Alternativ til omfangsdræn

Jeg ejer et hus fra 1880 uden kælder. På to af husets sider hælder græsplænen ned mod huset. Græsplæne og hus er adskilt af 1 meter småsten (stenene ligger ikke længere løst, men har sat sig fast). Jeg oplever problemer med fugt på væggen, dog indtil videre kun i et rum. Problemet var der allerede, da jeg købte huset og ejendomsmægleren sagde, jeg blot kunne etablere omfangsdræn.

Jeg har ikke kunne læse mig frem til hvordan/om overhoved omfangsdræn anvendes i huse uden kælder. Er der nogen alternativer til dræn, man kunne starte med, inden man kaster sig ud i den store udskrivning?

Tak for hjælpen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med den alder dit hus har er der så overhoved fundament længere nede i jorden.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Man laver dræn på samme måde. som hvis det var en kælder. jeg har selv gjort det omkring vores 1 planshus.
Jeg gravede ca. 60 cm. ned i en bredde af 30 cm. forede renden med fiberdug og lagde en drænslange ned som havde en smule fald til en samlebrønd derefter fyldte jeg renden op med sten jeg havde lavet fiberdugen med extra længde og det lagde jeg over stenene, så der ikke kommer jord og små partikler derned. ovenpå har jeg igen lagt nogle sten som holder på fiberdugen min plan er så at lægge et lille lag jord på igen og så græs.

Jeg tror godt du kan bruge de samme sten som ligger dernede, måske er de bare blevet fyldt op med jord og ler og det kan være derfor de er svære at løsne fra hindanden. hvis du kan få dem op kan du jo skylde dem igennem. og gøre som jeg her beskrevet. men pas på mht. soklen jeg ved ikke hvordan den er lavet på sådan et gammelt hus. du kan muligvis undgå at grave for langt ned. jeg talte med en entrprenør der sagde at man kan nøjes med at gå 30 cm. under det man vil ha tørt.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Tak for hurtigt svar

Det jeg var lidt ude efter er, om man anvender omfangsdræn i ligeså vid udstrækning på huse uden kælder som på huse med......og om der er andre forholdsregler, jeg kan tage mig først...

En lille detalje er, at jeg også har fugt i et hjørne (samme rum som den anden væg) som ikke vender ud mod græsset, men mod gårdhaven der ikke har fald mod huset. Der er faktisk tale om et hjørne, hvor der for mange år siden er bygget en lille tilbygning på....Så jeg er faktisk i tvivl om hvor fugten kommer fra (...har desværre ikke meget tiltro til ejendomsmæglere...vil hellere høre erfaringer fra folk der har prøvet det)

I alle tilfælde vil det ikke skade at lave et omfangsdræn som MSMS beskriver.
Jeg har selv samme situation uden for nogle garager og har lavet et nogenlunde tilsvarende drænsytem for at undgå at regnvand skal løbe ind i garagerne.
Hos mig virker det, men jeg har så også afløb via regnvandskloak.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Jeg ved ikke om det er så udbredt at lave dræn omkring moderne 1 planshuse. før i tiden gjorde man det ikke, men det er vel egentlig også ligemeget hvis du har fugt i væggene skal det væk! der er for mange ulemper ved det!
først skal du finde ud af om der er noget der utæt. vandrør, manglende afløb fra tagrender, derefter skal du finde ud af om du kan føre drænet i en samlebrønd. fugten i dit hus kan også komme nedefra men inde i huset dvs. under gulvet. er der en dampspærrer under gulvet og er der isolering? har du fået kigget afløbsrør fra bad og køkken igennem? hvis de er utætte kan det give store problemer med fugt i hele huset.

Morten


Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Jeg er igang med at kigge efter hus. og har fundet et hus i 2 etager, kælder og stueetage. i tilstandrapporten står, at kældervæggene bliver fugtige i perioder med store mængder regn.
jeg er ude efter en alternativ løsning til omfangsdræn.
jeg vil gerne have en terrasse hele vejen rundt om huset, og i den forbindelse tænker jeg om det er muligt at brænde tagpap fast på muren og lade går ud til kanten under terrassen.???


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Tagpap skal på taget :-) Hvis du har problemer med fugtige vægge i kælderen kan du med fordel grave op langs huset i den fulde dybde som kælderen og beklæde med evt. grundmursplade fra icopal eller noget tilsvarende - under alle omstændigheder må du ikke lukke muren af så den ikke kan ånde, som du selv foreslår med tagpap - dermed spærrer du fugten inde og så er der kun en vej, ind i kælderen. En anden mulighed er at etablere omfangsdræn, på den ene eller anden måde, og så pudse væggene op invendigt med vandex, et vandtæt cementprodukt. Når du så tager mod til dig og begynder at grave langs soklen, er det selvfølgelig kun et par meter af gangen du graver :-)

Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
jeg tænkte ikke på at lukke muren inde bag tagpap men blot at brænde det fast i en stribe hele vejen rundt om huset. derefter vil jeg lægge tagpappet ud over jorden, for samtidigt at hindre ukrudt op mellem terrassen.
grunden til jeg synes omfangsdræn er for voldsom, består fordi det kun er i regnfulde perioder der kan opstå problemer med fugtige vægge i kælderen

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Sørg for at få gravet godt af, og så husk at få faldet væk fra huset, så bliver jorden under din terrasse næsten helt tør, og der med også din sokkel

Som jeg foratår dit første indlæg, er der fald fra din græsplæne og ned mod huset, og så skal der blive fugt problemer

Ofte er det nok at flytte lidt rundt på jorden så der er fald væk fra huset

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis