af mange regler og hård straf for små forseelser.  Værre end Sverige efter min mening.


Bornholm er et dejligt sted.
Hej Finn
De blanke gafler der forbinder sig til kanterne af stikket når det sættes i stikkontakten er jordforbindelsen. Hvis de ikke er forbundet til jord i din installation er det en fejl!

På dit billede med den knækkede ledning kan man ane et jordsymbol (juletræ med ring om) på den nederste gaffel.

Jeg er forholdsvist sikker på at den uisolerede ledning i kablet er jord.

/ Claus

Igen tak. Det ser ud til at jeg har en Schuko kontakt med jord som er dårligt lavet. Tingene er mast ind og der er plus og minus ledninger krøllet sammen over hinanden som flere steder mangler isolering.

Jeg er klar over at det jeg laver er eget ansvar og burde laves af en aut elektriker. Nu har jeg fået lært noget om Schuko, Jordforbindelse osv. Det er godt at vide.

1. Jeg vil klippe ledningerne til så kontakten kan monteres uden at skubbe ledninger ud.
2. Jeg vil sørge for at de blå og brune ledninger (plus minus) er isoleret hele vejen, det er de ikke nu.
3. Jeg vil forbinde den nøgne ledning, der hvor den hører til. - Jord under juletræet.
4. Så vil jeg vaske tøj med hånden på vaskemaskinens metaldele i bare tæer.

5. Så vil jeg købe et HFI relæ og gå i bad ;-)

De ledninger som sidder godt fast kan jeg ikke få løs, dem der sidder dårligt fast flagrer ud. Nu må jeg finde ud af om jeg kan købe et andet Schuko vægstik her i Norge (hvor alt er forbudt) skille det ad og finde ud af hvordan det funker.. tak igen.

Bornholm er et dejligt sted.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis