Afslibede gulve er 'for glatte'

Hej

Vi har fået slebet vores gulve hvorefter de er blevet behandlet med en 2 komponent lak.

Resultatet er bare flot. Gulvene har virkelig fået et flot udseende og er blevet modstandsdygtigt over for alt, selv kattes opkast.

Problemet er bare at de er blevet meget glatte. Man skal virkelig være meget opmærksom på at man ikke går og falder, hvilket faktisk er sket et par gange.

Nogen her som ved hvordan man kan få lidt struktur i gulvet uden at skulle i gang med en ny afslibning?
Hej Vi har fået slebet vores gulve hvorefter de... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det med blandingen afhænger af producenten hvis du bruger en decideret gulvsæbe (feks hvid pigmenteret, og ludbehandlet først, hvis du godt kan lide det blege look) hvis man bruger alm sæbespåner er det bare at prøve sig lidt frem hvad man synes er bedst at arbejde med, sådan en tynd smasket grød . Det skal ikke behandles et bestemt antal gange, men det bliver bedre og bedre for hver gang man giver det sæbe.

PS: dette forudsætter at gulvet indtil nu er ubehandlet eller nyhøvlet/slebet

http://www.lyrk.dk
Trinene er lavet af en 30 mm. massiv egetræsbordplade. I bund og grund ønsker jeg bare at træets udseende ændrer sig så lidt som muligt i forhold til  det er ubehandlede, så man bevarer det der matte/blege look. Hvis nu jeg bestemmer mig til at sæbebehandle,  skal det så ludbehandles inden? Ikke fordi jeg egentlig ønsker træet lysere end det er men fordi jeg har læst at det modvirker at træet gulnes med tiden.

Egetræ bliver ikke lysere  med årene,  men mørkere !
du skal ikke ludbehandle det hvis du vil beholde træets udseende sådan som det er nu, men blot have fat i noget hvid sæbe (sæbe med hvide pigmenter i)

Har desuden ingen erfaring med ludbehandling af egetræ, og har faktisk heller ikke hørt om det, havde fået en ide om at det var fyrretræ

http://www.lyrk.dk
Annonce
En sæbe med hvide pigmenter i. hmmm......  kan det f.eks. være en "Trip Trap Natursæbe hvid"???  Er det sådan noget du mener?
Ja det gør manden, og her er opskriften på en efektiv opløsning (istedet for det sjask du kan købe i dyre dunke)  1. L. kogende vand til 2 dl. sæbespåner, sørg for at det er godt opløst (Sæben) bland derefter 1/2 dl. hvidt kridt pulver i sæben og smør det på medens det stadig er meget varmt. Lad det sidde i 4 timer og tør det overskydende af. Vent et døgn og gentag processen.  alt efter hvor hvid træet skal værer.
Kridt pulver kan købes i en farvehandel.

V.h.  Håndværkeren

Hej. Jeg har lavet vinduesplader af egetræsbordplader. De er ludbehandlet med hvid lud til hårdttræ. Det gør dem lysere. Derefter har de fået hvid gulvolie. Det samme har jeg gjort med min egetræsbordplade i køkken samt mine trappetrin på trappen. Alt sammen Eg.

Det bliver flot, og holdbart, og det skal bare have lidt olie en gang om året. Det er bedre end at lakere trappen, der skal du slibe hver gang den skal have ny lak.
 Den bliver ikke glat af olien. Faktisk bestemmer du selv hvor galt den skal være, alt efter hvor fint du sliber trinnene....

VH Ole

 

Jeg må vist hellere øve mig på et stykke resttræ jeg har liggende. Er det ikke vigtigt at der ikke er alt for meget overskydende sæbe på trinene i de 4 timer du skriver det skal stå og trække?
Jeg tænker på om man kan komme til at ødelægge træet hvis det får for meget vand.
Prøv lige tricket først vedr. vand/sæbe på eg på et stykke resttræ.. Det kan godt gøre egetræet sort hvis der står vand for længe. Det trækker garvesyre ud af eg så vidt jeg ved,og det gør træet sort. Har lige måtte slibe køkkenbordpladen  ned af samme grund...
Du kan altid givet oliebehandlet træ sæbe efterfølgende, det er måden du vedligeholder på.

Vh
Ole
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også