Brønd i kælderen

I vores ene kælderrum er der en brønd.
Det ser ud som om , at man i tidernes morgen har prøvet at lukke den til for der er kun et lille hul på vel ca 10x10cm.....Men det er lidt uhyggeligt at kigge ned...måske skulle jeg bare ikke have set "the ring"..
Anyway så er der vand dernede og så er spørgsmålet.....hvilken funktion den har?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I vores ene kælderrum er der en brønd. Det ser ud... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen stank derfra.
kunne ikke lige finde noget om en ferskvandsbrønd....hvad har man brugt sådan en til?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ferskvandsbrønd er det sted du ville få dit vand fra hvis der ikke var noget det hed kommune vand. Hvis jeg var dig ville jeg sætte en pumpe til brønden og så bruge det gratis vand til havevanding/bil vask/Toiletter osv. Kommune vandet bliver ikke lige frem billigere.

eftersom man får vand fra et vandværk så er det ikke lovligt og have en brønd stående uden den er lukket ligeledes må der ikke indvindes vand fra den .

du kender ikke reglerne det gør jeg og tror du ikke på det kan www.fvd.dk fortælle dig det

Hvorfor skal gamle brønde og boringer sløjfes?
Brønde og boringer, der ikke længere benyttes til drikkevandsindvinding og som ikke har en indvindingstilladelse til andet formål sløjfes, blandt andet på baggrund af en eller flere af nedenstående argumenter:

Sundhedsrisiko
Vandet kan, hvis brønden ikke er sløjfet, stadig bruges til havevanding og dermed kan børn og andre, uforvarende komme til at drikke af vandet. Skulle den eksisterende drikkevandsforsyning svigte, er der risiko for at vandet bruges som nødvandsforsyning.

Vand fra indvindinger der ikke eller kun sjældent benyttes, kan medføre en kraftig giftproduktion ved bakterie- og/eller svampevækst. Nitratindholdet kan også være forhøjet. Indtagelse af vand fra brønden kan være sundhedsskadeligt for såvel mennesker, som husdyr.

Sikkerhedsrisiko
Dæksler på brønde der ikke længere benyttes, kan mangle eller fjernes af f. eks. børn, og åbenstående brønde udgør en risiko for såvel mennesker som dyr.

Grundvandsbeskyttelse
Brønde og boringer, der ikke eller sjældent benyttes og derfor ikke vedligeholdes, giver anledning til nedsivning af forurenende mikroorganismer og andre stoffer til grundvandet. En brønd eller boring, som ikke benyttes ofte, leder forureningen ned i grundvandet og videre i til grundvandsmagasinet.

Opfyldning med affald
Ubenyttede brønde og tørbrønde fra boringer, bliver af og til brugt til affald. Det kan være haveaffald, perlesten fra indkørsler, byggeaffald og lignende, som yderligere øger risikoen for en grundvandsforurening.

Øget forbrug
Forbrug fra egen brønd/boring samtidig med at ejendommen er tilsluttet vandværk, medfører et øget og unødigt vandforbrug. Grundvandet bør reserveres til de vandindvindinger, som er nødvendige for forsyningssikkerheden til husholdninger og erhverv.

Afstandskrav
Kravene til afstande mellem brønde/boringer og forskellige forureningskilder kan være en forhindring for eller en fordyrelse af andre projekter, blandt andet ved etablering af nedsivningsanlæg.

Hvordan skal brønden/boringen sløjfes?
Siden den 01.01.2006, er det ikke længere tilladt, at sløjfe brønden/boringen selv. Den skal sløjfes af en autoriseret brøndborer. Nærmere oplysninger om hvilke brøndborere der må sløjfe brønde og boringer kan fås ved henvendelse til Veje og Forsyning.

jetdirect

Hvis du nu tager et kig rundt hos dine naboer, så er der sikkert flere som har en gammel boring, eller for den sags skyld en ny som de bruger til have vanding, at du ikke har en og måske er en lille smule sur over det, behøver ikke gå ud over andre folk. Det er fint at du har en mening om det, men du behøver ikke blive grov i munden.

Har man mulighed for at lave sin egen boring, eller har en eksiterende, syntes jeg man skal gøre det. Vandværkspriserne i dag, er helt hen i vejret.

Det var så min mening.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Thomas, det du betaler for vand er for den aller største dels vedkommende skatter og afgifter af forskellig tilsnit. Vandværkerne er i almindelighed meget beskedne med deres del af prisen, hvis du da ikke lige bor i en storby.
Jeg tror ikke der er økonomi i at lave sin egen boring, for at indvinde "sort" vand. Bliver man opdaget i det ærinde, vil jeg tro at der er en ikke ubetydelig straf for den slags hjemmeindustri, i særlig grad hvis du så oven i købet afleder dit "hjemmelavede" vand til det off. kloaknet.
Tror ikke det er vejen frem

Med venlig hilsen
ktm

 

...nu ikke noget med at ryge i totterne på hinanden.....
Jeg tror vi stopper tråden her kære venner og så siger jeg tak for svarene.
Jeg skal nok finde ud af noget med den brønd...
Kan i nu allesammen have en rigtig god sommer.
Tak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu kan jeg se at du bor i Tranekær på langeland, og så vidt jeg husker fra den gang jeg boede i Rudkøbing, havde de dersens Laaaanngelææændere der helt egen måde at fortolke loven på. Ifølge Landbetjenten var det bla. helt iorden at der blev kørt bil og mc uden kører kort, sålænge de bare blev på øen. Og derovre virkede jungletrommerne faktisk bedre dengang (for 25 år siden) ligesåsnart en kjøvenhavner betjent satte dækkene på øen, vidste alle det i løbet af 30 minutter.
Så mon ikke du bare kan bruge dit vand, måske det endda er bedre end det du får fra komunen.
Det er rigtigt håndværker...(smiler)....er selv indfødt Kjøbenhavner, og der blev godt nok kigget og spurgt nysgerrigt om forskellige ting da vi var flyttet hertil:o)
Hav en rigtig god sommer
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi har lidt det samme problem - se eventuelt den side jeg lige har lavet:  Brønden i kælderen – overflådsdræn med plastrør

Planen, er at helt at få sløjfet brønden i kælderen, eller lagt plastrør ud under vejen, da grunden vi har hus på skråner meget.


Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis