MD7A ingen vand

Har en MD7A med saltvandskøling. Båden står nu på land, og skulle lige have tjekket at der ikke var noget galt med motoren. Men da jeg satte en spand for enden af køleslangen sugede den ikke som den plejer. Så for at tjekke om kølekanalerne var stoppede, smed jeg en vandslange med tryk for enden(mens motoren kørte), og det løber fint igennem. Tjekkede derefter pumpens impeller osv. men der skulle heller ikke være noget galt her. Så er der nogen der har andre forslag vil jeg meget gerne høre. Båden skal snart i vand.

DoGK

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare en tanke. Løfter den vandet fra spanden højre end de andre gange du har prøvet??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af renek den 22-06-2009 12:58
har du tjækket om der ikke er hul i slangen så der kommer luft ind i stedet for vand det tyder på at den ikke suger
rene


Det skulle gerne være det samme, og det er ikke mere end 10-20 cm, burde pumpen ikke kunne løfte det?

DoGK

Skrevet af renek den 22-06-2009 12:58
har du tjækket om der ikke er hul i slangen så der kommer luft ind i stedet for vand det tyder på at den ikke suger
rene


Slangen blev skiftet sidste år, og har tjekket alle samlinger.

DoGK

Hej

Er du sikker på impelleren kører rundt, der skal sidde en lille skrue tværs igennem impelleren. Den skal ind i hakket på pumpeakslen. Bare et forslag.

Mvh Finn
Annonce
Jeg havde samme problem med min MD6A, men kom i tanke om at, når båden er i vandet, er der jo vandtryk på slangen, vandpumpe er jo under vandspejl, så da vi flyttede spanden op så vandet var i samme højde som pumpe, virkede den perfekt, nu den ligger i båden er der heller ingen problem, jeg tror ikke sådan en empeller pumpe suger, den skaber et tryk videre i systemet.

Bare min tanke, da det virkede på min MD6A

Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

En impeller pumpe suger

På min bukh suger impellerpumpen kølevand til udstødningen ca. 40 cm vand op ved start.

Jeg ville prøve med en ny impeller - det kan godt være svært at se om den er ok.
Kan det være låget til impellerhuset? Det ser tilsyneladende lidt slidt ud, som om det ikke slutter tæt til impelleren.

DoGK

Hvis den kan tage luft ind så vil de jo altid suge luft.. det er meget lettere at suge end vand..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Impelleren er lavet af et svagere materiale end låget. Hvis det ikke slutter tæt er det nok impelleren. Prøv nu at skifte den - mange gør det hvert år - hvormange år siden er det du har skiftet den?

Ellers er fejlfindingsproceduren:

1. check om pumpen kan komme af med vandet (det har du gjort)

2. check om sugeslangen er tæt

3. check om sugeslangen klapper sammen ved vacum (når pumpen kører)

4. check om impelleren kører rundt når du tørner motoren og samtidig bremser impelleren med en finger.

5. check pumpehusets pakning(er)

6. check pumpehusets indvendige side for aflejringer, tæringer og revner. Den indvendige side skal være glat og fin.

Hvis alt ovenstående er ok er der kun tilbage at skifte impelleren - som ikke er særlig dyr. Køb en ekstra - det er en god reservedel at have liggende.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis