Styring af gulvvarme

Nu har jeg fået lavet trådløst gulvvarme i vores to stuer og entré, men hvordan fungere det egentligt?
Der er jo selvfølgelig en rumtermostat, som jeg kan stille på hvor varmt det skal være, men er den indstillede temperatur rumtemperatur el er det gulvtemperatur? Eller kan man sige at det teoretsik er "samme" temperatur om det er gulv eller rum, for gulvet varmer jo rummet op?

Nu er der termostat til at styre fremløbstemperaturen på shunten, hvordan ved jeg hvor meget den skal stå på for at få gulvene i ønsket indstilling? Jeg kan selvfølgelig læse i manualen hvor meget den ca skal stå på, for at få ca antal grader.

Håber i forstår spørgsmålet

Jeg spørg kun for at blive klogere.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din rum termostat skal stå på den ønskede rumtemperatur.

Din shuntventil skal stå på den temp din gulvbelægning max kan tåle. Hvis det er klilnker er det ikke noget problem min står til 35 ca.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

ja det er nemlig det, for slangerne er jo støbt ind i betongulv, og der står fremløbs skal være på 40-45 grader, men der skal trægulv på, og der max temperatur på overflade jo max være ca 28 grader...

Hvad er sammenhænget så mellem shuntens fremløb og det man sætter rumtemperaturen til at være? Det må da påvirke rumtemperaturen om jeg sætter fremløb på 1 eller 5 ? Har det ikke noget at gøre med hvor mange kredse der er tilsluttet, jo flere, jo mere varme skal der vel også være på fremløb?


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Husk at der skal gå 30 dage fra du har støbt til du sætter varme på.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af Fiahgt på 27 jul 2009 16:01
Din rum termostat skal stå på den ønskede rumtemperatur.

Din shuntventil skal stå på den temp din gulvbelægning max kan tåle. Hvis det er klilnker er det ikke noget problem min står til 35 ca.

Nu er det jo sådan ved mig at shunten både skal styre et entré gulv med klinker og to stuer med et 14 mm trægulv på toppen?


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Skrevet af FWM på 27 jul 2009 16:34
Husk at der skal gå 30 dage fra du har støbt til du sætter varme på.

Jeg er faktisk så småt begyndt at sætte varme på, bare sådan stille og roligt nu her, støbte i onsdags, for at starte stille op, men det må jeg ikke?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Annonce
Du blander tingene, dit trægulv vil være det bestemmende for hele systemet. De 28 grader max. vil påvirke dit flisegulv, som ikke kan blive rigtig varmt, men dog behageligt.

Tiden vandet cirkulerer vil blive styret on/off af din rumtermostat. Og er huset isoleret så rummet kan "mættes" af varme vil det slå til og fra. Gulvet vil således svinge i temperatur fra 28 grader og lidt ned.

Det siges i tidligere indlæg at man skal bruge et termisk kamera for at se overfladetemperaturen rigtigt.

Her står shunten på trin 3 af 5 og rumtemperaturen står på 23 grader.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvis jeg sætter temperaturen på 28 grader i stuen, men det gør jeg jo nok ikke da det ville blive meget varmt så. Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad jeg skal sætte fremløbstemp på så. For varmen skal jo op gennem et beton gulv først, inden det når trægulvet. Dvs det bedste havde faktisk været bare og sætte en retur ventil i entré med fliser? fedt at finde ud af det nu.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Din beton skal hærde i 30 dage, for optimal styrke. Alt andet er ikke anbefalingsværdigt.

Shunten regulerer hvor varmt vandet fremføres til opvarmning i rummet. Er det 28 grader dit gulv maks. kan tåle skal den stå på 28. Din rumtermostat står måske på 20 grader, og du kan derfor kun udnyttet joule indholdet i vandet fra 28 ned til 20 grader.Termostaten sørger dog for at holde åben indtil ønsket temperatur er nået. Hvis du havde klinker og kørte 35 grader frem, ville den nå den ønskede temperatur hurtigere da energi indholdet mellem 35 og ned til 20 selvfølgelig er større.

Kun perfekt er "godt nok"

lyder rigtigt nok cru Jeg er lidt stået af. Du skriver mit beton skal hærde 30 dage, skal det sige jeg ikke må tænde for noget som helst gulvvarme før da? Det skal også hærde 28 dage inden jeg må ligge trægulv på, for at være sikker på der er så meget vand som muligt der er fordampet. Men jeg er godt nok positiv over hvor lige et gulv jeg har fået, når man tænker på det er første gang jeg har støbt gulv

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Ingen varme i 30 dage, men at ligge trægulv må du godt, damspærren skal nok sørge for at fugten fortrænges nedad. Er dog ikke lige klar hvor lang tid du bør vente, måske der er en venlig tømrer herinde der kan besvare dette ?

Kun perfekt er "godt nok"

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis