Svejsning af båndsavsklinger.

Jeg har en ældre båndsav og med den fulgte en masse forskellige klinger. Disse er dog alle i løbende længder og ikke svejset sammen på mål. Er der nogen her på LDS der kender en maskinesnedker eller lign. her i KBH området, hvor man evt kunne få svejst nogle stykker mod en runde øl og/eller wienerbrød?

Jeg har en ældre båndsav og med den fulgte en... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af maskinsnedker på 03 jul 2009 20:06

Til MikeMarberg.

 Hvis slaglodningen er udført korrekt kan det sagtens holde.
 Slaglodningen er mange X stærkere en materialet som sl. loddes. 
 I de mere en 30 år jeg har haft med maskin-snedkeri at gøre er der aldrig sket brud hvis de er sl.loddet rigtig. 
 Klingen skal bare stødes sammen & så sølv-slagloddes, det skal nok holde. 
 Noget helt andet er at tykkelsen på båndsavsklinger som tommel-finger-regel ikke må være over en tusinde-del af bånd-hjulets Ø. er kl. tykkere kan der opstå brud, det lærte jeg på tek.skole i 1970. Teorien fra dengang sidder på " ryg-marven endnu ".
 Induktions-svejsning har jeg lært det bruges i metal-bearbejdning, hvor du skal lave et stort hul af en given størrelse inde midt i et emne, ja der skal ud-glødes efter induktions-svejsning.

Mvh. maskinsnedker.



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg lavede en rig her til aften, skærpede begge ender som beskrevet i det link HansW postede, loddede den med en 55% sølvloddestang med flussmiddel udenpå. Jeg skærpede enderne så der var ca. 5 mm "overlap" på en 0.4 mm klinge. Varmede med gas&ilt meget forsigtigt og da klingen var rød, satte jeg stangen på og lod en lille smule smelte. Da klingen var kold sleb jeg rester af flusmiddel og lod væk. Da jeg er ved at sætte nye lejer i motoren kunne jeg ikke teste samlingen der, så bukkede begge veje over samlingen mange gange og vred rundt på klingen. Til sidst brækkede den ca 10 mm fra lodningen. Konklusion: Det virker perfekt. Prøver at lodde den uden skærpning, ende mod ende, som maskinsnedker foreslår. Ville være en del nemmere hvis det er nok.

Mine hjul er 400 mm og klingen er 0.4 mm så det rammer lige plet i teorien - den kører så 33 m/s hvilket jeg synes er lidt højt, men den er stabil nok og til mit brug er den perfekt.

Til MikeMarberg.

Retnings-givende skære-hastigheder:
Ifølge min fagbog skal skære-hastigheden ligge mellem 1500-1700 m/min.

Formel:skære-hastighed V= d x 3,14 : 60 = Skære-hastighed i M/sek

Håber du kan bruge overstående formel.

M.vh. maskinsnedker.
 PS: alle de klinger jeg har set til dato er loddet som før-nævnt altså ikke med skærpede ender men stumpt.

Et lille spørgsmål herfra hvor kan flusmiddel købes?. Da jeg har besvær med at skaffe dette, vil gerne selv sølv-slag-lodde.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej maskinsnedker. Tak for tallene og formlen. Jeg er selv maskinarbejder, så skærehatigheder er hverdag. Jeg fandt en båndsavside på nettet der anbefalede mellem 25 og 33 m/s ~ 1500 - 1980 m/min. Min sav kører så i den høje ende, men skal så enten finde en anden motor, andre remhjul eller købe en frekvensomformer. Til mit behov får den bare lov at løbe stærkt

Godt at høre om det vellykkede resultat!
Jeg må se at få afprøvet mit apparat.
I princippet er det vel kun opvarmningsmetoden, der afviger.

Maskinsnedker:
Jeg har købt flusmiddel ved et svejseudstyrsfirma.
Jeg kan se du har et noget højere postnummer, men du kan nok finde et lignende firma hvor du bor.

http://www.electroma.dk/


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg har en klingesvejser med udglødning og sliber, den laver ikke en zone hvor hærdningen ændres. Bruger den pt. til metalklinger. Man kan konkludere at, når klingen knækker ved siden af svejsningen, så er hærdningen ændret, og klingen får et svagt sted.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis