Mur valg til garage som kræver minimal invasion af naboens have under opførelsen

Hejsa, Jeg skal have bygget mig en garage i skel til 2 naboer, og den nuværende rådne garage står direkte op til skellet som er et plankeværk, mine overvejelser går på at jeg gerne vil bygge i samme bredde som den gamle garage, altså helt op til hegnet. Men min kære kone syntes at vi ikke kan bede 2 naboer som vi ikke har den store kontakt med om at vi river hegnet ned og ellers invaderer deres haver for at bygge i et par måneder.. Hendes ide var at lave garagen 60-70cm smallere så der kommer en lille gangsti på bagsiden så byggeriet kan forgå på egen grund. Mit spørgsmål er så kan man lave noget murværk som kan sættes op fra indersiden uden at skulle om på den anden side og ødelægge hegn med mere? jeg tænker på om hvis man fx lavede letbeton mur om man så i teorien kunne sætte den op indefra garagen hvis i forstår? Jeg er ivirkeligheden lidt ligeglad med hvilke materialer min garage bliver i, bare den bliver stor og tæt Så om det er pudsede beton blokke eller klinkebeklædning fx gør ikke mig det store.. en klinkebeklædning ville dog kræve en del aktivitet på naboernes grund.. hvor en letbeton murret væg måske teoretisk ikke kræver at blive pudset overhovedet? så ville det jo være sådan at hvis de gerne så den pudset ville jeg naturligvis gøre det, men så ville de jo få fornemmelsen af at bygge aktiviteterne på deres grund er til deres egen gavn da de ellers bare ender op med en rå beton blok mur lige bag deres hegn.. Og ved godt det ville være lækkert hvis man var bedste venner med naboen i den slags projekter, men virkeligheden er nu en lidt anden.. '
Hejsa, Jeg skal have bygget mig en garage i skel... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En nabohøring betyder i mange tilfælde ikke en sk.. da jeg fik byggetilladelsen til min garage fortalte kommunen mig at det var dem der suverænt bestemte, hvis dit planlagte byggeri ellers ser pænt ud og passer til nabolaget skulle der ikke være nogen problemmer, heller ikke selvom en nabo er sur på dig. Altså med andre ord hvis din kommune mener det ikke vil genere dine naboer får du lov til at bygge højere end de 2,5m.

Men du kan ikke bygge og vedligeholde en bygning i skel uden at kunne snakke med dine naboer, hvis jeg var dig vil jeg helt afgjort blive gode venner med dem, eller flytte din bygning 40-50 cm ind på grunden. Du skal også huske på at dit tag/tagrende må ikke gå ind på naboens grund, og der ud så er der som nævnt også det med nedløb og brønde som der skal være plads til.

HVad angår byggehøjde er det bare at få dispensation til at bygge højere, det fik jeg jeg har bygget op i 325cm, mere kunne jeg ikke få lov til, holder du dig under 2,5m er det bare en bygge anmeldelse når det er en garage eller lign.

PS:
Min garage på 36 kvm, muret med stålplader på taget(tagstensprofil) kommer til at stå i ca 100000kr inkl alt.

Nåh så er der lidt nyt i sagen, jeg har efter megen overvejelse tænkt mig at rykke garagen lidt længere tilbage på grunden, og derved gå fri for balladen med at bygge taget sammen med hoved huset.. - Dette giver også mulighed for at rykke bygningen lidt ud fra skelet så jeg kan lade hegnet stå og pudse muren ordentligt fra bagsiden, men hvor meget ville i mene man skal rykke ud for at kunne begå sig og rense tagrender osv? er 50cm nok? eller hedder det nærmere 60-70cm? - De der Lecaterm blokke ser pisse smart ud, hvor meget dyrere er det at bygge i dem? og henter man mer-prisen hjem på det man sparer ved ikke at skulle isolere på bagsiden og lave indvendige vægbeklædning? Dog lige en ting omkring dem, el-installationer kan ikke skjules inde i vægen når man bygger i dem? -
Hvis du er lille, mager og væver kan 50 cm måske gøre det.
Jeg skal bruge minimum 100 cm,men overholder heller ikke ovennævnte kriterier.

Med venlig hilsen
ktm

 

er 2 meter og 100 kilo, så jeg ved ikke om det møder kriterierne men ellers må jeg jo bare finde en lille person og smide derind... men på den anden side jeg er vant til at ligge og rode rundt under biler hvor der også er minimalt plads at arbejde på..
Skrevet af Prodigy på 19 jul 2009 11:51
De der Lecaterm blokke ser pisse smart ud, hvor meget dyrere er det at bygge i dem? og henter man mer-prisen hjem på det man sparer ved ikke at skulle isolere på bagsiden og lave indvendige vægbeklædning? Dog lige en ting omkring dem, el-installationer kan ikke skjules inde i vægen når man bygger i dem?
Jeg kender ikke besparelsen ved at anvende Lecaterm kontra andre letbeton materialer. Det kan du nemt selv finde ud af, ved at søge priser på nettet.

Jeg vil tro at du nemt kan fræse el ind i Lecaterm og pudse efterfølgende. Jeg valgte dog at lave en indvendig vægbeklædning bestående af lægter (fastgjort med karmskruer), isolering, krydsfinerplade og gips. Så er der fin plads til el og det er super nemt at trække kabler rundt i rummet, da lægterne ikke går helt ned til gulvet (5cm over gulv).

Skrevet af Metrik på 20 jul 2009 00:13
Jeg kender ikke besparelsen ved at anvende Lecaterm kontra andre letbeton materialer. Det kan du nemt selv finde ud af, ved at søge priser på nettet.

Jeg vil tro at du nemt kan fræse el ind i Lecaterm og pudse efterfølgende. Jeg valgte dog at lave en indvendig vægbeklædning bestående af lægter (fastgjort med karmskruer), isolering, krydsfinerplade og gips. Så er der fin plads til el og det er super nemt at trække kabler rundt i rummet, da lægterne ikke går helt ned til gulvet (5cm over gulv).



Okay, jeg troede ikke det var nødvendigt at isolere på bagsiden af de leca blokke med isolering i midten.. men det er måske mere så man sparer lidt mur tykkelse at man kan bruge dem, og derved nøjes med en mindre isolering på bagsiden ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også