12 volt dims.

Jeg har et apparat som bruger 12 volt. Det får strøm fra en 220 volt omformer.
Omformeren bruger maks. 4,5 amp og output er 12v 4,16 amp står der på omformeren.

På ledningen til det 12 volt apparat sidder der en sort rund dims (se billede) nu er mit spørgsmål.
kan jeg sætte en ledning på et 12 volt batteri og så ind i apparatet. Og skal den sorte cylinder på ledningen være der?? og hvad gør den??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har et apparat som bruger 12 volt. Det får... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ikke lige fanget pointen. Vi sejler i en sejlbåd.. og når vi er i havn er der ingen problemer, så bruger jeg den omformer der følger med til 220 volt.
Max forbrug på min c-pap maskine er 4,16 amp. den bruger nok i gennemsnik 3 amp og det er ca. 20 amp på en nats søvn..
Køleskabet bruger ca. 0,7 amp i timen og på et døgn er det ca. 17 ah så kommer jeg op på 37 ah i døgnet.
Anker lanternen bruger ca. 5 ah på en nat. og så fartgiver og ekkelod.. så jeg bruger max 50 ah i døgnet.
Jeg har 150 ah AGM batterier.. og aflader jeg den ca. 40 % har jeg 60 amp at bruge af.. og de batterier kan aflades 50 % påstår de..
Men jeg holder mig på under 40 %.. dvs at vi kun skal i havn og sove hver anden nat.. og hver anden nat kan vi sove for anker gratis i en eller anden krog et et sted..
Det jeg skal finde er en dims der laver 13,4 volt om til 12 volt.. altså stabiliserer strømmen.
Hvis jeg lader på mine batterier bruger jeg jo 220 volt til c-pap maskinens omformer.

Svendborg

Hør Andy, har du prøvet at tilslutte apparatet til de 13,4 volt, for mig lyder det som et luxus problem, og jeg kan ikke se at 1,4 volt skulle ændre noget på apparatets funktion. De fleste maskiner til 220 v. er fremstillet så de også kører fint på 230 v. så hvorfor skulle en maskine til 12 v. ikke kunne kører på 13,4 v.
Så vidt jeg har forstået en volten kun "vejen"
D.v.s. at en "vej" til 12 v. kun kan bære en trafik på et mindre antal amp. pr. sek.  Hvor en "vej" på 380 v. kan klare en meget større trafik pr. sek.
Så det må være dit apparats amp. forbrug der er det væsentlige i denne forbindelse.
Skrevet af Håndværkeren den 10-06-2009 08:43
for mig lyder det som et luxus problem, og jeg kan ikke se at 1,4 volt skulle ændre noget på apparatets funktion.

Måske er det et luksus problem.. men sådan et apparat koster knap 10.000 kr.. og jeg skal jo erstatte det hvis det futter af...
Plus hvis det bliver ødelagt i elektronikken vil det blive en kedelig ferie..

Svendborg

Skrevet af grandoldman den 10-06-2009 14:29
Skrevet af Håndværkeren den 10-06-2009 08:43
for mig lyder det som et luxus problem, og jeg kan ikke se at 1,4 volt skulle ændre noget på apparatets funktion.

Måske er det et luksus problem.. men sådan et apparat koster knap 10.000 kr.. og jeg skal jo erstatte det hvis det futter af...
Plus hvis det bliver ødelagt i elektronikken vil det blive en kedelig ferie..

Og på sygehuset aner de sikkert ikke en skid om hvad det kan tåle !
Den mest sikre måde vil jo så være at bruge en 12-230V omformer, og så sætte strømforsyningen til

Det er godt nok lidt som at gå over åen efter vand, men du er sikker på at der ikke sker noget

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
hvis du ikke lader på dine batterier, kan du  roligt tilslutte din c-pap til batterierne,men for at være 100% sikker på at din maskine ikke får over 12 v kan du sætte to dioder i serie , de har ca.0,7v spændingsfald hver

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej Andy.
Jeg kom til at tænke på dit strømforbrug på ankerlanternen, er det ikke lidt voldsomt at bruge en 60 w pære i den, en 5 w. skulle let kunne ses når vi taler om synlighed i nattemørket. Desuden vil jeg faktisk anbefale dig at have en Flagermus lygte som ankerlanterne. Sæt den på forstaget ca. 2 m. over vandlinien så er der størst sikkerhed for at den bliver set af de småbåde der skulle komme forbi. Jeg ved af erfaring fra mine egne nat sejladser, at vi ikke sidder og glor op i luften men så vidt muligt langs vandet.
Med hensyn til din Log og ekkolod, behøver de da ikke kører hele tiden.

V.h.  Håndværkeren
Sålænge du sover synder du vel ikke og starter ladningen. Og min båd-pc, som ikke må få mere end 12v har ikke taget skade - men resetter nogle gange når jeg starter motoren (og smider ladestrøm ind i den). Så en ledning på batteriet, og lidt omhu, så er den hjemme. Hvad måtte du iøvrigt ofre på dine AGM-batterier?

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Batterierne gav jeg 2000 for.. 2 stk på hver 75 ah.. fik 500 i rabat.

ang lanterne så er det forbruget på en hel nat de 5 ah...

Og nej jeg sætter ikke laderen til når jeg sover.

Har for øvrigt tænkt på en flagermuslygte.. men det med ild og så sove under det i en fiberbåd hmm ... vil jeg da godt høre mere om.

Svendborg

Jo men det får du så lidt mere om
Jeg hængte den op i den dertil indrettede hank på forstaget, og havde så bundet en tynd line fast om de to rør, du ved der går fra toppen og ned i beholderen. Helt nede ved beholderen sad den og dannede et U, i bunden af U-et havde jeg sådan et stykke elastick line som blev fastgjort til pullerten på dækket. Så hænger lampen ikke og dingler faretruende, og der skal altså ikke ret meget blus på før end den kan ses meget langt væk. Selv hvor jeg har ligget for anker i Stiv Kuling har den holdt, og en tankfuld (ca. 1/2 dl.) holder i ca. 8-10 timer
Det er en af de små lamper der er tale om

Alle de film du har set hvor der smides sådan en lampe og vupti er der "skovbrand" er noget fis, petrolium kan stort set ikke brænde uden en form for væge. Så er der nok dem der vil sige at det da brænder godt i et pottefyr, ja det er også rigtigt, men kun hvis potten er varmet godt op. Skulle din lampe falde ned, falder den på et koldt dæk. Og chancen er noget der ligner 1 : 100,000,000
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis