fugt i vestvæg efter hulmursisolering - hvad nu

Hej alle LDS'ere :-)

jeg har længe luret herinde efter gode svar - og som regel også fundet inspiration uden at have behov for at spørge.
Nu er behovet imidlertid opstået iden; dog denne gang uden at kunne finde svar...

Sagen er den, at jeg har købt et etplans parcelhus fra 1962. Dette er i 1999 blevet hulmursisoleret.
X (?) år efter er der trængt fugt op i muren på vestsiden af huset. Dette har medført afskalninger af mursten og tegn på fugt i ydermuren.
Jeg har ladet mig fortælle, at det er pga stentypen; at den er for porøs.. ?
Bortset fra fugten (og afskalninger enkelte steder på muren), ser muren ellers fin ud, uden revner eller andre ting.

Hvad gør man ved dette? - Jeg har af en murer mulighederne:
-Udskiftning af de defekte sten og derefter pudsning / vandskuring af huset
-Udskiftning af hele gavlen
-Fjernelse af hulmursisoleringen i den berørte væg (er det ikke det billigste?)

Det er meningen at huset skal pudses / vandskures efterfølgende..

Har I nogle ideer?

på forhånd tak


/cs

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
som et tillægsspørgsmål:
Vil det "beskytte" stenene, bare at pudse dem ovenpå det der er der i dag?
Hvordan fjerner man fugt fra en ydervæg?

/cs

Hej csteinod
Problemet med fugt i huse, er at det er vigtigt at du finder ud af hvor det kommer fra.
Du skal standse fugten, INDEN den kommer ind i huset. Hvis du blot dækker fugtområder med maling eller lignende, bliver problemet større.
Ofte kommer den slags problemer fra jorden, så nogle gange er det godt at dræne rundt om huset.
Du kan eventuelt låne en fugtighedsmåler og finde hvor der er mest fugtigt.
Der er helt sikkert mange her på LDS, der kan give gode råd.
Hej Benfriend,

Tak for dit svar.
Så vidt jeg kan forstå på hvad jeg har læst / hørt rundt omkring, er det pga. stenen ikke kan komme af med fugten / kulden pga. at den ikke bliver varmet op (pga hulmursisoleringen)
Soklen huset står på, virker ikke mørkere i farven, ift de andre sider - i hvert fald ikke med så stor tydelighed som på murstenene..

Eller er det helt hen i skoven? - kan fugten ikke fjernes, uden at man skal pille alle sten ud?

mvh
chris

/cs

Hej csteinod

Jeg tror ikke din sokkel, vil ændre farve, selv om den er fugtig; men man kan aldrig vide. Til gengæld kom jeg i tanke om at der måske ikke er murpap=tagpap, mellem soklen og murstenene. Det skal forhindre at fugten trænger op i muren.

Vær forøvrigt opmærksom på om der er tagnedløb tæt på fugtstedet. Det kan være et defekt tagnedløb; både på væggen og i jorden.
De kraftige regnskyl, vi efterhånden har i Danmark gør også at vi får flere fugtproblemer.
Hej igen,

Det er egentligt ikke noget jeg har tænkt over (det med murpap). Hvordan ser man det? (kan man det, uden at pille noget fra hinanden?)

jeg skal være opmærksom på det med tagnedløb næste gang det regner :-)

/cs

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også