Det elektrisk badeværelse

Jeg testede lige gæstetoilettets bruserkabine, den gav lidt stød. Jeg badede og skulle lige have mere varmt vand. Der står elektriske apparater vaskemaskine tørretromle derinde også, de giver også lidt stød. Der er gulvvarme. Jeg har ikke HFI relæ.

Stikkonkten på gæstbadeværelset ser underlig ud. Den går til vaskemaskine og tørretromle. Der er mast ledninger ind (kun glå og brune.) Det er mast ind på en måde så der er lidt isolering der er gået af. Jeg har fået gode råd på en anden tråd:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/39/aft/152189/afv/topic/

Jordspyd indtil kontakten virker som en god ide.  Fikse stikket er nok også fint. Jeg bor i Norge. Norske stik er lidt anderledes som det ses af foto. Det ser ud til at der er mnulighed for 3 faser eller plus, minus og jord ?? Danske stik kan bruges i Norge, men der sidder en spærre i siden  som gør det vanskeligt.


Bornholm er et dejligt sted.
Jeg testede lige gæstetoilettets bruserkabine, den... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Finn..
Kunne godt se ud til du har "fundet fejlen".. Grunden til dine "stød", er sikkert en lille fejlstrøm i din vaskemaskine eller din tumbler.. og kan fejlstrømmen ikke finde vej til "jord" bliver den "på" maskinen.. Et HFI eller hvilket som helst fejlstrømsrelæ vil ikke hjælpe på det problem, det monteres udelukkende for at bestytte dig, og vil blot afbryde strømmen til hele huset, ved en fejlstrøm større end det der er påskrevet på relæet.
Men måske du skulle finde grunden til den fejlstrøm i stedet for ? Hvis loven ikke kræver fejlstrømsrelæ, ville jeg ikke montere et, men checke at mine instalationer var i orden.. og selvfølgelig en god jord..

Mvh Jan J
Jeg trode at et ACJN2011H stik var lige til at koble op.

Plus til den ene side Minus til den anden og jord i midten.

Jeg forbinder ledninger fra foto 3 op i stikket på foto 2, men det virker ikke, plus ledningen får ikke sendt strøm videre. Der er et kabel ind og 2 kabler ud. Det er stikket jo ikke lavet til. Jeg fumler i en grad så de fleste fagfolk ville skrige af grin.

Bornholm er et dejligt sted.
Det der på billedet skal virke - er du sikker på at der stadig er strøm i ledningerne ?

/ Claus

1000 tak

Det viser sig at der er fejl på det nyindkøbte stik, den plastting der fastholder den ene ledning er knækket. Der er strøm på plus ind, foto 3. Jeg har brugt en del tid på dette her, fordi jeg fumler. Tålmodighed er en god ting. Næste problem er om den type ledning er lovlig som jordforbindelse, det virker underligt at den er uisoleret inde i stikdåsen. Vand og strøm er jo ting der skal holdes adskilt.

Angående HPFI /HFI har jeg lige læst at alle huse i DK skal have HPFI anlæg det gælder fra 2008. SÅdan er loven om det i ffølge Wikipedai http://da.wikipedia.org/wiki/HPFI

Bornholm er et dejligt sted.
Hej Finn.
Jeg sidder og tænker på om dine indstalationer er udført af en autoriseret elektrikker, eller det er den tidligere beboer i dit hus der har fumlet rundt. Noget kunne tyde på det, for jeg tror ikke at selv en Norsk elindstalatør ville lave sådan noget josk der er lavet ved den stikkontakt.
Og ja jeg finder det også lidt besynderligt at jordledningen ikke er isoleret, faktisk vil jeg råde dig til at kontakte en elindstalatør og hører om det kan være rigtigt.
At du fumler rundt, har vi alle prøvet når det er noget nyt vi går igang med. Det er måske ikke så heldigt at fumle alt for meget rundt med elindstalationerne, det kan blive dyre lære penge hvis noget ligger og kors slutter en dag hvor du ikke er hjemme.

V.h.  Håndværkeren
Annonce
Der er vist dømt "polsk arbejde" her. Jeg må nok have gennemgået hele butikken.

Når jeg ser mig omkring i det Norske ser jeg ser jeg generelt
1. indendørs ledninger trukket på morsomme måder.
2. Samlemuffer ejendommelige steder og
3. Strømførende kabler monteret i træer i stedet for nedgravet i jorden.

Jeg har lært meget af jeres indlæg, der er en grund til at mange Nordmænd har stor respekt for danske håndværkere. Polakker er bare lidt billigere ;-)


Bornholm er et dejligt sted.
Hej Finn.
Jeg har et rigtigt godt tilbud til dig, se i din indbakke på beskeder (PB) privat besked.

V.h.  Håndværkeren
Jeg tror sgu at hele dynen skal udskiftes, de ledninger som har 3 isolerede ledninger fåes for penge her i landet:

1. blå
2. Brun
3. Gul-grøn.

Dette klamphuggeri kunne have dræbt mig, jeg er jer meget taknemmelig. Det er min mor og mine hunde også.

Let at le af:

Bornholm er et dejligt sted.
Check lige min badebro:

www.finnbjerke.dk/hus.htm

Den er IKKE elektrisk, men ret sjov. Den er nu ombygget lidt. Omkring strøm: Sort arbejde kan være livsfarligt. Jeg køber samlemuffer og ringer en prof. elektriker.

Livet er godt. Norge er ikke helt så godt.

Der er NUL arbejdsløshed for danske håndværkere, i Norge. Hvorfor? fordi Danskere bruger hjerne og hænder samtidig.   tak igen.

Bornholm er et dejligt sted.
Hej Finn.
Jeg kan se du har læst den PM jeg havde sendt dig, hvad så med at besvare den også
Og så virker dit link ikke.

V.h.  Håndværkeren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis