Høj temperatur på Albin Diesel21 Motor.

Hej Allesammen

Jeg ejer en Albin25 hvori der sidder en gammel dieselhakker (AD21).

Desværre har jeg problemer med kølingen/temperaturvisningen.

I Manualen står der at vand temperaturen skal vise ca. 80grader, desværre viser mit instrument omkring de 110Celcius ved relativt høje omdregninger(ikke fuld gas).

Jeg har haft skiftet termostaten, men problemet er der stadigt.

Temperaturen danser op og ned på instrumentet, hvilket virker noget mistænkeligt. Ved bestemte høje omdrejninger kommer temperaturen hurtigt op på 110grader, hvis man så kører gashåndtaget en smule ned (her snakker vi få hundrede omdrejninger) så kommer temperaturen styrtdykkende ned på 60-80grader. Det virker meget som om at temperatureviseren kan være skyld i dette.

Den går fra 110grader til 60-80grader indenfor et halvt minut.

Men siden båden er saltvandskølet og havvandet er ret koldt så kan dette kraftige temperaturfald godt lades sig gøre. Men hvorfor? og hvorfor ikke før? Termostaten åbner ved 60grader og jeg har testet den OK.

Jeg håber at der findes nogen der har haft et lignende problem, da jeg meget gerne ville have bekræftet at det er instrumentet/måleren før jeg køber en ny. Den koster trods alt 2000SEK.

Mange Venlige Hilsener og På forhånd tak.
Henrik Kjærulff
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej jeg tror at det kan være at instrumentet der er forkert indstillet for hvis det skulle være en tempertur på 110 c så vil der været afladet så meget salt i motoren at der er intet køling være og motoren ikke vil køre mere
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

tjek om der er irret ledninger nogen steder... virker lidt som om det er er det gennemløb af strøm som der skal være..
Lugter den af varm olie??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har haft samme problem med hurtig tempratur stigning. Det viste sig at varmeveksleren var stoppet og derfor kunne der ikke komme kølvand hurtig nok gennem systemet og så blev motoren for varm.
Løsningen var at jeg har fået afsyret/afkalket varmeveksleren så der er fuld gennemstrømning nu. De har hjulpet.
Det er lidt ligesom når kaffemaskinen er kalket til og trænger til en gang afkalkning!!

Der står jeg af...
Jeg ved hvad min mekaniker har fortalt og vist, men jeg ved ikke hvor den er på din motor (min er en VolvoPenta), men måske en anden mere motor kyndig kan hjælpe her..??

Jeg bruger AH marine i Roskilde som helt klart kan anbefales, hurtig og grundig, hvis du bor på sjælland!
Annonce
Står omtalt på side 13 i det link du sendte, men er ikke vist.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hvis den er saltvandskølet har den da ikke en varmeveksler.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

skift skovl hjulet i din japser pumpe
Hvis den er saltvandskølet har den da ikke en varmeveksler

Motoren kan optionalt leveres med varmeveksler, hvis du kigger på side 13 - det var det det handlede om

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Er der ikke en slange eller lignende med et spændebånd du kan løsne, der kan du så prøve at luske et stegetermometer ind, derved kan du jo konstatere om det er motoren der bliver varm eller det er temperaturmåleren der defekt, angående pris på temperaturmåleren det kan gøres biligere. Jes
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis