Opvarmning hjælp ( Gas , varmepumpe ,Erfaring

Hej stå stadig og ikke kan beslutte mig med hva jeg skal opvarme med i min garage . Savner nogle med erfaring på dette område  .

Min garage .

220 mm isolering i gulv 15 cm beton oven på
200mm isolering i vægge
200mm isolering i loft
port i 4cm speciel skum skulle svare til 100mm rockwoll
35kvm
4.5meter til loft

Gasfyret til huset er monteret i garagen,

min plan er at der skal være 16gr i vinterperioden ,

Hvordan gør jeg det billigst  .
Skal jeg indstallere en radiator evt på returen fra hovedhuset.
Skal jeg montere en varmepumpe
Vil jeg få nogen glæde /besparelse ved at indstaller en solarventi

Hvordan med varmepumpe dyr billig,  Da der ikke er de store krav til den kan det så svare sig at købe en til 3000 eller skal man have den til 12000 tænke jeg kan købe 4 af de billige for en dyrs pris.

Hvis det samtidig skal køres service på dem til 1500 kr om året så løber det hurtigt

Er der nogen med erfaring om hvor stor besparelsen er hvis man køre 10gr kontra den skal holde 16 gr

Er der nogen med erfaring om hva det koster og Varme sådan en rum op om året ca -Så jeg har en ide om hvad det eneligt vil koste og have varme derude

Håber der er nogen der sider med lidt guldkorn da jeg er helt på bar bund
Hej stå stadig og ikke kan beslutte mig med hva... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo da har haft måler på,det siger jo ikke meget da hvormeget varme skal folk havde størelse på hus isolering døre vinduer stand så det ville blive noget af en opgave!
Du kan da bare lave sådan en her.

Bare hold 1 eller 2 grillfester så er de fleste matrialer klar

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jo men spørgsmålet jeg søger svar på er om der er nogen der har en ca 30 kvm garage der er isoleret eller nået andet i ca samme størrelse der har en varmepumpe kørende og har målt det over et år . og kan give et ca så man hved om vi snakker 500kr om året eller 5000 kr om året, så jeg havde et ca på hvad det kommer til at koste mig ekstra om året og have varme i min garage
Jeg har siden februar brugt ca. 8-10 kwh pr døgn (ca. 1,80 kr.) for at have varmepumpen kørende på 18 grader i et 90 m2 hus. Der er 3 af 14 vinduer der er tæt ved inddækning - der mangler vægisolering flere steder og loftet har på en god dag 200 mm isolering. Huset ligger i 50% skygge hele dagen. Her er ikke specielt koldt, forholdene taget i betragtning, men det har også været et mildt forår... - Det bliver et gæt: max 5 kwh/døgn
Annonce


Hvis man nu skal lave samme løsning som KTM,
Hvor langt ned i jorden ligger man rør, 90 cm ??
hvilken slags rør bruger man ?
og nu jeg bryder ind alligevel, er det så samme måde hvis jeg vil ha vand med over i garagen !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Jeg kommer gerne med mit besv. mht. luft/luft varmepumpe. Ikke at du nødvendigvis kommer nærmere.
Jeg har en 1½ plans 204 kvm bolig fra 1976 ej efterisoleret og stadig gl. termoruder. Jeg brugte i sidste vinter/fyringssæson ca. 2000 kwh pr. varmepumpe (har 2 af dem til 12-14 TKR). alm stuetemp.
Skrevet af Lopus den 15-06-2009 22:06

Hvis man nu skal lave samme løsning som KTM,
Hvor langt ned i jorden ligger man rør, 90 cm ??
hvilken slags rør bruger man ?
og nu jeg bryder ind alligevel, er det så samme måde hvis jeg vil ha vand med over i garagen !


Det er specielle fjernvarmeslanger man bruger. Min er fra Uponor og kan købes via nettet, sikkert hos vor ven Spotelvvs.
Min opvarmning af værkstedet er, midlertidigt/snart vedvarende, taget ud af 15mm kobberrør, hvilket har vist sig at være fint tilstrækkeligt.
Så køb bare den mindste størrelse, men med dobbeltrør.
Da slangen er isoleret, er der vel egentlig ikke noget krav om dybden af udgravningen, men min ligger ca 1 m nede.
Jeg vil meget bestemt råde dig til at holde vand i en separat slange, idet du ellers unødigt vil opvarme brugsvandet, men den kan fint ligge i samme udgravning.  + et tomrør, så du senere kan få andre ledninger over på værkstedet

Med venlig hilsen
ktm

 

Hu ha.. ! 300 kr pr meter bare for varme rør og jeg har 10 meter til garagen.. så kommer der fittings og evt brugsvand m.m..

Det venter jeg lige lidt med :-) men umiddelbart virker det simpelt at lave !

på dit billede ser det ud som om du selv har isoleret et tomrør, eller det måske kun enden ?


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Du skulle pibe! jeg har 14 m husker jeg så smerteligt :(

Nej det er ikke et tomrør du ser, det med rillerne. Du kan bare ikke se, at der er en kerne af isolering inde i midten omkring slangerne.
Jeg har et sort og langt mindre tomrør til højre for fjernvarmerøret, men bare til evt. ledninger.
Vand er ført helt separat sammen med noget regnvandskloak.

Udgiften skal ses i lyset af, hvor meget man bruger sit værksted. Jeg er eller har været relativ flittig, idet jeg har flere gamle biler o.a., der skal vedligeholdes, og nogle gange er det tømrer/snedkerværksted osv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis