Audi A6 automatgearkasse

Hej
Skulle nogen mon kunne sige mig hvad der kan være i vejen med min ellers normalt
velkørende bil - en årgang 1999 Audi A6 1.8T med tip-tronic automatgear. Den opfører sig indimellem dybt mærkværdigt. Typisk er det som om der er en kobling der "fedter" - dvs at den ved accelerationer ryster/hopper og trækker ujævnt. Mest når der er flere personer i bilen.. Andre gange, ved kick-down, kan det give nogle ordentlige hug, som om den er ved at gå ud - 1-2 gange og så kører den ellers videre som om intet var hændt. Ellers også giver det et lille ryk, og så forsvinder der lige nogle 20-30% trækkraft.

Jeg frygter/forventer lidt at det er noget med gearkassen, men hvis andre har oplevet det samme vil jeg meget gerne høre hvad så kuren var!

På forhånd tak.

Mads

Hej Skulle nogen mon kunne sige mig hvad der kan... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skulle nogen stadig følge med i denne tråd, så er jeg nu på jagt efter en god motor til erstatning for den gamle. En 4B motor til en årgang 2000, Audi A6 1.8T.

TotalAuto i Risskov har efter sigende en temmelig dygtig fyr der hedder Rasmus - en 3 kvarters snak med ham mundede ud i at dommen nok lyder på noget i retning af et flækket stempel!! Motoren underkomprimerer, og er også begyndt at tage for sig af olien - ca 2 liter på 1000-1200 km.

Det fede dilemma er jo så om det nu også er det, eller om det er en anden, men meget teoretisk løsning, nemlig en revne i toppakningen, hvor olien fra motoren kan slippe ud og rende gennem olierør tilbage i sumpen og den vej rundt give underkomprimeringen.

Hvis nogen har et godt hint til hvor jeg bedst og billigst får en motor lagt i, eller eventuelt bliver endnu mere sikker på at den virkeligt er kaput, så tager jeg hellere end gerne imod ideer.

MVH Mads

Mads

Er den helt stået af ?
Hej Frank..

Jeg er bange for at det er tæt på. For 1-2 mdr siden blev der ikke brugt nævneværdigt med olie, og det gør der nu.. Det sjove er dog at det ikke mærkes når man kører ud af landevejen, der trækker den rimeligt normalt. Det er mest når man f.eks. holder for rødt, at man kan mærke at motoren ikke kører jævnt. Nogle gange føles det næsten som at sidde i en gammel amerikaner el. lign.

Mvh Mads

PS: Var du da interesseret i bilen?? For den er godtnok billigt til salg :o)

Mads

Næh, ellers tak. Som du selv har erfaret, er sådan en hammer dyr at reparere på. Men totalt lækker bil !

Er det med sikkerhed at du har konstateret at det er et flækket stempel ?
Hej Frank.

Det er afgjort en top fed vogn, når man cruiser ud ad motorvejen. Så kan man næsten ikke sidde et bedre sted, men på værkstedet napper den nu i pengepungen. Dog sikkert ikke værre end så meget andet, men det er en kompliceret vogn, så timerne render hurtigt på.
Mht det flækkede stempel - så nej, det er ikke med 100% sikkerhed, men mekanikeren jeg har haft på har fornylig repareret en anden A6'er med samme symptomer, og der var fejlen et stempel. Symptomerne er underkomprimering, og stort olieforbrug. Men hvad enten det er stempel der er flækket, revnet eller har rykket en stempelring istykker, så er det samme ærgerlige timepris. Problemet er at renoveringen koster flere timer end at skifte en motor, endda hvis man regner indkøb af en motor med ind i den samlede pris!! At skifte motor tager ca 2 dage - renoveringen 5, så hvis jeg kan få dem til at finde en OK motor til 5-8000, så er det trods alt stadig den billigste løsning.

så jeg sidder og tæller lidt op af sparepengene, og så må man jo til det. Fedt at man lige har fyret kassen af på en lang sommerferie :o). Jeg venter dog lige på NSJ der tidligere har lagt kommentarer herind, han skulle gerne kunne formidle en pris på operationen i Flensburg.

MVh Mads

Mads

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis