Herregårdssten igen igen... kvalitet og lægning

Hej "Selv-Lavere" ! 

Jeg skal snart lægge ca 100 - 110 m2 Herregårds/Holmegårdssten rundt om mit hus, og har derfor søgt lidt hist og pist på nettet. Der skrives så meget om kvalitetsforskelle, at jeg føler mig mere usikker nu, end før jeg gik i gang med net-læseriet. Jeg er også så "uheldig" at jeg bor i Nordsjælland, hvilket ikke ser ud til at være det bedste (billigste) sted at bo i denne sammenhæng, så gode bud en eventuel leverandør/producent med kvalitetssten, må gerne være fra "øvre Sjælland". Indtil videre er jeg mest forelsket i Sandaard beton, da de både har en nydelig hjemmeside, og anstændige priser. (Tilbud nu = 79.95 løst aflæsset, mod normalt 94,50) 

Men mht kvaliteten, skrives det jo ofte at man skal op over 100,- pr m2 for at slippe for diverse problemer med porøsitet og følgende frostskader, men kan det virkelig passe? Jeg så da Silvan havde momsfri dag, at man kunne købe for 67.50 pr. m2, og det er jo rigtig billigt, men er deres sten (leveret på Sjælland) mon så bare noget skidt...!?! Har nogen herinde gode erfaringer med nogle billige sten i Nordsjællandsområdet. Det skal være Holme eller Herregårdssten i grå eller gråmix, med så skarpe kanter som muligt, da jeg nødigt ser at der gror alle mulige, ellers så charmerende småplanter i skidtet der samler sig i revnerne.  

En anden ting, der plager mig er tanken om at skulle grave alle de mange m3 grus væk. De gamle kvardratiske betonfliser og SF-Sten ligger stadig nydeligt, og har sikkert ligget der hvor de ligger nu, siden 1976, så skal man virkelig grave alt det grus væk, blot for at erstatte det med nyt grus/sand? Indrømmet, jeg har INGEN erfaring med at lægge sten, så det virker måske ekstra fristende for mig bare måske at pladevibrere lidt, og så bytte stenene ud med nogle pænere og ensartede Herregårdssten, i de områder der allerede er flisebelagt...

Nå.. jeg håber at der stadig er nogen der gider skrive lidt med om Herregårdssten, for de har jo været oppe og vende mange gange efterhånden  i dette forum, men ikke i år så vidt jeg kunne se...  :-)

Mvh
Hej "Selv-Lavere" !  Jeg skal snart lægge ca... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af svalebo på 01 jul 2009 22:10
...hvis du køber hos dem så tag 2 sten og slå dem mod hinanden og hør klangen ( det kneb lidt for 5-6 år tilbage) du kan også mærke / høre det når man klipper dem
Hej Tim

Jeg kørte lige forbi Bauhaus i går, og slog to af deres Herregårdssten sammen, og de lød meget "klink agtigt", så nu har jeg da det at sammenligne med. De lød præcis som jeg ville ha forestillet mig en god kvalitet ville lyde, så jeg er ret spændt nu på at høre Sandgaard's.

Jeg er dog overbevist om at de er helt OK, og jeg bestiller formodentlig på Mandag!

Go weekend, og tak igen til jer der har kommenteret!

:-)K

Mvh
Jeg har før skrevet det, jeg tror vægten af stenen har noget at sige, jeg har før sammenlignet vægten på sandgaards, og de var lettere, altså luft inden i.

Men jeg tror faktisk ikke de når at ligge så mange år så de når at ældes istykker. Jeg tror man bliver så træt af dem om en 10 år og så må de videre på genbrugspladsen.

Der sker så meget inden for belægning.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter

Jo tak.. har læst dine indlæg, og selvom jeg først helst ikke ville lytte til dig (havde nemlig travlt med at komme videre hurtigt), så har jeg faktisk pga det du skrev, stoppet al aktivitet på området, og venter til Silvan har "Momsfri dag" tilbud i oktober, og køber det hele fra Wewers... Wewers sten (Silvan Græsted) ser nemlig ud til at være meget solide, og med meget højere vægtfylde end andre jeg har set..

Jeg var også ude og se på nogen fra en lokal stensmed, men dem der lå i udstillingen var svært skramlede (kanterne og hjørner, meget hakkede)... og der var tydeligvis mere luft i dem = nej tak. Dagen efter fortalte min nabo at hans fra samm leverandør havde ligget siden 1985, og nærmest var gået i opløsning.

Hvad vejede dine sten, og hvem har skruet dem sammen (fabrikant)? Jeg vejer gerne en Wewers eller tre, og offentliggør resultatet når jeg kommer hjem i aften :-)

Tak for dit indlæg !

Mvh CD

Mvh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis