Lov om membran i vådrum

Hej

Jeg er ny her og har lige et hurtigt spørgsmål.

Er der nogen der ved hvornår det er blevet lov at sætte en membran under klinker på gulv eller vægge på badeværelset? Hvilket årstal?

Håber der er nogen der kan hjælpe, da jeg sidder med et stort problem

Hilsen
Bressay

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Fandt dette link på google

http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsdele/vadrum/anvisning-vadrum/forebyg-fugtskader-i-vadrum/

Synes det ser ud til at være 2001 der kom nye regler, men læs det hellere igennem.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

..lov og lov .. det er en ANVISNING, om den så holder i retten eller ikke, ja det tør end ikke jeg at forsøge at finde ud af.

Fik at vide af en fagmand for nogle år siden, at sund fornuft der kan forsvares i retten er lige så godt som en anvisning. :-)

Kun perfekt er "godt nok"

Prøv lige at kigge på de skrækeksempler der er vist! Ham der har bygget et badeværelse af spånplade er sgu da dummere end loven tillader. :-) Han skulle have anvist en våd avis i bagdelen skulle han.
loven omkring badeværelser er en "gummi paragraf som siger at vægge gulv m.m. skal kunne holde til den belastning som det udsættes for - kan de ikke det, overholder de ikke lovens krav - dette krav har været gældende i både BR98 og gælder stadig i BR08 - før da var formuleringen ikke helt så præsist men ligne.
SBI (anvisninger) er noget andet end BR (lov) de er lavet således at man som GDS / håndværker ved at man overholder godkendte og testede ANVISNIGER som anses for gode nok og man har således ikke brug for yderligere dokumentation for at det er tilstrækkeligt.

Dette betyder dog samtidig at man gerne må udføre arbejdet anderledes, men at det stadig skal kunne modstå den belastning som de udsættes for f.eks. mekanisk og fugt/vand - følger man ikke SBI kan kommunens tekniske forvaltning kræve at man dokumentere at lovkrav er overholdt inden de kan godkende et bygge projekt - dette kan selvsagt være overordentligt vanskeligt.
Nogle producenter laver deres produkt specifike anvisninger og disse er naturligvis mere korrekte end SBI anvisningen som er af mere generel karakter - følger man ikke SBI anvisningen har "man" bevisførelsen for at det kan holde til belastningen hvorfor langt de fleste tager sbi anvisningerne som "loven" og følger dem (= nemmeste løsning)
lovkrav er noget som løbende ændres /tilpasses - f.eks. stod der i BR 1998 at vægge og gulve skal kunne modstå den belastning som de normalt udsættes for i vådrum - og en ligne formulering var sikkert også tilstede i SBR95 og før da....har dog ikke tjekket det
bemærk at f.eks. SBI anvisningerne stiller forskellige krav til vægoverflader afhængig af boligtype (ejer/lejer/hus/etage m.m.) således at det tages højde fr at nogle boligtyper udsættes for mere slidtage end andre og derfor har større krav til bl.a. væge og gulv belægningens udførelse.

BR98 kan ses her: 
link til BR98
og lovkrav fra 1998 omkring vådrum her: 
BR98 vådrum 

ps. BR98 er blevet erstattet af BR08 (fra 2008) så BR98 er i dag forældet...før BR98 var der BR95, og før da BR85....
hvor lang tilbage har du brug for at vide dette ?
i BR1985 stod f.eks. at materialler skulle være velegnede til formålet og holdbare, at overfladen skulle kunne tåle belastningen og være vandtæt.....hvilket i mine øjne umuliggør benyttelsen af bærende gulv i f.eks. spånplade .....der stod forøvrigt også at arbejdet skulle være udført håndværksmæsigt forsvarligt.
der stod desuden omkring gulv at såfremt gulvet er med trækonstruktion skulle det udføres som vandtæt - hvilket i mine øjne indikere at der i 1985 ikke var krav om vandtæt membran hvis der er tale om f.eks. et beton gulv... kun trækonstruktioner var dengang specifikt omfattet af dette

anyhow et årstal for hvornår du søger et lovkrav vil være det bedste udgangspunkt for et præsist svar - så kan man derfra spole tilbage og se hvad som var gældende på det tidspunkt
Annonce
Hej

Jeg undersøgte det for et stykke tid siden, og kom frem til at det må være i 1996 at kravet om vådrumssikring blev gældende, da det var på dette tidspunkt at matrialerne til vådrum fik en godkendelse, som var afhængig af netop en vådrumssikring.
Hvad er problemet Bressay?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Tak for svarene!

Problemet er at min kæreste og jeg har købt et rækkehus og efter vi har revet køkkenet og træloftet ned fandt vi ud af der dryppede vand ned fra toilettet ovenover.

Vi har efterfølgende haft den synsmand ude der lavede tilstandsrapporten (da der ikke var nævnt noget med at gulvet havde revner - det er desuden et epoxy-gulv der er støbt lidt op ad væggen og det er netop der hvor der normalt er en fuge, gulvet er revnet), og han mener helt klart at det er klinkerne og fugerne på væggen der er problemet. Desuden blev han ved med at sige at vi bare kunne stævne ham, melde ham til ankeklagenævnet, men det ville vi ikke få en skid ud af, som han sagde det. Hvilken klaphat!

Vi er kommet frem til en løsning med den tidligere ejer, og vi får lavet badeværelset tæt.

Tak for hjælpen! :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også