Bådvarme

Hej båd/ og andest godtfolk

Jeg har ervervet mig en bette træbåd og står og mangler en god fornuftig lille varmekilde, der ikke bruger strøm.
Jeg havde tænkt mig noget i stil med den POD EG HÅ  som er vist i denne tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af...afv/topic/

Jeg har været nettet rundt nogle gange og snakket med nogle forhandlerer der HAR solgt dem men det er ikke lykkedes mig at finde en.

Er der nogen der ved hvor de kan skaffes og hvad man må give for sådan en fætter.

ps. billederne er fra Nyk S. da vi hentede den hjem til Hobro.

Hilsen Jens

Hej båd/ og andest godtfolk Jeg har ervervet mig... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har boet i en sejlbåd ca. 3 - 4 år. Både sommer og vinter. De 2 første vintre boede jeg i en Shipman 28 hvor jeg havde et Refleks pottefyr. Det gav en rigtig god varme og tør luft i båden. Hvis det var rigtig kold så supplerede jeg varmen med en Petromax petroleumslampe. Hvilket gav  en god studielys ca. 400-500 Watt og hermed også det samme energi i varme.

Et år siden købte jeg en amerikansk bygget Beneteau Moorings 39 med alt muligt luksus men ingen varme da båden havde sejlet i de varme lande. Da jeg havde mine erfaringer med Refleks vidste jeg at det eneste ordentlig varmekilde er et pottefyr. Jeg fik fat en 4T ovn hvilket jeg monterede i salongen. Og det giver varme. Jeg har aldrig fryset ombord. Den bruger ca. 2-5 ltr. diesel i 24 timer. Afhængig af vejret. Det har ikke så meget betydning hvor koldt det er udenfor. Det der har betydning er hvor det blæser fra og vindstyrken. En kold vind afkøler skibssiden og der skal meget energi til at varme det op. Det bedste i et pottefyr er at det suger alt fugtig luft fra båden ind i potten og blæser det ud gennem skorstenen. Du får en god luftcirkulation i båden fordi der skal meget luft til forbranning. Det der er minus er at varmen bliver i salongen. Men man kan montere et varmespiral og et par radiatorer ombord. Eller som jeg har gjort en ganske almindelig lille propel der står på kortbordet. 

Jeg renser fyret en gang om ugen (tager ca. 15 minutter) og har aldrig oplevet at der er luftgener eller lignende. Skorstenen renser jeg med at smide et par parafinrense tabletter ned i potten. Dem kan du købe hos Refleks i Ringe. Har jeg haft spørgsmål eller små problemer ( jeg skriver små problemer fordi der har faktisk ikke været nogen problemer med pottefyret) så har jeg ringet til Refleks i Ringe på Fyn og de har været meget hjælpsomme. 

Der findes mig bekendt 3 forskellige pottefyr i Danmark. Refleks pottefyr, 4T-pottefyr, og den canadiske Dickinson pottefyr. 4T skal du nok ikke købe fordi man har stoppet produktionen. Dickinson kender jeg ikke så meget til. De har mange forskellige modeller og det har Refleks også.

Der findes også små brændefyr til skibsbrug. I Korsør er der en ung mand der har lavet brandefyr i størrelse A 4 papirark hd.x br.xldybde. Opvarmning sker med halve briketter. Har hørt at det virker fint. Dickinson laver også brandefyr.

Min god råd er at køb dig et Refleks pottefyr! Og det med at de går ud hvis båden har slagside eller ruller i søen. Det tror jeg ikke på. De verdenskendte Birkholm brødrene fra Birkholm der har fisket hele deres liv i Mørkedybet havde en Refleks i deres fiskebåd og brødrene har fortalt mig at de var meget glade for deres Refleks dengang i 70 :erne da der var rigtige vintre med is, sne og kulde. De fortalte at pottefyret kørte rødglødende hele vinteren igennem og hold båden fri for at fryse fast i isen i Birkholm havn.

Hej, har en Eberspecher 312 luftvarmer i min båd. Den har ikke været startet i 3 år og er derfor ikke tilsluttet og ledningerne er klippet over. Så mit spørgsmål er . Er der nogen der har tegninger over hvordan sådan en skal tilsluttes, incl hvor termostat skal sluttes til henne. 

ligner denne bare ingen boks, kun et relæ, men alle ledninger er røde


torbor

Hej Torben.

Og velkommen her på LDS.

Og så laver man altså ikke et nyt spørgsmål i en andens tråd !

Sidst der blev skrevet i denne tråd var d. 5/8 -09

Du skal starte din egen tråd så vil rigtigt mange se den og chansen for et godt svar være meget bedre. Star en ny tråd i eks. lav båd.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis