Trin på taget

Har lige fået et nyt HP ståltag monteret og nu siger min skorstensfejer at jeg skal have nogle trin op til min skorsten.
Han har ellers kommet de sidste par år uden at sige noget mht trin på taget, men efter jeg har fået et nyt tag vil hav åbentbart have sådan trin monteret. Lidt irreterende han ikke fortalte det inden jeg fik det nye tag monteret.

Kan man ikke nøjes med at ligge en rygningsstige op ? eller er faste trin et krav ?

Er det til at eftermonterer disse trin nu hvor taget er lagt ?

Har lige fået et nyt HP ståltag monteret og nu... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu at mester lægger en besked til den glade husejer.
Med forslag om at få gjort noget ved sagen.
Tænk at man skal høre sådan en masse brokkeri...

Skorstensfejeren skal da tænke på sikkerhed og arbejdsmiljø!

At arbejdere løftede 50 kg tilbage i tiden gør jo heller ikke at bare fordi folk er fra tilsvarende årgange så er de underlagt de gamle regler og kun de unge der skal følge de nye.... Skulle bilister der fik kørekort før der blev fartgrænser så også kunne køre så stærkt de har lyst og mod til???

Mit hus har efterhånden 8 år på bagen og her krævede skorstensfejeren ikke tagtrin. Jeg spurgte ham om ikke det ville være rart... Hvilket han jo klart mente det ville være og sikrere at anvende. Så bad jeg ham sige at han ville have trin.... Da det nu blev krævet måtte ham med tagentreprisen jo investere i trinnene... jeg monterede dem så selv da de kom i en pap kasse....

Kan kun se det helt rimelige i at der sikres ordentlige arbejds og sikkerhedsforhold også for en skorstensfejer..... Han har jo heller ikke en med til at holde stigen osv...

Sidst så undgår i jo også han træder skotrenden op og skubber til tagstenenen osv....

Så på med trinnene :-)

MVH Njord :-)



MVH Njord
Skrevet af njord på 29 sep 2010 08:26
Tænk at man skal høre sådan en masse brokkeri...

Skorstensfejeren skal da tænke på sikkerhed og arbejdsmiljø!

At arbejdere løftede 50 kg tilbage i tiden gør jo heller ikke at bare fordi folk er fra tilsvarende årgange så er de underlagt de gamle regler og kun de unge der skal følge de nye.... Skulle bilister der fik kørekort før der blev fartgrænser så også kunne køre så stærkt de har lyst og mod til???

Mit hus har efterhånden 8 år på bagen og her krævede skorstensfejeren ikke tagtrin. Jeg spurgte ham om ikke det ville være rart... Hvilket han jo klart mente det ville være og sikrere at anvende. Så bad jeg ham sige at han ville have trin.... Da det nu blev krævet måtte ham med tagentreprisen jo investere i trinnene... jeg monterede dem så selv da de kom i en pap kasse....

Kan kun se det helt rimelige i at der sikres ordentlige arbejds og sikkerhedsforhold også for en skorstensfejer..... Han har jo heller ikke en med til at holde stigen osv...

Sidst så undgår i jo også han træder skotrenden op og skubber til tagstenenen osv....

Så på med trinnene :-)

MVH Njord :-)

Der er ingen tvivl om at det sikkerhedsmæssigt er den bedste løsning at der er trin på taget.
Det er ikke det der i mine øjne er problemstillingen.

En skorstenfejer har bemyndigelse til at håndhæve de regler der omkring fyr, brændeovne, skorstene, fyrum o.l. i det område/kommune han hører til.
Når han åbner munden og udøver sin bemyndigelse skal alt han kræver have en lovgivning der giver hjemmel til det.

Han skal dermed ikke kræve nogle ting fordi han synes det er en god idé.

Vi har som borgere ikke nemt ved at gennemskue lovgivningen og derfor har vi embedsfolk/tjenestemænd til at varetage denne opgave med at håndhæve og vejlede. De er "ansat af os" til at varetage "Vores" spilleregler og ikke deres egne.


 

 

 

Der findes intet krav om tagtrin i bygningsreglementerne før 2008, selv om talrige skorstensfejermestre har hævdet det - og også hpox nu påstår det her på tråden. Først med BR2008 kommer en skærpelse. Ordene ”tilfredsstillende adgangsmuligheder til skorstenen” ændres til ”sikkerhedsmæssigt forsvarlige adgangsmuligheder” og i reglementsfortolkningen fra Statens Byggeforskningsinstitut i SBi-anvisning 216, pkt. 8.5.3.1, tilføjes ”Hvis der fejes fra taget, skal der anbringes tagtrin på tagfladen”.

Kravet om tagtrin gælder kun for nybygninger fra 2008 og senere og desuden for større ombygninger og større renoveringer, hvis kommunen træffer beslutning herom i det enkelte tilfælde. Kommunen afgør altså om en ændring af taget, fx af belægningen, er så stor, at de samme regler som for nybygninger skal anvendes. Her er forskellig praksis i kommunerne.

Hvis der slet ikke er foretaget ændringer af dit tag i 2008 og senere, kan der ikke retsgyldigt forlanges monteret tagtrin, hverken af den lokale bygningsmyndighed eller af skorstensfejermesteren.
Du læser BR som Fanden læser bibelen.
Hvordan vil du udlægge teksten i BR95 på anden måde end der skal være tagtrin for at rense skorstenen.
Annonce
I anledning af indlægget fra hpox 29 sep 2010 gør jeg opmærksom på, at de tidligere krav om, at der skal være ”tilfredsstillende adgangsmuligheder til skorstenen” er fra BR98 (småhuse). Hpox henviser til BR95 (erhvervs- og etagebyggeri), som vist er irrelevant i sammenhængen. Men at påstå, at ”tilfredsstillende adgangsforhold” skulle betyde ”tagtrin” er i hvert fald en lige så vidtgående tekstudlægning, som når Fanden læser biblen, jf. hpox’ indlæg. Læs om de mange sikre måder, hvorpå skorstensfejeren kan udnytte tilfredsstillende adgangsmuligheder til skorstenen i branchevejledningen fra 2008 (se PDF-fil på Google under branchevejledning skorstensfejerarbejde, klik på hurtig visning). Læs også hvad Arbejdstilsynet og oldermanden siger om de aktuelt gældende regler i fagbladet Skorstensfejeren nr. 1 2010 (se skorstensfejerlauget.dk under fagblade).
Tak for de mange svar, men kan se at det åbentbart ikke er nemt at finde ud af om det er korrekt når min skorstensfejer siger til mig at jeg skal få monteret tagtrinene.

I 2009 og nu igen i 2010 har jeg ikke fået renset min skorwsten fra toppen af fordi skorstensfejeren ikke ville derop uden trin på taget. Det selvom han havde en rygningsstige med i bilen.
Så jeg har kun fået renset den nedefra.

Skal jeg stille mig tilfreds med det eller ?

År 2008 og bag ud i tiden har han brugt rygningsstigen.

Men nu vil han ikke derop.....

Han er sikkert blevet for gammel, og vil helst ikke bule jeres ståltag.

Tagtrin på ståltag er dog så nemt at montere, at jeg ville ikke orke at diskutere det med skorstensfejeren, men bare få dem monteret, også selvom han ikke har krav på det, men man kan jo lige så godt hjælpe ham det man kan.
For nu at afslutte debatten på en pæn måde Persson så er det en gang flueknepperi du er ude i.
Teksten i begge bygningsreglementer kan naturligvis fortolkes på mange måder.
Men der er overhovedet ingen tvivl om at det der lukker diskussionen er tagtrin.

På samme måde som det er et krav at bygninger skal funderes i frostfri dybde.
Hvis du funderer i 90 cm dybde er kravet opfyldt.
Simpelt og enkelt.

Gældende regler for hvornår tagtrin kan kræves monteret på skrå tage er for nylig blevet præciseret af Erhvervs- og Byggestyrelsen. For det første kan der ikke stilles krav til eksisterende bygninger, for det andet kan der for nye bygninger kun stilles krav om tagtrin, hvis det er den eneste måde, hvorpå der kan skaffes "hindringsfri adgang" til skorstenen. Styrelsen udtaler, at skorstenen ved nogle bygninger kan nås, ved at der placeres en transportabel tagstige på taget, når rensning skal foretages. Kommunen træffer beslutning om, hvornår "hindringsfri adgang" alene kan nås ved montering af tagtrin. Arbejdstilsynets regler for skorstensfejning og reglerne for adgangen til skorstenen i medfør af Bygningsreglementet er samlet og udførligt omtalt på den ny hjemmeside  www.skorstensfejning.mixtum.dk 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også