hvad skal jeg dog vælge af fyr

Hej folkens

Jeg har lige købt mit første hus, et dejligt hus på ca 180 m2.
Da jeg jo er ny i det hele, kunne jeg godt bruge lidt råd om hvad jeg skal vælge af fyr.

pt. sidder der et oliefyr der ca er fra 1960érne, desuden sidder der en 1200 L olietank fra 2007 lige uden for, ca 2m derfra sidder der en el-vand varmer fra omkring 2006.
bag oliefyrer sider der en skorsten.

mit spørgsmål er så, hvad skal jeg vælge af fyr (helst olie da tanken intet fejler) men skal jeg have et fyr med vand tank i til opvarmning af varmt vand også eller skal jeg beholde elvandvarmeren.

Og hvis der er nogen der kender et godt firma der sætter dem op, til ok billige penge i esbjerg om egen.

på forhånd tak
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er du for doven til at have et pille fyr ! For du bliver da hurtigt klogere hvis du vil fyre med olie, det er bare så YT i vore dage. Så vil du fremtids sikre dig her og nu, så er det et pille fyr du skal indstalere.

Og selvfølgelig skal fyret opvarme dit brugs vand, alt andet er hul i hovedet. Du kan beholde elvandvarmeren til den periode på året hvor du ikke fyrer. Og der ville jeg endda anbefale dig at få indstaleret gennem strøms vandvarmere, de bruger nemlig kun strøm når du åbner for vandet.

Og som nybagt husejer, så skal du se at få tjekket isoleringen i huset, for er det isoleret rigtigt spare du rigtigt mange penge på opvarmning.

Tillykke med indvesteringen

V.h.  Håndværkeren

Jeg er helt enig med pillefyret.
Jeg købte hus med kælder for 2 år siden på ialt 283 m2. Der var også et gammelt oliefyr med en estimeret olieregning på 35-40.000 kr. pr år. Jeg fik installeret et nyt pillefyr, som også opvarmer vand hele året. Jeg fyrer nu for ca 12-14.000 kr om året, hele huset, kælder til kvist.
Pillefyret renser jeg let en gang om måneden (ca. 20 min). Gennemrenser hver 3. gang (30 min)
Om vinteren fylder jeg piller i min silo hver 14. dag (10 min)

Arbejdet er til at have med at gøre i forhold til besparelsen.

----------

Mvh
LDalby

tror efter en del læsning at jo det bliver nok noget stoker eller noget.
Det er dog lidt skræmmende med alt det nyt,
1. hvor skal man finde noget til at installere det da jeg ikke er den store vvsér men en trikker ,
2. hvor tit skal man fylde på og hvormeget
3. silo er det noget man skal have og hvor dyr er det og hvor stor er det

og takker for den store hjælp.
Faktisk vil jeg tro at du mindst to gange om året får en lille reklame ind fra et firma der har specialiceret sig i fyr til privat brugere, så vidt jeg kan forstå er de enormt hjælpsomme med vejledning o.s.v. Samtidig er deres produkter rimeligt billige uden det går ud over kvaliteten.
Jeg kan desværre ikke lige huske hvad firmaet hedder
Pillerne du skal bruge kan købes i løsvægt og i sække, det billigste er at købe dem i løsvægt men det kræver at man har en rimeligt stor silo stående udendørs, og er det i bymæssig bebyggelse du har købt hus er det ikke sikkert at du må opstille en sådan silo. Den silo du skal have indendøre er ikke så stor og den står i forbindelse med fyret.
Men du kan prøve at Google ordet pillestoker, så vil du få masser af gode oplysninger.
mange tak for hjælpen alle og tak for den hurtige respons.
super fedt forum tror jeg kommer igen meget snart hele huset skal jo have en omgang

/nja
Annonce
Kig på www.stokerpro.dk der er masser af inspiration. Husk prisen følges ad med kvalitet og arbejdsindsatsen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du skal ikke være nærrig når du skal købe et fyr. Det er ikke særlig sjovt at komme hjem til et iskoldt hus, når fyret er gået i stå. Heller ikke at der skal skrues og justeres hele tiden.

Pris her kan ikke sammenlignes som ved biler. Jeg brugte 60 kilo på det hele og har ikke fortrudt et sekund.

Jeg købte sidste år et Scotte pillefyr, det er en af de billigste du kan få, som har en god virkningsgrad. Jeg gav 30.000 kr. lige ud. for kedel, brænder, 15 meter rør, snegl, bøjninger, cirkulations pumpe, 6 meter skorsten, og hvad der ellers høre til. Jeg købte det ved vvseksperten, men der er også mange andre som forhandler dem. Det er bare det nærmeste for mig.

Siloen kan du selv tømre sammen af nogen spån plader, eller hvad man lige har. Også kan den laves lige så den passer ind.

Mit forventet varme forbrug med den gamle olie kedel var 15.000 kr. Og det var de gamle ejere, som oplyste det, og de havde hverken ret meget varme på, eller tog lange bade. Nu bruger jeg ca. 9000 kr. og jeg spekulere ikke på om der er 20 eller 22 grader i huset. Og oven i det, er der forresten kommet 30m2 ekstra beboelse med oven i. Og huset er ikke isoleret med andet en lidt rockwool på loftet.

Mvh Thomas Hansen

skal du have et fyr det bare sparker røv og ikke spørg om nået, 100% stabilt og kan fyre med næsten alt ville jeg sige du skulle købe et baxi fyr.
Det koster lidt men det er også bare guld værd.
vi undersøgte lidt forskelligt med stoker bla. dbstoker ksm osv og i vores øjne var db stokeren til at betale men stadig ikke den billigste samt kom de ud og kiggede hvad vi skulle bruge. ksm kunne ikke engang komme med et tilbud og et par stykker mere vendte heller ikke tilbage. men skal du købe en stoker så vælg en der både kan fyre med korn og piller da kornpriserne er meget lavere end piller for tiden.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis