Pærer sprænger.

Jeg har haft det problem med min Toyota HI-lux at den tygger igennem pærer som blev den betalt for det ! På de to år vi har haft den har den spist 5 sæt forlygte pærer, Osram Nightbreaker, dem mener jeg er ok kvalitet ! De giver godt lys ! Jeg gik til Toyota for at spørge om det kunne være rigtigt, de har målt den ud og mener den er helt i orden, jeg skal bare bruge de pærer de foreskriver ! Jeg mener nu det er en standard bil med standard 12V ledningsnet jeg har købt og skulle som sådan kunne bruge en hvilken som helst kvalitets 12v pære ! Men som sagt mener de at der ikke er noget i vejen med bilen men vil jo gerne installere en dims der gør at bilen ikke sprænger pærer hvis jeg vil betale for det ! Er jeg den eneste med det problem ? Jeg kan jo kun konstatere at når Toyota siger "112 % iorden" svarer det jo til ca. 99 % i den virkelige verden Det skal lige siges at jeg er meget glad for min bil og ikke rigtigt har andet "på" men det er bare en iretation at jeg ikke selv kan bestemme hvilke pærer jeg vil køre med !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generatoren lader med for mange volt uanset at bilen angives at være 112toyota% i orden.
Jeg havde engang Corolla med separat laderelæ, som let kunne skiftes. Måske er der også det på din tamjota.

Med venlig hilsen
ktm

 

Prøv at få en anden til at måle efter. Jeg tror ikke på den måling.
Prøv med skiftende belastning af elsystemet under målingen. Der kan sagtens komme nogle "spidser", som pærerne ikke bryder sig om.
Forlygtepærer holde almindeligvis i et til to år ved heftig brug.
Ellers må du jo købe nogle "originale" tamjotapærer og så lave garantisag på dem!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Plamjota giver ikke garanti på pærer ! De kalder det for en sliddel !
Ja det kunne være man skulle prøve med en 3 part til udmåling, det er nok ikke helt dumt !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Hvor mange watt er de nightbreaker på?

Flere watt, højere varme, kortere levetid.

Peugot 106 og 206 havde/har det problem med varme pærer,ved ikke om det er løst sidenhen,men mange ejere af dem skiftede pærer ligeså tit som underbukserne, simpelthen fordi de blev for varme
pga. lygtekonstruktionen.


 Mvh Henrik

Annonce
Hvis det har været de night breaker alle dine pære, kan jeg godt forstå det.
De kan bare ikke holde, har selv haft 2 sæt af dem på 2 forskellige biler, og første sæt blev kun 4måneder inden den første pære sprang, andet sæt holdt 6måneder.

Har efter følgene hørt / læst om flere nu incl dig, der synes de pære holder alt for kort tid.

Er gået tilbage til (alm) pære igen.
Ifølge osram så holder en Osram Nightbreaker 300-400 timer ved 12V, er spændingen højerer holder den korterer.
Det er en panik pære, for Philips kom med X-treme Power som holder lige så godt som andre forpærer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det her svar fandt jeg på vag cars forum til en der havde de samme problemer:

Hej Claus

Tak for din henvendelse.

Vores middel levetid på Nightbreaker H7 er 220 timer. Denne "korte" levetid skylles,
at den udsender op til + 90% mere lys end en standard pærer.
Dette ekstra kraftige lys forlænger lyskeglen med op til 35 meter, bilisten for
hermed op til 35 meter længere bremselængde. Hvis dette skal opnås fx. med et
"Superdæk" så ville priser på et sådan, nok være meget dyrere end 2 stk.
Nightbreaker pærer!. Forhindringer opdages tidligere og risikoen for ulykker
mindskes. Der er altså tale om en pære der giver mere sikkerhed, men også har
kortere levetid en en standard pærer.
Man kan desværre ikke få meget lys og lang levetid i samme pærer!

Hvis bilerne køre med overspænding vil levetiden blive reduceret - ved bare 5%
overspænding = 13,9V medfører 50% kortere levetid = 110 timer! Derfor er der også
stor forskel på hvor længe pærerne holder, da bilerne køre med forskellige
spændinger, når motoren er startet.

Alle Osram´s H7 pærer bruger 55W, så de angiver præcis den samme varme.

Ønsker der lang levetid, så anbefaler jeg L@D pæren med op til 3 gange levetid
sammenlinet med standard pærer.

Med venlig hilsen
OSRAM A/S

Claus Sabinsky
Produktchef Automotive
---------------------------------
Phone: +45 4035 6111
Fax: +45 4477 5055

Med venlig hilsen / Best Regards
OSRAM A/S

At han så ikke kan regne er noget andet, 12volt +5% overspænding gir 12,6volt og ikke 13,9 som han skriver. . .

 Mvh Henrik

Der er "intet" i vejen med din Toyota. Masser af biler slås med samme problem. Det skyldes at der igennem årene er kommet mere udstyr i bilerne som kræver mere og mere strøm. Derfor vælger bilproducenterne at hæve spændingen fra generatoren, typisk til 13.5 volt.

VW havde for år tilbage, et stigende antal kunder som klagede over at forlygtepærene sprang konstant. Man valgte den lappeløsning at montere en formodstand til forlygterne. Dette sænker spændingen til 12 volt. Det kan du også få til din Toyota.

Nej, fejlen ligger hos pæreproducenterne som nægter at erkende at spændingen i moderne biler er steget gennem årene. Hvis de producerede pærene til 14 volt, ville problemet været løst. Men så sælger de jo ingen pærer........
Har selv brugt Nightbreaker, den første pære sprang efter ~2måneder ca.
Ud med dem og i med Philips Nightguide, giver samme lys og har nu kørt 1år +.

Din bil fejler nok intet, prøv at sætte Philips pære i.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis