indenbords motor

Situation:
Jeg har en 8 hk. korsør indenbords i min træjolle. Den kørte OK sidste sommer, men her i år har den ikke været til at starte.
Min makker og jeg har prøvet alt synes vi - sågar haft topstykket af. Det viste sig at topstykkepakningen var noget skrøbelig/defekt?
Jeg har ikke armkræfter til at starte med håndsving, og har samtidig fået fortalt at sådan en motor skal "kildes" helt rigtigt for at starte og for at være stabil at sejle langt med.
Kan man få en ny toppakning? Og vil den kunne bringes til stabilitet hvis der kommer en dynastarter på den? - og jeg får en fagmand til at gøre det?
Eller skal jeg købe en anden, og brugt motor? og hvor kan man købe og stole på at få noget der virker, til en rimlig pris (ca. 10.000 kr.)
Løsningen findes derude...

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

 

Har lige skiftet min kosør ud med en VP 2001 med selvstart.. hvis du ikke selv kan starte den med sving så køb en med starter.. for 10 af de lange kan du få en fin diesel i samme vægtklasse .. :-)

Du kan få en ny topp. hos Marstal . kan ikke huske men søg Marstal på google..det er nok en 6hk du snakker om, der findes ikke en 8 hk kosør.. den findes i 6hk 1 cyl. og 12 hk 2 cyl.

MVH Hald

Foreløbig Tak for respons/gode råd. Men jeg håber flere byder ind.

Gerhard hvor bor du? dvs. hvor findes den Sapp motor du skriver om?

Den ligger som tråd herinde fra "alt over 5 hk er pral". (5 tråde længere nede. Han fik den til overs, da han skiftede til en 25 hk)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Skrevet af svenliss den 15-06-2009 23:17

Foreløbig Tak for respons/gode råd. Men jeg håber flere byder ind.

Gerhard hvor bor du? dvs. hvor findes den Sapp motor du skriver om?

Jeg vil da godt deltage også, en af de ting som mange glemmer med de ældre motorer. er at snøfte dem før det endelige ryk i håndsvinget, sådan to tre snøft giver lige lidt federe blanding.
En ny toppakning kan du lave selv af pakning pap som du kan købe i to tykkelser hos THansen. Det skulle være nok med den tynde. Vend topstykket med toppen nedaf, smør et tyndt lag olie på alle kanterne, læg pappet på og tryk det hårdt ned mod toppen, du kan eventuelt slå på det med en gummi hammer langs alle kanter bolthuller o.s.v. men kun forsigtigt. Her efter skulle du kunne skære det aftegnede ud, hugge nogle holler med en hugpibe og så skulle den gerne passe.

Annonce
Vedrørende stabilitet - Sejlede et uhyrligt antal hundreder af sømil sidste sæson. Og det med en tusse-gammel Marstal Motor - en motor der er meget i stil med din, blot med 2 cylindre og 14 hk. Den har dynastart og starter upåklageligt. En enkelt gang var der ikke strøm nok til starteren. Der foretog jeg start, ved at tvinge svinghjulet "over top". Stabil, altid startende og ikke halvt så "bankende" som en dieselmotor.

Fungerer magneten? Er tændrørene i orden? Hænger der en ventil efter vinteren (manglende kompression?) Har telefonnummeret til motorfabrikken hvis du får behov for det. Har købt mig fattig i dele gennem vinteren, idet min elskede far har renoveret min motor (nu tager den vel en 60 år mere?).

Tænk over det inden du kaster den væk. Men ellers (er ikke meget for at indrømme det), så er sabb-dieselen en fremragende, men hæmsk bankende motor.
Der kan være tusind grunde til at den ikke starter - en ofte overset grund er gammel benzin. Det lugter af benzin og det brænder fint, men man kan ikke starte på det. Får man endelig motoren i gang kører den fint.
Selv med dagens benzinpriser er det overkommeligt at prøve med et par liter, frisk fra den lokale tankstation.

/Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Jeg har ladet mig fortælle at bare nogle liter ny benzin oven i den gamle skulle gøre tricket.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja og især hvis man bruger en højere oktan til genfyldning på gammel benzin

@jonkjensen

Hvis en ventil hænger - hvad gør man ved det?

Mvh. svenliss - nybegynder..

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis