Meldug i rose

Jeg har en stor rosenbusk med smukke hvide blomster, som er amgrebet af medldug. Jeg har forsøgt at sprøjte med noget hundedyrt fra planteskolen - uden den mindste virkning. Skar den helt tilbage sidste efterår og kørte alt væk - skiftede også jorden omkring den - men  nu er problemet der igen - kan den reddes, eller må jeg opgive den.

gug
Jeg har en stor rosenbusk med smukke hvide... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Meldug er en svamp der udvikles i tørt vejr.
Meldugsvampen tilhører en artsrig familie, der angriber mange forskellige planter. I haverne er rosenmeldug nok det største problem.

Symptomer:  Hvidlig belægning på blomsterknopper og unge blade. Melduggen svækker roserne, og ofte kommer angrebne knopper ikke til udspring.

Bekæmpelse:  Først og fremmest skal roserne holdes i god ernæringstilstand, og de må ikke  udsættes for tørke. Tørkesvækkede planter er et let bytte for meldug. I modsætning til andre svampe udvikles meldug i tørt vejr.
Har man erfaring for, at roserne angribes af meldug, kan der under løvspring sprøjtes et par gange med 14 dages mellemrum med et svampemiddel.

Mvh. Christian

måske kan www.rosenposten.dk give noget?

Sidder og spekulerer  over, om den mon er placeret ind til huset - evt. under tagudhæng? Det er nemlig min erfaring, at det er den mest effektive måde at bede om problemer på. Min første rose mistede jeg til "alverdens" svampeangreb og det var sandsynligvis, fordi den var placeret op ad den tørre, varme sydmur.

Jeg har nu adskillige roser ude i haven og ikke en med meldug. Jeg går ikke synderligt op i bladværkets udseende. De er plantet med stauder omkring, der tager fokus væk fra bladene og "de bare ben". De bliver "fodret" med gødning nogle gange forår/sommer og forkæles med delvist omsat grøntkompost og/eller komposteret hestemøg henad efteråret.
I meget tørre perioder, bliver de vandet med opsamlet regnvand.

Skulle en af mine roser blive et "problembarn", vil jeg overveje, hvor meget den betyder for mig, før jeg kaster mig ud i at bekæmpe galskaben.

Håber du kan bruge mine ord til noget... Og så lige et billed af en smuk, hvid slyngrose, som er faldet særdeles heldigt ud i år! Jeg fik den som lille, hjemmelavet stiklingeplante for 3 år siden...
-lige for at slutte tråden,
Tak for alle de gode råd - og ja den står op ad en sydvæg, så det er nok der problemet ligger.
Jeg skar den helt ned i sidste måned og nu står den med fine blanke blade uden spor af meldug, men der er vel en rimelig risiko for at den får det igen når sommeren 2010 indfinder sig - og så bliver den erstattet af noget andet.

mvh
gug
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis