Stiga villa problemer kim1980 7 9490 22-05-2009 12:36 Jeg har lige købt en stiga villa. Problemet er at den ikke vil starte, når der drejes på nøglen. Der sker overhoved ingenting??? Håber nogen kan hjælpe 15 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Fiahgt 2284 9240 22-05-2009 13:38 Står den i frigear og er klipperen slukket??? Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.
kim1980 Trådstarter 7 9490 22-05-2009 15:19 Ja! den er i frigear, klipperen er slukket og sidder på sæddet, dog uden resultat. Der er godt med strøm på batteriet. Når man drejer på nøglen er der slet ingen respons???
Fiahgt 2284 9240 22-05-2009 17:50 Det er kun de tre ting der sætter tændingen ud af drift på dem. Men du behøves ikke sidde på sædet når du skal starte den. Gearstangen kan dog drille lidt nogen gange på min . Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.
Kassereren 271 9574 22-05-2009 20:52 Af sikkerhedsmæssige grunde skal bremsepedalen trædes i bund førend den reagerer på tændingsnøglen. Mvh. Christian Annonce
Fiahgt 2284 9240 23-05-2009 09:26 Ja det er der vidst egentlig noget med min er altid låst når jeg går fra min maskine derfor havde jeg da ikke lige tænkt over den. Vi håber det er løsningen på problemet. Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.
kim1980 Trådstarter 7 9490 23-05-2009 20:08 Hejsa! Har prøvet, men desværre uden held. ikke en lyd fra starteren!
Kassereren 271 9574 23-05-2009 21:10 Jeg går ud fra at det er en brugt maskine, så først skal du kontrollere om sikringen er OK. Dernæst om startrelæet klikker. Hvis relæet klikker er det startmotoren, ellers skal du tjekke om der kommer strøm til relæet når nøglen drejes om i startposition. Tjek også om stelpunkterne er rustne. Startrelæet har stelforbindelse via relæhuset, så tjek for rust i de relevante chassissamlinger. Tjek alle spadestik og ledningstilslutninger. For en sikkerhedsskyld skal du tjekke om der er ordentlig forbindelse til batteriskoene. Rens evt batteripolerne. Hvis de er sorte, har de (samt polskoene) et oxidlag som skal fjernes mekanisk. Smør dem ind i fedt før polskoene monteres. Mvh. Christian
kim1980 Trådstarter 7 9490 23-05-2009 22:04 Hej! Hvis jeg kortslutter på de to store ledninger, går den med det samme!=). Hvad kunne der så være i vejen? Hvor sidder sikringen på en stiga villa fra 96?
Kassereren 271 9574 24-05-2009 01:10 Ledningerne du kortslutter er dem der sidder på startrelæet, så forløbigt kan der være 5 ting galt.Startrelæet virker ikke. Har du mulighed for at foretage en ohm-måling (modstandsmåling) gøres dette mellem spadestikket på relæet og stel. Derefter prøver du at måle mellem spadestikket og batteriets minuspol. Værdien skal være den samme ellers er der ikke ordentlig stelforbindelse. Husk at måle med startnøglen i OFF positionStartrelæet har ikke elektrisk forbindelse til stel. Oftest et rustproblem. Rens skrueforbindelserne eller monter evt. en stelledning mellem startrelæets hus/stel og batteriets minuspolStartrelæet har ikke elektrisk forbindelse til startkontakten. Ledning knækket eller spadestik irret/rustet.Startkontakten virker ikke.Hvis der ikke er elektrisk forbindelse mellem batteriet og startkontakten er sikringen brændt eller ledningsforbindelse er afbrudt. Jeg ved ikke hvor sikringen/sikringsholderen sidder, men prøv at kigge bag instrumentpanelet, eller følg den mindre ledning fra batteriets pluspol som fører hen til startkontakten. Der imellem skal der være en sikring, oftest en fladsikring. Mvh. Christian