indenbords motor

Situation:
Jeg har en 8 hk. korsør indenbords i min træjolle. Den kørte OK sidste sommer, men her i år har den ikke været til at starte.
Min makker og jeg har prøvet alt synes vi - sågar haft topstykket af. Det viste sig at topstykkepakningen var noget skrøbelig/defekt?
Jeg har ikke armkræfter til at starte med håndsving, og har samtidig fået fortalt at sådan en motor skal "kildes" helt rigtigt for at starte og for at være stabil at sejle langt med.
Kan man få en ny toppakning? Og vil den kunne bringes til stabilitet hvis der kommer en dynastarter på den? - og jeg får en fagmand til at gøre det?
Eller skal jeg købe en anden, og brugt motor? og hvor kan man købe og stole på at få noget der virker, til en rimlig pris (ca. 10.000 kr.)
Løsningen findes derude...

Situation: Jeg har en 8 hk. korsør indenbords i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde netop det problem i år. Da vi begyndte at klargøre båden opdagede vi, at der manglede kompression på en cylinder.

I første omgang blev der givet rigelige mængder tynd olie direkte på ventilen via tændrørshullet. Det hjalp betydeligt efter et par dage. Der var der igen kompression. Det endte dog alligevel med, at motoren blev skilt ad, se evt en anden tråd med "TOPSTYKKET SIDDER FAST"(tror jeg den hed). Det havde ikke været nødvendigt at skille hele motoren ad, men da cockpittet alligevel er pillet ud, blev det gjort. Det viste sig, at begge ventilsæder for udstødning var tæret væk grundet saltvandsdampe. Nu er der fræset nye ventilsæder, afrettet og slebet ventiler, ny vandblander, støttebolte osv. Så nu skal den dælme tage nogle år igen.

Men i første omgang - prøv med en tynd olie. Der var på et tidspunkt nogle der nævnte navnet på en herinde, da der var et stempel der sad fast.

@jonkjensen

Har lige "flået" lidt i motoren - den virkede meget tør, men lidt tynd olie sprayet ned gennem tændrørudtag, bragte den på gled. Når jeg åbner "hanen" på oversiden af topstykket, og drejer svinghjulet m. håndtaget, hvæser den - hvad er det et tegn på? at der er kompression?

Og ellers Tak for gode inputt til hvordan problemet kan løses - hvis den i  følge mine beskrivelser synes sund? kunne det måske være en ide at få en fagmand til at se på den - og derefter få en dynastarter monteret. 

Den ventil du har siddende på toppen er for at lette dig når du skal starte den, du åbner for ventilen griber håndsvinget og arbejder omdrejninger på. Når den er lidt oppe i fart lukker du ventilen medens du fortsætter på håndsvinget, så skulle den meget gerne slå igang med det samme. Du kan også bruge ventilen når du skal stoppe motoren, luk den op i tomgang og den vil stoppe igen.
Du skulle ha' tjekket dine ventiler, da toppen var afmonteret, så du burde ta' det af igen og se om ventilerne arbejder, som de skal. Drej motoren så ventilerne løftes, og se om ventiler og sæder ikke er alt for forbrændte. Når de er løftet er det til at sprøjte lidt olie ind under ventilen, så det løber ned til styret.
Normalt vil udstødningsventilen være dårligst. Hvis motoren ikke har brugt olie i væsentlig grad, er det vel værd at ofre rep. af ventilerne. Men hvordan er den generelle stand på resten, er det værd at ofre. En lille diesel i stedet, kræver jo en del ombygning af fundament mm. og er væsentlig mere støjende og slår hårdere. Korsøren er en dejlig lille motor, men alderen er jo ikke med den. En diesel i samme alder gi'r ikke megen garanti for problemfri drift.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Gir Lynæs total ret her. . vær at overveje denne løsning.. en Kosør kræver at man er over den lige så tit som når man går på toilettet.. snakker af erfaring.. har skiftet min Kosør ud med en Volvo Penta 2001 .. tiden sidste sommer gik med at vedligeholde Kosøren , til trods jeg er maskinarbejder , så sejrede lysten til at sejle over nostalagien over at ha en gammel motor..

MVH Hald

Annonce

Tak for alle svar og reaktioner på denne tråd. Det er endt ud i en Yanmar 1 GM, købt brugt i Sydsjællands Shipservice. Da der er "fast" stævnrør i træjollen, og Yanmaren er lidt urolig på sine gummiophæng, gjorde Shipservice heldigvis opmærksom på, at der skal et gummi overgangsstykke mellem motor og aksel. De havde et brugt liggende som blev medkøbt.

 

Skrevet af svenliss på 27 jun 2009 03:33

Tak for alle svar og reaktioner på denne tråd. Det er endt ud i en Yanmar 1 GM, købt brugt i Sydsjællands Shipservice. Da der er "fast" stævnrør i træjollen, og Yanmaren er lidt urolig på sine gummiophæng, gjorde Shipservice heldigvis opmærksom på, at der skal et gummi overgangsstykke mellem motor og aksel. De havde et brugt liggende som blev medkøbt.

 

Nu har jeg også set din anden tråd om hvordan du får overgangen til at passe på.
Mit råd er at bede dem om at sætte det på. Eller bytte det til det der passer, de er jo klar over at de de har solgt dig kan være problematisk at monterer (eller og så aner de ikke hvad de laver).
Men bare gå til dem, hvis de siger at det er det der passer, så få dem ned og bevise det.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis