Pærer sprænger.

Jeg har haft det problem med min Toyota HI-lux at den tygger igennem pærer som blev den betalt for det ! På de to år vi har haft den har den spist 5 sæt forlygte pærer, Osram Nightbreaker, dem mener jeg er ok kvalitet ! De giver godt lys ! Jeg gik til Toyota for at spørge om det kunne være rigtigt, de har målt den ud og mener den er helt i orden, jeg skal bare bruge de pærer de foreskriver ! Jeg mener nu det er en standard bil med standard 12V ledningsnet jeg har købt og skulle som sådan kunne bruge en hvilken som helst kvalitets 12v pære ! Men som sagt mener de at der ikke er noget i vejen med bilen men vil jo gerne installere en dims der gør at bilen ikke sprænger pærer hvis jeg vil betale for det ! Er jeg den eneste med det problem ? Jeg kan jo kun konstatere at når Toyota siger "112 % iorden" svarer det jo til ca. 99 % i den virkelige verden Det skal lige siges at jeg er meget glad for min bil og ikke rigtigt har andet "på" men det er bare en iretation at jeg ikke selv kan bestemme hvilke pærer jeg vil køre med !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Jeg har haft det problem med min Toyota HI-lux at... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Frank K. den 31-05-2009 07:19
Der er "intet" i vejen med din Toyota. Masser af biler slås med samme problem. Det skyldes at der igennem årene er kommet mere udstyr i bilerne som kræver mere og mere strøm. Derfor vælger bilproducenterne at hæve spændingen fra generatoren, typisk til 13.5 volt.

VW havde for år tilbage, et stigende antal kunder som klagede over at forlygtepærene sprang konstant. Man valgte den lappeløsning at montere en formodstand til forlygterne. Dette sænker spændingen til 12 volt. Det kan du også få til din Toyota.

Nej, fejlen ligger hos pæreproducenterne som nægter at erkende at spændingen i moderne biler er steget gennem årene. Hvis de producerede pærene til 14 volt, ville problemet været løst. Men så sælger de jo ingen pærer........


Det er lige den forklaring jeg har fået tudet ørene fulde af... men som jeg sage i aller første indlæg... jeg har købt en standard bil med standard 12v anlæg, så holder den desværre ikke at de bagefter kommer med sådan en forklaring... og jeg tror nu ikke på at der ikke kunne laves en praktisk løsning, de har jo tilbudt at fixe problemet for mig med en spændings regulator, så hvorfor har fabrikanten ikke gjort det fra starten af, det er bilfabrikanterne der er rådne her når de hæver spændingen og ikke gør opmærksom på det. 12v er ikke 13,9 i min bog, det er jo en % mæsig overskridelse der er til at føle på ! Btw, jeg brugte Nightbreaker i min forige bil, en Hi-lux fra 91 og de virkede fint der !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Nej 12 volt er ikke 12 volt og har aldrig været det. René
Skrevet af ALB69 den 01-06-2009 02:03
Nej 12 volt er ikke 12 volt og har aldrig været det. René


Så er det jo her jeg styrter på min lille røde klovnecykel ! Som jeg ser det er det bil fabrikanterne der ikke ovholder hvad de lover på papiret, så kan jeg ikke se hvorfor producenterne af pærer skal rette sig ind, det ville jo være mest logisk at bilproducenterne gik ud og sagde, det er en 14v bil så kan pære producenterne lave en 14v pære til !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Strømmen i stikkontakten starter jo heller ikke 220/380 volt ved elværket. Der er modstand i ledningerne/kablerne, som gir et tab undevejs til forbrugeren.. I form af varme.. Hvis elværkerne sendte 380/220 volt afsted i ledningerne fra dem af, så er det ikke meget guf på, når strømmen kommer ud i stikkontakten..

Hvis der blev lavet 12 volt præcis i en bil, så ville der ikke være plads til et det tab, der opstår pga  modstanden,  i ledningsnettet.. Denne modstand kan jo ikke fjernes.. Energitabet opvejes ved at sætte spændningen et par volt op.. Modstande i bilens el-komponenter, udvilker varme og hvor der er elektriske modstande, er der energitab.

Der er elkomponenter, der ikke tåler meget udsving i strømmen. før end de ikke virker som de skal, så er det sgu lidt trist, hvis styrken på ledningsnettet falder pga at der tændes for anlægget...Batteriet ville så skulle træde til og spændingen falde til under 12 volt. Der er sikkert flere af bilens el-ting, der ville holde op med at virke..

Pærene er jo dele, hvor spændningen godt kan tåle at ryge op på 13-14 volt.. Uden at ødelægge andet end pærene, hvilket jo er problemet i det her tilfælde.. men halogen-pærer er vist også mere følsomme over for, for høj spænding, i længere tid..

Spændingen ved mine forlygets pærer er  ca 12,5.

 
Spændingen på et bilbatteri ligger på minimum 12V, når den lades fra generatoren går denne spænding op til max 14,4Volt.
Tager du et AA batteri der er opladeligt hedder det også et 1,2V batteri, men det bliver stadig ladet op til 1,44Volt.

Det lyder mere som om at du er sur på toyota over at din bil virker som ALLE andre biler gør med ladespænding. Det er desværre de Osram pærer der ikke lever op til den standard som de burde. Sæt nogen andre i istedet.

du skal montere en modstand på dit billbatteri som koster 199 kr +moms og det er iorden.
den modstand tager alle overspændingerne og pærerne holder meget længere.
mange biller har det problem (Bmw, franske biler ).

www.husegracaninauto.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis