Trække svinghjul af

Hej.
Jeg en motor hvor jeg skal havde svinghjulet af, da jeg skal havde tændspolen tjekket.
Men det er da ikke sån lige og få af, der er to huller ved siden af krumtappen, hvor man skrue en skrue i. Så har prøvet og sætte et fladjern fast, ved de to huller, og så et hul i flad jernet, og en skure ned mod krumtappen og så bare stramme skuren ned mod krumtappen, og så trække den af på den måde.
Men det virker ikke der knækker skruen bare.

Så er der nogle af jer der har en ide hvordan man trækker det af ville jeg være glad

Man kan hellere ikke få en aftrækker på, for det er der ikke plads til.
Det er en to cylindret MAG motor.
Mvh jonathan

mvh jonathan


Hej. Jeg en motor hvor jeg skal havde svinghjulet... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
med en stor slagdorn+hammer kunne du gogge forsigtigt på svinghjulet. det kunne måske løsne den.

Jacob
Skrevet af Håndværkeren på 29 jun 2009 17:46
Da ikke på svinghjulet Jacob, men på akselen


Jo på svinghjulet.
Skiftevist på øst og vest hvis du ser svinghjulet som en kompasrose hvor aftrækkeren er nord syd.

Jacob
Vil prøve og sætte en større skure, og så prøve igen.
Det med at banke har jeg også prøvet.
Men vil gå i krige med det igen.

Mange tak for svarene.

mvh jonathan


Det ser ud til at der er noget rustangreb på akslen der hvor hjulet sidder. Har det fået rusløsner?? Men ellers er det bare sætte det i spænd rigtig hårdt og lade det sidde natten over og så prøve og spænde igen skulle gerne kunne flytte sig lidt i løbet en halv mm måske. Det kan evt være fordel hvis du varmer lidt på midten af hjulet med en lille gasbrænder.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Du kan prøve med en anden form for aftrækker. Den består af flange som kan spændes på svinghjulet og på denne er der monteret en stang på ca. ½ meter (alt efter størrelsen) og med et stop i den anden ende. På stangen sidder en dødvægt som kan glide frem og tilbage. Når man så jokker dødvægten tilbage og den rammer stoppet, så får man et kontant og temmelig voldsom træk i flangen og dermed svinghjulet. Problemet med den aftrækker du har prøvet, er at der kun langsomt opbygges et træk på svinghjulet og friktionen er på den måde sværere at overvinde, men med den type som jeg nævner, så får man en meget stor impuls som er bedre til at "befrie" svinghjulet og det skaber en del vibrationer der er med til at løsne alt fra hinanden.

Du kan prøve at forhøre dig ved f.eks. en automekaniker om ikke vedkommende skulle have sådan en.

Second thought: Det måske kun en løsning, for du skulle nødig ødelægge lejerne i motoren, så du skal nok være lidt varsom. 

Hilsen Metalsnedker
Jeg tror det sore problemer er at materialevalget til aftrækkeren er alt for spinkelt, man kan se at fladjernet er bukket og bolten er skæv. Så jeg tror løsningen er kraftigere fladjern og større bolt og så skal det sikkert være noget stål og ikke bondejern, jeg tror ikke et slag på bolten forplanter sig til akslen/svinghjulet da bolt og fladjern er for blødt.
Mvh Jørgen.
Hej..
først mange tak for svarene.
Jeg har fået taget det, ved at pille den bolt der går mod svinge hjul ud og så bare spænde lige på krumtappen med de to andre bolte, det hjalp.

Grunden til jeg skulle havde det af var at der ikke kom strøm nok til tændrørne, hele tændspole og dem der køre rundt ved sving hjulet, var fedt totalt ind i olie, så det har jeg renset godt af, det har da også gjordt det lidt bedre. Men ved ikke om der er nok gnist nu. Den skal jo bare lave gnist når motoren køre rundt, og der kommer kun der ned fra eller skal der komme noget andre steder fra.
Man kan ikke indstille det der nede, det kan kun sidde på en måde.
Men det giver hvert fald et odenlig rap over fingerne

Så hvis der var der kunne for klare hvad de tro der er galt, vil det dejligt

Bare sig hvis i vil havde billeder af noget.

mvh jonathan



Som jeg lige rådede en anden spørger til her på LDS. så vil et nyt tændkabel tændrørshætte og tændrør kunne gøre mere end du lige tænker dig til.
Så vil jeg prøve at sikfte de ting, men der er en to cylindert motor så der er en strømfordeler på den, som den stå nu sidder tændkablet ikke på strømfordelerne, så jeg ser på gnisten inden den kommer ind i strømfordeleren, det kan man godt eller har strømfordeleren og så noget med hvor meget gnist der er?

mvh jonathan


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis