Rørsamling i betongulv

Hej.

Må man godt støbe sit betongulv hvor der er en samling på kobberrør som på mit billede?


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej. Må man godt støbe sit betongulv hvor der er... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har sendt dem en mail med samme billede som her Hvad er conex?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

CONEX (klemringsfittings) er det dine rør er sammlet med nu.
her været inde og se på bestemmelserne for fjernvarmen de steder jeg kommer og reglerne er stortset de sammen over hele landet for samlnigen af rør.
her er 2 af de fjernvarmeværker jeg kører for

11.0 RØRLEDNINGER, FITTINGS M.V.
11.1 Alle rørledninger, fittings m.v. skal udføres i overensstemmelse med DS 469.

11.2 Medierørene skal have en mekanisk styrke og holdbarhed, som tilgodeser de maksimalt forekommende tryk og temperaturer. Materialekravene i DS 439 og DS 469 skal overholdes.

11.3 Pakninger og øvrige installationsdele i forbindelse med TRE-FOR's fjernvarmevand skal vedvarende kunne tåle en pH-værdi på minimum 10,0.

11.4 På primærsiden må stålrør samles som svejsesamlinger, gevindsamlinger eller flangesamlinger. Kobberrør må samles ved lodning eller klemringsfittings. Plastrør godkendt til fjernvarme må anvendes. På sekundærsiden må der yderligere anvendes plastrør (og evt. Al-rør), der samles med preskoblinger eller klemringsfittings. Der må ikke anvendes langgevind, ikke godkendte loddemidler eller teflon (bortset fra godkendte teflonpakninger).

11.5 Skjulte rørledninger i stål må kun samles ved svejsning. Der må ikke anvendes samlinger i skjulte kobberrørs- og plastrørsledninger.

11.6 Rørledninger skal monteres efter de stedlige forhold på en sådan måde, at der er

Interne rørledninger
7.1 Interne rørledninger skal udføres i overensstemmelse med Norm for Varmeanlæg med
vand som varmebærende medium (DS 469 incl. tillæg).
Medierørerne skal have en mekanisk styrke og holdbarhed, som tilgodeser de maksimalt
forekommende tryk og temperaturer.
Stålrør kan samles med gevindsamlinger, svejsesamlinger eller flangesamlinger. Kobberrør
kan samles ved hårdlodning eller klemringsfittings. Plastrør samles med preskoblinger
eller klemringsfittings.
Skjulte, ikke udskiftelige anlægsdele skal være vedligeholdelsesfrie og have en bestandighed
og funktionsstabilitet, der svarer til de bygningsdele, hvori de er indbygget.
Skjulte rørledninger i stål må kun samles ved svejsning. Skjulte kobberrør må kun samles
ved hårdlodning. Der må ikke anvendes samlinger i skjulte plastrørsledninger.
Interne rørledninger i jord mellem bygninger skal, ved direkte fjernvarmetilslutning
(uden varmeveksler), udføres i prærør i samme type eller tilsvarende kvalitet som
fjernvarmestikledningen.
7.2 Rørledninger skal monteres på en sådan måde, at der er mulighed for ekspansionsbevægelser
samt for udluftning og aftapning i fornødent omfang.
Aftapninger skal forsynes med prop eller slutmuffe med kæde.
8. Specielle anlæg
8.1 Tilslutning af specielle anlæg, f.eks. svømmebade, procesvarmeanlæg, gartnerier samt
virksomheder med et særligt stort behov for varmt brugsvand og/eller ventilation, skal i
hvert enkelt tilfælde aftales nærmere med Helsinge Fjernvarme af hensyn til dimensionering
og placering af stikledning og måler.
9. Isolering
9.1 I henhold til Bygningsreglementet skal varmeinstallationer, herunder rørledninger og
beholdere, isoleres mod varmetab efter Dansk Ingeniørforenings norm for termisk isolering
af tekniske installationer (DS452).
10. Trykprøvning og idriftsættelse

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

får lige fat på bestemelserne for fyn fjernvarme

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

Jamen er du sikker på de regler ikke kun gælder ved et nybyggeri? Vi bor i et hus fra 1900 og vi er igang med at renovere. Synes bare at have hørt man godt må når der er tale om renoverings arbejde. De to rør der er samling på er til henholdvis frem og retur løbet, og ikke en del af gulvvarmen i de enkelte rum.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der må IKKE findes samlinger af den type i støbt gulv, hverken ved nybyggeri eller ved renovering.

Er det dig dig selv som har lavet det ??

Ellers vil jeg da anbefale at den autoriserede lige får skrevet en kontrakt at han står inde for at det er iorden med de samlinger.
Annonce
de regler gælder både for nybyg og renovering
der er meget strenge krav når vi snakker fjernvarme

de samlinger skal hårdloddes


var det synlige rør så er det ok og bruge klemringsfittings

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

Nej det er faktisk en vvs mand i familien som har lavet det. Han arbejder ved et større dansk vvs firma og han siger man godt må. Så hvad skal man snart tro..

Jeg spørg kun for at blive klogere.

tja det er op til dig.
jeg er selv vvs-indstalltør og er selvstændig og laver meget fjernvarme i hele danmark og jeg tager også fejl fra tid til anden
men i dette tilfælde er jeg ret sikker i min sag kan dog ikke udlukke at fjernvarme fyn tillader det tvivler på at de gør

direkte fjernvarme er altså ikke og spøge med det kan lave stor skade. Der er ikke kun 2 bar i de rør som vis det er et anlæg med væksler

men få fat på fjernvarme forsyningen og forklar dem sagen eller få dem ud og se på det det koster ikke noget


Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

Jeg har sendt dem en mail med samme billede som her på siden. Der er ingen tvivl om det skal laves ordentligt. Hvad vil du tro det koster og få det loddet? og kan man det nu hvor flamigo og hele halløjet er klar til støbning?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

ved ikke hvad din vvsér tager i timen
jeg tager selv 315 i timen 40 for bil/værktøj osv =355
2 vinkler 100 kr ca
med kørelsel vil det tage ca 2 timer (højt sat)
så en 800-1000kr ca

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis