Herregårdssten igen igen... kvalitet og lægning

Hej "Selv-Lavere" ! 

Jeg skal snart lægge ca 100 - 110 m2 Herregårds/Holmegårdssten rundt om mit hus, og har derfor søgt lidt hist og pist på nettet. Der skrives så meget om kvalitetsforskelle, at jeg føler mig mere usikker nu, end før jeg gik i gang med net-læseriet. Jeg er også så "uheldig" at jeg bor i Nordsjælland, hvilket ikke ser ud til at være det bedste (billigste) sted at bo i denne sammenhæng, så gode bud en eventuel leverandør/producent med kvalitetssten, må gerne være fra "øvre Sjælland". Indtil videre er jeg mest forelsket i Sandaard beton, da de både har en nydelig hjemmeside, og anstændige priser. (Tilbud nu = 79.95 løst aflæsset, mod normalt 94,50) 

Men mht kvaliteten, skrives det jo ofte at man skal op over 100,- pr m2 for at slippe for diverse problemer med porøsitet og følgende frostskader, men kan det virkelig passe? Jeg så da Silvan havde momsfri dag, at man kunne købe for 67.50 pr. m2, og det er jo rigtig billigt, men er deres sten (leveret på Sjælland) mon så bare noget skidt...!?! Har nogen herinde gode erfaringer med nogle billige sten i Nordsjællandsområdet. Det skal være Holme eller Herregårdssten i grå eller gråmix, med så skarpe kanter som muligt, da jeg nødigt ser at der gror alle mulige, ellers så charmerende småplanter i skidtet der samler sig i revnerne.  

En anden ting, der plager mig er tanken om at skulle grave alle de mange m3 grus væk. De gamle kvardratiske betonfliser og SF-Sten ligger stadig nydeligt, og har sikkert ligget der hvor de ligger nu, siden 1976, så skal man virkelig grave alt det grus væk, blot for at erstatte det med nyt grus/sand? Indrømmet, jeg har INGEN erfaring med at lægge sten, så det virker måske ekstra fristende for mig bare måske at pladevibrere lidt, og så bytte stenene ud med nogle pænere og ensartede Herregårdssten, i de områder der allerede er flisebelagt...

Nå.. jeg håber at der stadig er nogen der gider skrive lidt med om Herregårdssten, for de har jo været oppe og vende mange gange efterhånden  i dette forum, men ikke i år så vidt jeg kunne se...  :-)

Mvh
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis stenene er mærket med betonkontrollens stempel er de i orden.

Der er ingen grund til at skifte sandet hvis der er et passende lag.
Mange tak... der sparede jeg lige en masse gravearbejde. Jeg har gravet 30 cm ned, og der er grus hele vejen ned. Jeg tror dog lige, at jeg napper det øverste lag, vibrerer og lægger de nye sten i et frisk lag grus bare for at føle jeg har gjort det ordentligt. Jeg talte med Sandgaard i dag, og deres sten er CE mærket, men ikke trekantsmærket, men de giver 5 års garanti som vist er mere end de andre, og så lød de overordentligt flinke. Er der mon nogen der har erfaring med Herregårdssten fra Sandgaard, eller kender forskellen på CE og trekantsmærkning?

Mvh

Hejsa,

Hvis dit "tag" refererer til dit køretøj, skulle du vel gå mere op i, om stenene er olie- og rustfaste
Sorry....


Anyway - til alm. gang-belægning er kravene til underlaget ikke så store, men mindre undergrunden er meget leret. Har du i forvejen fliser på området, der ligger pænt, skal der jo i princippet bare rettes af igen.

Derimod skal du være varsom med at spare for meget på forarbejdet, når vi snakker indkørsel. Er der spor i en eksisterende indkørsel kan det skyldes dårligt forarbejde (opbygning af bærelag), dårlig vibrering - eller dårligt vedligehold. Du er derfor nødt til at tage et par stikprøver i bærelaget for at checke opbygningen. Skal du lave nyt, er alt under 15 cm bærelag at tage en chance.

Husk - alt der minder om strandsand, er forbudt i en ordentlig flisebelægning.

Få styr på faldlinier (vandafledning) - og sørg for, at dine fuger er godt fyldte, så har en super belægning.

Mvh.

Jan R.
Hej Jan

He he, ja.. jeg har et par gamle Chryslere, men de holder i garagen på den anden side af huset, og få kun lov at færdes på mine SF sten. De drypper faktisk kun servo-olie, men i et omfang som fuldt retfærdiggør din humoristiske kommentar :-). De ruster dog ikke... for det der kunne ruste, er allerede væk.. hehe.

Ja, jeg er jo så heldig at bo i en "gammel grusgrav, så jeg støder på det dejligste grus næsten overalt jeg graver, bare 20-30 cm ned men 150 cm nede er der ler ler ler. Topjorden ryger fluks over i køkkenhaven :-)

Jeg har tænkt mig at vibrere det hele til jeg næsten taber bukserne, og de nye områder som nu er græs der indrages, bliver gravet ned i 40-50 cm og får både stabil og grus, og så må det være ok. Vandafledning er mit et og alt i dette projekt!

Mange tak for råd... så mangler vi jo bare en der vil tilføje lidt om Herregårds-stenkvalitet anno 2009 :-)

Mvh
Hej nu kommer jeg fra det sydlige sjælland og jeg bruger Sandgård steen hvergang,også til de nordligere opgaver .... De er fuldt på højde ned de øvrige leverandører ... de er lidt billigere og hurtig levering ,eneste minus er de levere løst læsset ,men du kan for en merpris få dem på paller men så er det billige jo gået fløjten
hvis du køber hos dem så tag 2 sten og slå dem mod hinanden og hør klangen ( det kneb lidt for 5-6 år tilbage) du kan også mærke / høre det når man klipper dem

Tim  
 
Annonce
Hej Tim!

Mange tak for feedback på Sandgaard. Jeg ved bare ikke præcis hvordan en god sten skal lyde, men har dog en idé om at den helst ikke skal lyde ret "hult", og i det hele taget ikke skal sige ret meget (sammenligned med natursten, som stort set ingen klang har). Sagt på en anden måde, skal den vel hellere sige "klink" end "klonk". 



Imidlertid får jeg dem næppe til at smække to sten sammen over telefonen, så jeg må nok hellere bare satse på dine gode erfaringer, og at jeg får et godt batch. Men mon ikke at det er stort set samme blanding hver gang.. det må man formode. 

Jeg takker igen for feedback, og starter nok graveriet i morgen !


Mvh
skal du grave med håndkraft eller har du maskine?
Hej
Jeg skrev først til min ven som har en minigraver, man han svarede ikke lige så hurtigt som jeg havde håbet, så det meste er gravet ud nu, og det foregik med håndkraft, to spader, en trillebør, tre skovle og 4-5 rammer cola og to flasker rom. Vi tager resten med hånden også.. jorden var ret taknemmelig, og rommen smagte dejligt.

:-)

Mvh
rimelig godt klaret. Jeg skal selv igang, og det bliver også med håndkraft
OK..

Hvis jeg skulle gi et godt råd, så køb en omgang sprut og en masse colaer, og "bestik" nogle venner til at hjælpe dig. Det gjorde jeg, og vi havde det faktisk ret hyggeligt mens vi gravede, men der var godt nok varmt som ind i helvede. :-)

Det er vist nemmest at "brække jorden løs" med en spade, og skovle den væk. Bare der ikke er for mange rødder, så går det helt OK, men undergrunden her ER grus, så det har hjulpet os på vej. Vi har kun gravet ca 25 cm ned, og kun der hvor der ikke lå sten i forvejen. (ca 60-70 m2), for det virker omsonst på mig at grave grus væk, for at erstatte det med nyt grus. Vi nøjes med at rive det øverste lag af, og så lægge et frisk lag brolæggersand over det hele.

Håber det bliver pænt :-D

Mvh
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis