Styring af gulvvarme

Nu har jeg fået lavet trådløst gulvvarme i vores to stuer og entré, men hvordan fungere det egentligt?
Der er jo selvfølgelig en rumtermostat, som jeg kan stille på hvor varmt det skal være, men er den indstillede temperatur rumtemperatur el er det gulvtemperatur? Eller kan man sige at det teoretsik er "samme" temperatur om det er gulv eller rum, for gulvet varmer jo rummet op?

Nu er der termostat til at styre fremløbstemperaturen på shunten, hvordan ved jeg hvor meget den skal stå på for at få gulvene i ønsket indstilling? Jeg kan selvfølgelig læse i manualen hvor meget den ca skal stå på, for at få ca antal grader.

Håber i forstår spørgsmålet

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Nu har jeg fået lavet trådløst gulvvarme i vores... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan da godt ligge gulvet, intet problem. Som skrevet, dampspærren gør at gulvet ikke bliver fugtigt nede fra.

Men du skal ikke opbevare de nye "planker" click eller hvad du vælger i nærheden af rummet, da det er meget fugtigt i de næste uger. Luft rigeligt ud. Jeg ville nol vente en 2-3 uger med at ligge det gulv så meget af fugtigheden er ude. Jeg kan ikke se hvordan fugten kan vandre nedad, her er vel flamingo som ikke er vandtransporterende.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
ja der ligger 300 mm flamingo under. Jeg venter bare med at ligge det gulv, havde selv regnet med at vente 28 dage, fra der var støbt til jeg ville gulvet, kan ikke huske hvor jeg har læst det henne nu.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Lige for at vende tilbage til det med fremløbstemperatur. Jeg er nok lidt dårlig til at forklare det jeg mener, men hvis jeg sætter rumtermostaten i stuen feks til at være 24 grader, så kan jeg ikke se hvad fremløbstemperaturen på shunten har at gøre med det? 24 grader er vel 24 grader, uanset om shunten står på 1 eller 4?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Nej det er det ikke termostaten på shunten styrer temperaturen på gulvvarme vandet. Når du sætter den til 30 grader så bliver vandet i slangerne 30 grader. Din rumtermostat stiller du bare 22-23 grader og så har du temperatur i rummet uanset om shunten står til 50 grader eller 30 grader.

Tænk på som en radiator der sidder en termostat altså en rumføler. Og der sidder og så en termostat på fyret.

Der bestemmer din rum termostat hvor varmt der ska være i rummet på trods af fyret laver vand der er 60 grader varmt. Det er samme koncept bare med lavere fremløb end du er vant til at have for at passe på dit trægulv. Som først skal ligges når der er gået en måned.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Så er det nok bare mig der er total fatsvag, hvorfor så sætte fremløbstemp på feks 45 grader, hvis jeg får samme temperatur i rummet, som hvis shunten står på 30 grader? Det er da bare spild af varmt vand? Det har ikke noget at gøre med hvor mange kredse man skal varme op, for så kan jeg forstå hvis shunten skal stå varmere, når den skal varme 3 kredse om, fremfor en?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Annonce
Fremløbet har intet med rumtemperaturen at gøre, det er for at undgå at ødelægget dit trægulv.

Det der giver rumtep. er det at gulvet tænder og slukker når det får besked fra dine rumfølerer. Lad være med at tænke mere over det.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
hehe prøver jeg så. dvs om shunten står på 1 eller 6 er lige meget, det tager bare længere tid inden rummet får ønsket temp?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

JA egentlig er det rigtigt nok. Temperaturen på shunten bestemmer overflade temperaturen på betonen. Det vil sig at står shunten på 6 bliver betonen op til 60 grader står den på 3 bliver betonen kun 30 grader. Er du med nu????

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Fiahgt på 28 jul 2009 13:22
JA egentlig er det rigtigt nok. Temperaturen på shunten bestemmer overflade temperaturen på betonen. Det vil sig at står shunten på 6 bliver betonen op til 60 grader står den på 3 bliver betonen kun 30 grader. Er du med nu????


Altså fiahgt når du truer på den måde, tør jeg jo næsten kun sige ja  Gælder det for alle kredsene som er tilsluttet? for jeg kan jo læse at når der skal trægulv på, må fremløb kun blive ca 40-45 grader, så det holder jeg mig bare til, og så må jeg nøjes med lidt mindre varme i entré hvor der er klinker, men det er jo som tidligere nævnt de to stuer hvor der skal trægulv på, som bestemmer det.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Ja tror den er ved at være der nu. Men det handler om at det faktisk ikke er nødvendigt med så høj en temperatur på vandet for at varme et rum op. Men det gælder for alle dine kredse den vandtemperatur du indstiller på shunten. Men få lige din vvs mand til hjælpe med at indstille det hele så du er sikker på at der er det rigtige flow i slanger og de rigtige vandtemperatur.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis