Krydspind sidder forskudt i mc stempel

Jeg skal til at skifte stempel i min gamle motorcykel. Så opdagede jeg at krydspinden sidder 1,5mm forskudt fra midten i stemplet, så der er 3mm´s forskel fra stempelvæg og indtil krydspinden. Så nu er mit spørgsmål, hvilken vej skal stemplet vende i forhold til krumtappens omdrejningsretning?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gør intet, bare krydspinden sidder så låseringene der holder den på plads, kan gå ordentlig på i siden af stemplet. Ballancen betyder ikke noget sideværts. Selvfølgelig vil det optimale være, at den sidder i midten, men den vil nok alligevel arbejde sig en smule sidelæns med tiden, når der er 1,5 mm spillerum.
Hvis jeg forstår spørger ret, menes der ikke en sideværts forskydning, men at stempelpindshullet ikke er anbragt symmetrisk for/bag.
Det er for at modvirke den kæntring, der opstår når forbrændingstrykket trykker stemplet nedad.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
HansW.
Ja, hullet sidder ikke symmetrisk for/bag. Og på stempeltoppen står kun størrelsen.
Senere fandt jeg et gammelt stempel, hvor der var stemplet "vorn" på toppen og her var det største mål fremad.
Så sådan monterede jeg så det nye stempel. Jeg håber, at det er rigtigt.

Nu må jeg ha´ min nysgerrighed styret,
hvad er det for en mc du roder med ??

Mvh.ame
Hej Ame.
Det er en Horex Regina type 03 350ccm fra 1953. Der blev ellers produceret ret mange af dem i ´53, men jeg kan ikke
mindes at ha´ set nogle herhjemme. Den gang blev der reklameret med, at der hver 7. minut trillede en Regina ud fra samlebåndet.
Mvh
Flemming
Annonce

Sådan en har jeg godtnok aldrig set før,
men der er tilsyneladende en del af dem på you tube.
Hvor blev de lavet synes ikke jeg kunne google noget?
Ellers en sjov cykel, den må du passe godt på..

Mvh.ame

Hej igen.
Det var Fritz Kleemann i Bad Homburg, Tyskland der producerede dem. Jeg mener, at fabrikken stoppede omkring 1957-59
Hej igen ame.
Hvad kører du selv på? Du må selv ha´ en mc, siden du er interesseret.
Mvh
Flemming

Hej Flemming.

Jamen jeg er altid interesseret i gamle mc`er, specielt dem fra 50´erne.
Der var ikke så meget plastik og halløj, kun mekanisk mekanik det er noget jeg kan lide.
Og jeg kører jo på en Ariel VB600 som jeg lige har købt for en måneds tid siden,
den er jeg glad for, super maskine..
se evt. tråden om engelske mc`er.

Har du så fået din mc på toppen og været ude at køre i det fine vejr?

Mvh.ame

Hej Ame.
Jo, min Horex kører igen. Den har kørt 600-700km den sidste månedstid. Nu er problemet at da jeg satte en 6v forlygtepære i, kan 6v dynamoen ikke levere strøm nok. Så jeg må nok gå tilbage til en 12v pære. Men den gi´r ikke meget lys. Men det er heller ikke så nødvendigt, da jeg kun kører i solskin.
Jeg har lige købt et Ammeter på engelske Ebay, så jeg kan følge lidt med i ladning af batteriet under kørslen.

Ja, det er en fin tråd, som du er med i om engelske mc´er.
Jeg må godt nok sige at Ariel kan være nogle mekanisk komplicerede maskiner

Mvh Flemming
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis