Mur valg til garage som kræver minimal invasion af naboens have under opførelsen

Hejsa, Jeg skal have bygget mig en garage i skel til 2 naboer, og den nuværende rådne garage står direkte op til skellet som er et plankeværk, mine overvejelser går på at jeg gerne vil bygge i samme bredde som den gamle garage, altså helt op til hegnet. Men min kære kone syntes at vi ikke kan bede 2 naboer som vi ikke har den store kontakt med om at vi river hegnet ned og ellers invaderer deres haver for at bygge i et par måneder.. Hendes ide var at lave garagen 60-70cm smallere så der kommer en lille gangsti på bagsiden så byggeriet kan forgå på egen grund. Mit spørgsmål er så kan man lave noget murværk som kan sættes op fra indersiden uden at skulle om på den anden side og ødelægge hegn med mere? jeg tænker på om hvis man fx lavede letbeton mur om man så i teorien kunne sætte den op indefra garagen hvis i forstår? Jeg er ivirkeligheden lidt ligeglad med hvilke materialer min garage bliver i, bare den bliver stor og tæt Så om det er pudsede beton blokke eller klinkebeklædning fx gør ikke mig det store.. en klinkebeklædning ville dog kræve en del aktivitet på naboernes grund.. hvor en letbeton murret væg måske teoretisk ikke kræver at blive pudset overhovedet? så ville det jo være sådan at hvis de gerne så den pudset ville jeg naturligvis gøre det, men så ville de jo få fornemmelsen af at bygge aktiviteterne på deres grund er til deres egen gavn da de ellers bare ender op med en rå beton blok mur lige bag deres hegn.. Og ved godt det ville være lækkert hvis man var bedste venner med naboen i den slags projekter, men virkeligheden er nu en lidt anden.. '
Hejsa, Jeg skal have bygget mig en garage i skel... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
"I skel til to naboer"...
"12 meter"...

Du har sikkert tænkt på det, men blot for en sikkerheds skyld:
12 meter er maks. for den længste side, når du bygger i skel (såvidt jeg husker).
Har du tænkt på plads til omfangsdræn?
Tagbrønd?
Faskine til tagvand - er der plads på din grund? Eller har du afløb inden for rækkevidde?
Ingen vinduer eller åbninger mod skel.
Hvad bliver indvendig højde? Du bygger i skel, siger du. Det giver maks. 2,5m udvendig, så indvendig loftshøjde bliver knebent, hvis du ikke graver ned og samtidigt skal have f.eks. 250-300mm isolering på loftet. Men det skal du måske ikke?

Det kan godt lade sig gøre at bygge murene "inde fra". Jeg ville bruge Lecaterm blokke og fjerne overskydende mørtel på ydersiden for hvert skifte.
KTMs råd er godt, men jeg synes alligevel at ydermuren bør pudses til slut (2-5mm tykkelse) for at lave en regnskærm for muren, så der ikke trænger vand langt ind i blokkene med frostsprængninger til følge, hvis uheldet er ude. Og maling (f.eks. Cempexo) til sidst, som KTM også foreslår.

yes jeg er bekendt med 12 meters reglen, det er nemlig 12 meter som er min begrænsende faktor.. Jeg har pt. en kloak brønd lige ved fronten af garagen.. Jeg ved dog ikke om den kunne tage afløbet fra begge sider af garagen, eller om der skal 2 seperate brønde på? Faskine er jeg ikke meget for, jeg bor i forvejen på et noget fugtigt område hvor grundvandet ikke ligger meget mere end 1 meters penge nede (der er ikke mange huse med kælder i vores nabolag :-) ) Så ekstra vand på min grund lyder ikke som noget jeg har lyst til at tilføje.
Hvad menes der med omfangsdræn ?
Med hensyn til de 2.5 meter så vil jeg have rejsning på taget og ville derfor sigte efter 2.5 meter ude ved skellet og så søge om dispensation til at lave en taghældning på omkring 21 grader som så bryder højde reglen til skellet en smule men forhåbentligt ikke noget slemt i kommunens øjne.
Ang. loftshøjde så var min første indskydelse at lave 2.5 meter i skel og have tagrygningen i 3.5 meters højde det giver en hældning på ca 21 grader så vidt jeg husker, og så var planen at bruge saksspær så arbejdshøjden ikke bliver noget problem midt i garagen.. jeg kan godt leve med lidt lavt til loftet ude ved væggene, da de alligevel skal være fulde af reoler.

Tag og bliv gode venner med naboen, det ser underlig ud at du murer op indefra, hvad vil naboen tænke om dig - det "bekræfter" bare naboens opfattelse af dig at du er en underlig snegl.

 

Hvis den er under de 50 m2 og du så kun skal anmelde den, så er det jo naboen der skal sige god for det, og ikke kun kommunen. Naboen får 14 dage til at brokke sig.

Hva med tagrenden og udhæng på naboens side, den må jo ikke hænge ind over skel. og du kan næsten heller ikke lave tagrende og tag uden du behøver ind til naboen, sletter ikke hvis din tagrende skal hænge over muren. måske skulle du flytte den 60 cm ind på grunden.

Jeg skal selv byge garage i skel her til sommer,og jeg har fået en fin aftale med min nabo, hvor jeg skal flytte den nuværende hegn 1m ind på hans grund, ind til jeg er færdig, og reetablere hans bede, så han ikke bliver forstyrret og kan se mit rod.

Du bliver nød til at snakke med dem. Hva har du haft af problemer med din nabo, hvis man må være så nysgerrig?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Skrevet af Lopus den 12-06-2009 22:21
Hvis den er under de 50 m2 og du så kun skal anmelde den, så er det jo naboen der skal sige god for det, og ikke kun kommunen. Naboen får 14 dage til at brokke sig.


Ja, nabo(erne) skal høres via brev fra kommunen, hvis man søger om dispensation for et eller andet. Ellers skal de ikke. Er det ikke rigtigt?
Annonce
Skrevet af Prodigy den 12-06-2009 21:11

Hvad menes der med omfangsdræn ?

Et dræn er et perforeret plastikrør, der lægges rundt om bygningen, et stykke nede i jorden. Omkringliggende vand finder vej ind i røret og ledes til afløb eller faskine. Det holder en god del vand og fugt væk fra sokkelen. Røret er pakket i filt, så der ikke kommer jord og skidt i røret gennem perforeringerne.

I denne værkstedsbygning er der også lagt drænrør under betongulvet, som en ekstra vandafledning. Du kan lige ane tagbrønden yderst til højre.... og i øvrigt er omfangsdrænet på billedet blå i farven:




udfra hvad jeg har fået at vide på teknisk forvaltning så er det kommunen der afgører om de vil give dispensationen, de kan så hvis de er i tvivl tage naboerne med på råd, men de kan også bare vælge at sige det er ikke til gene selvom det bryder reglerne og så give dispensationen uden at naboerne bliver hørt.. Det er så at sige op til kommunen om de har lyst til at sende dispensationen ud i en nabo-høring eller ej.

Det med at flytte bygningen 60 cm ind på grunden ville af flere grunde være rart at gøre men problemet er at bygningen kun bliver 5.25 meter bred hvis den går til skel, minus de 60 ville den så blive 4.65 meter og eftersom porten ikke kan placeres midt i bygningen pga den så vil ligge bag trappetrinnene op til bryggersdøren og derved ville blive yderst svær at køre ind ad med en bil, så jeg kan faktisk ikke rigtig rykke den ind på min egen grund da porten skal monteres ude ved skellet for at gå fri af husets hjørne og trappe..

I det hele taget har jeg mest af alt lyst til bare at smide den garage midt i baghaven så der er fri tøjler, og lofthøjde til lift, men det er jo ikke så populært med fruen i huset.. Det er sgu så besværligt at der er så mange begrænsende faktorer, højden er begrænset af skel, bredden er begrænset af hus og skel, taget skal bygges sammen med husets med en stor skotrende på den oplagte placering.. det er alt i alt lidt til at få lange løg over... Hvor jeg dog misunder dem som har mulighed for at bygge deres på et helt frit areal uden alle disse begrænsninger :-)


PS. tak for billederne med de drænrør, så blev jeg da så meget klogere! er det nogen bestemte rør man køber til formålet? og så bliver de bare koblet på den samme brønd som tagrenderne på bygningen? Forresten hvad er det for nogen lecablokke på billederne, det ligner de er isolerede på forhånd?
Lecaterm. Et godt produkt til formålet og hurtigt at bygge med. Også let at pudse.

Spørg din VVS mand eller byggemarked mht. drænrør. Ja, det kobles på samme brønd/faskine som tagrender, men såvidt jeg ved, skal kloak og regnvand holdes adskilt, dvs. du må ikke lede dit regnvand i kloaken. Kan nogen bekræfte det?

Jeg har fået bygget et 50m2 værksted og har haft mange af de samme problemer som dig: bygges ud til to skel. naboer, tæt på hovedhuset, pladsmangel, højde pga. skrånende grund, mv. Vi endte med at grave 40-60 cm ned, så loftshøjden indvendigt kunne blive 2,4m og vandret/lige - ikke skråt med manglende højde ude ved væggene. Det kan faktisk give en spændende grund med de niveauforskelle.

Jeg har 1 mia billeder af projektet og kan måske give dig et par fif, hvis du render sur i det.
Det kan da ikke være så svært at fostå det der. Du vil bygge i skel og det skal naboen selvfølgelig spørges om inden der kan gives lov. Men om du skal lave dræn under og omkring din bygning skal du spørge nogle kloge folk til råds om det koster jo altsammen når bygger. Og kan godt lige sige dig at dine penge nok skal få ben og gå på når du går igang med at bygge.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Belært af egen erfaring, så skal man lige være klar over at dræn skal godkendes af en autoriseret
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også