Maling af ældre trævægge

Hej alle!

Jeg har lige overtaget et sommerhus bygget i slutningen af 70erne. Der er trævægge over alt og dem vil jeg gerne have malet hvide. Træet er mere eller mindre ubehandlet, dog har sælger fortalt at det har fået noget "træbeskyttelse" igennem tiden.

Jeg har i samråd med en flügger ekspedient kommet frem til at det, ud over selvfølgelig at skulle vaskes og tørre, skulle bruge en "Iso grund". Grunden til denne "iso grund" stammer fra nogle farveprøver jeg har malet på væggen, den viste at der kom en gul misfarvning igennem træet, ved brug af denne alm maling.

Mit problem er dog nu dette, at selvom jeg har brugt denne "iso grund" er der stadig en kraftig misfarvning gennem træet også ved 2. gang iso-grund maling. Er der nogen som har nogle gode råd? Kan det skyldes at jeg skal have grundet det helt fra starten?

Skal jeg forvente at når jeg endeligt maler med vægmaling at den gule misfarvning så stopper?

Håber på en masse gode råd fra alle de dygtige gør det selv folk. Sig til hvis det måske kræver lidt billede?

Med venlig hilsen

Mathias

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nej hvis det går igennem iso grund går det helt sikkert igennem din top behandling.

nu har du selvf vasket grundigt ned med noget grundrens før du begyndte at male ?.

Jeg vil tro at det eneste du kan gøre er at smide mere iso grund på.
Ja, vaskede det grundigt med grundrens inden. Jeg har snakket med Flügger igen og deres påstand går på at "iso grunden" trækker misfarvningen ud, men når der så males endeligt på det, bliver denne misfarvning i iso-grunden.
Vi giver det nok lige en omgang mere, inden vi maler endeligt.
I mellem tiden, er der nogen som kender dette iso-grund og kan bekræfte denne nævnte egenskab?
normalt vil en spærregrunder ligge sig som en spærrende hinde ovenpå overflade, altså vil der ikke komme udslag.

men du kan jo evt forsøge at male et lille område for at se om det duer ?
Når prøvede lige at google lidt, og det ser ud til at den er god nok, så mal du bare over.

fra produktbladet :

1 behandling er normalt tilstrækkelig, men der opnås bedre spærrende effekt
ved 2 behandlinger. Vandopløselige farvestoffer kan ses igennem 1. og 2. lag
Iso Grund, men bindes i filmen, således at de ikke vandrer videre til
slutbehandlingen.


http://gm.flugger.com/dk/prodsikk.dll?SPROD=ON&SPROD-NR=ISOGRUND&GO=Vis+udskrift
:-) Tak for dit søgearbejde. Det ser ganske fornuftigt ud. Så er det nok bare at fortsætte
Annonce
Under alle omstændigheder, bør du lige lave en prøve, for at se om det nu passer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja det er nok en god idé, det gør jeg
Det passer. Isogrund trækker misfarvningen ud, og lægger sig IKKE som en hinde ovenpå. Men når du maler med den almindelige maling, kommer det ikke igennem. Selvfølgelig an på hvor slemt det er. Når det er gamle brædder i et sommerhus, ville jeg nok give dem minimum 2 gange med den grunder. Har du husket at give knasterne shellack?? Dem vil isogrunden nemlig ikke kunne holde. Hvis ikke... Tja... Så får du nogle fine brune pletter på et tidspunkt

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej mlf81.
Du har et problem som mange må døje med. Jeg har igennem lang tid prøvet at fremstille en sådan isolerende maling, men har snart givet op. Den bedste isolerende maling der findes på markedet pt. er Sigmas isotop renova. 1 gang med den og du kan male ovenpå uden problemer, også på knaster. Måske burde jeg ikke reklamere for Sigma, men, men
Venlig hilsen
Erik

www.morsmaling.dk
Isotop den bedste, absolut ja. Men nej, den holder heller ikke knaster i længden.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også