Trin på taget

Har lige fået et nyt HP ståltag monteret og nu siger min skorstensfejer at jeg skal have nogle trin op til min skorsten.
Han har ellers kommet de sidste par år uden at sige noget mht trin på taget, men efter jeg har fået et nyt tag vil hav åbentbart have sådan trin monteret. Lidt irreterende han ikke fortalte det inden jeg fik det nye tag monteret.

Kan man ikke nøjes med at ligge en rygningsstige op ? eller er faste trin et krav ?

Er det til at eftermonterer disse trin nu hvor taget er lagt ?

Har lige fået et nyt HP ståltag monteret og nu... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Glimrende med en præsicering.
Men faktisk besynderligt at kravet ikke osse gælder når eksisterende tagbelægning skiftes. Således at man ligestillede nybyggeri og nyt tag.
Trin til skorstenen på skrå tage kan ikke kræves på tidligere opførte huse, kun på nybygninger, hvor det ikke er muligt at anvende tagstige. Mærket 'hpox' gør opmærksom på, at huse med nyt tag, fx ændret belægning, burde behandles som nybygninger, når det gælder montering af tagtrin.

På forespørgsel svarede Statens Byggeforskningsinstitut i januar 2010 følgende: "Som udgangspunkt vil man skulle følge Bygningsreglementet ved større ombygninger/renoveringer, men der er ikke nogen faste regler for, hvordan en større ombygning/renovering defineres. Det vil derfor bero på et skøn i det enkelte tilfælde, om man skal leve op til BR's krav."

Ligesom det er kommunen, der udøver skønnet, om det er teknisk muligt at anvende tagstige på det enkelte nye tag, er det kommunen der træffer beslutning om ændringen af et bestemt eksisterende tag kan falde ind under reglerne for nybyggeri. Under alle omstændigheder er det jo yderst få tage, hvorpå der ikke kan placeres en tagstige!
Krav eller ej.....

Så forstår jeg ikke den uvilje der er mod at montere de tagtrin!
Da jeg byggede krævede skorstensfejeren det ikke.. men adspurgt ville han blive rigtig glad!
Og da jeg jo kan forestille mig hvordan min skotrende ellers vil blive benyttet som gangsti, med risiko for forskubbede tagsten etc..... Så valgte jeg at montere de få trin.... Jeg har tegltag og er glad for ikke at have risiko for at skorstensfejeren skader enkelte sten mens stigen lægges op.... Det kan igen betyde at taget bliver utæt!!

Så køb dog de par tagtrin, det koster ikke det vilde.... Ikke når man sammenligner med hvad der ellers ofres på hus og hjem!

Det er min mening om den sag! Regel / Krav eller ej!

MVH Njord


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også