Høj temperatur på Albin Diesel21 Motor.

Hej Allesammen

Jeg ejer en Albin25 hvori der sidder en gammel dieselhakker (AD21).

Desværre har jeg problemer med kølingen/temperaturvisningen.

I Manualen står der at vand temperaturen skal vise ca. 80grader, desværre viser mit instrument omkring de 110Celcius ved relativt høje omdregninger(ikke fuld gas).

Jeg har haft skiftet termostaten, men problemet er der stadigt.

Temperaturen danser op og ned på instrumentet, hvilket virker noget mistænkeligt. Ved bestemte høje omdrejninger kommer temperaturen hurtigt op på 110grader, hvis man så kører gashåndtaget en smule ned (her snakker vi få hundrede omdrejninger) så kommer temperaturen styrtdykkende ned på 60-80grader. Det virker meget som om at temperatureviseren kan være skyld i dette.

Den går fra 110grader til 60-80grader indenfor et halvt minut.

Men siden båden er saltvandskølet og havvandet er ret koldt så kan dette kraftige temperaturfald godt lades sig gøre. Men hvorfor? og hvorfor ikke før? Termostaten åbner ved 60grader og jeg har testet den OK.

Jeg håber at der findes nogen der har haft et lignende problem, da jeg meget gerne ville have bekræftet at det er instrumentet/måleren før jeg køber en ny. Den koster trods alt 2000SEK.

Mange Venlige Hilsener og På forhånd tak.
Henrik Kjærulff
Hej Allesammen Jeg ejer en Albin25 hvori der... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de mangle gode svar.

Motoren har tilsyneladende ingen varmeveksler, så den mulighed kan udelukkes.

Termostaten kan ligeledes udelukkes.

Så er der vel kun impellerpumpen og temperaturemåleren?

Prisen på temperaturemålen(2000SEK) har jeg fundet på Forsmarin.se i deres Webshop (Under Albin AD21 / Grupp I / Instrument). Bufas90 du nævner det kan gøres billigere, nogen ideer om hvor jeg kan finde den billigere?

MVH
Henrik Kjærulff
Kontroller dit søvandssystem, det kan jo også være at dit søfilter er ved at stoppe, en hane/ventil der er delvis lukket og som der er foreslået din pumpe der er ved at trænge til en ny impeller.

Husk på at det er helt normalt at brændstofforbruget stiger med 100%, når belastningen stiger fra 80% til 100%. En meget stor del af det ekstra forbrug er varme, så der for vil jeg sige 90% kølesystemet, 10% dit instrument.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Biltema har til både til 179kr og biler til 90kr du skal muligvis bruge en adapter det har de også den koster 20kr, nu får jeg på puklen af nogle brugere i dette forum.
Hvad kan så være forklaringen på at instrumentvisningen varierer så meget? Den kan gå fra 110 til 60grader på under et minut. Det virker bare så voldsomt.

Men det jeg kan forstå er at jeg bør finde en alternativ måde at kontrollere temperaturen på for at kunne udelukke temp sensoren.

Jeg skal tjekke impelleren for tilstand.

Søfilteret kan være ved at være stoppet, hvor sidder dette filter? nogen bud?
din manefold kan være gemtæret
Annonce
Hej Henrik

Har du prøvet at sejle uden at termostaten var sat i motoren, hvis ikke, så prøv det. Jeg synes at en 60 graders termostat er for meget til en saltvandskølet mmotor, idet salt begynder at udskilles fra vandet allerede ved 55 grader, og det sætter sig i motorens kølekamre.
Med hensyn til instrumentet, så tag ledningen af giveren, hold den over på stel, så skal instrumentet give fuldt udslag. Hvis det gør det, så fejler instrumentet højst sandsynligt ikke noget. Har du prøvet at have giveren ude, og se om den er sat til i salt. Men som de andre også skriver, så tjek lige impelleren i pumpen.

Mvh Finn
Det glæder os, at vi ikke er de eneste med en AD21'er i overgangsalderen

Det bedste er naturligvis en uafhængig måling af kølevandstemperaturen, men det er jo ikke sådan ligetil at komme i nærheden af. Skulle vi forsøge os, ville vi løbe et billigt, digitalt stegetermometer, og spænde føleren fast på siden af det skrå afgangsrør, der går fra manifolden og ned til udstødningsslangen. Kølevandet ledes jo ud gennem dette i nogle kølekanaler (for at afkøle udstødningsgasserne), og en så kraftig ændring i temperaturen, som der nævnes her, bør alt andet lige også kunne aflæses på dette sted - ret os gerne, hvis vi er helt skævt på den.

Hvis den er nogenlunde stabil, skal fejlen findes i temperaturvisningen.

Vores instrument viser en sjælden gang imellem en stabil temperatur, ellers viser det ingenting eller danser can-can henover det meste af skalaen. Det gælder uanset om vi har termostaten i eller ej, og en helt ny impeller har heller ikke ændret på det.

Er dit instrument elektrisk eller mekanisk (kapillært)?

Hvor har du den famøse Albin liggende? Kender kun én anden i Ishøj, det er måske dig?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis