Ny bundmaling til gammelt skiv

Jeg har et pennalhus fra ´28. Det er altid blevet behandlet med tjære og kobberpatent. Har hørt at kobberpatent er giftigt og besværligt. Gives der andre muligheder ?

------------------

preben
Jeg har et pennalhus fra ´28. Det er altid blevet... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen
Så skulle du læse bogen "Rejsen om den blå planet". Den er skrevet af en meget frisk islandsk ung kvinde - Durita Holm -, der som 21-årig stak ud på et togt jorden rundt som skipper på egen sejlbåd. Det er lystsejlads af den mere halsbrækkende slags... Bogen er udkommet på forlaget Borgen.
Hilsen Simon
Durita Holm har skrevet en meget fin bog der siger meget om hvor enkelt man kan sejle jorden rundt. Men der er mange andre måder at gøre det på ... Kontakt evt FTLF for nærmere oplysninger de har også en hjemme side og er desuden danmarks største sejl klub og de formidlker mange gaste pladser rundt om hele kloden for kortere eller længere togter....

Og Jørgen på Vestkysten har vi heller ikke mange der sejler lystsejlads og de fleste sejler en motorbåd - mest for at kunne fiske lidt - Men det betyder jo ikke at alle på vestkysten ikke kan forstå lystsejlere. Faktisk kommer een af min gode venner fra de kanter og vi sejler en del sammen...


MVH Njord
Balsamterpentin er det der også kaldes vegetabilsk terpentin. Det lugter betydeligt bedre end mineralsk, men er lige så hjerneskadende. Det er et renere stof, men har samme virkning på linolie som mineralsk terpentin

Jeg har tjekket det med to af mine 100 kolleger rundt omkring i landet. En arkitekt og en anden bygningsrådgiver. Begge rigtige træmænd, og de giver mig ret i at terpentintypen ikke spiller nogen rolle. Terpentinen fordamper og efterlader huller i linolie-proppen i træet.
Om det øger indtrængningsevne ret meget er også tvivlsomt, da størrelsen af linoliens molekyler ikke mindskes.

Øverste autoritet i Danmark er rådvad-centret, www.raavad.dk. Men selvfølgelig er de ikke eksperter i skibe, men træ er vel træ.
Hej
Så dropper vi terpentinen!
Men rå linolie er god til at "fylde" træ ud med, medens kogt liniolie fungerer som fernis. Den kogte olie har 10 gange større molekyler end den rå. Derfor trænger den mindre godt ind.
Hilsen Simon

husk at imprægnere linolien med trætjære (eller andet.

Linmoliefernis har kun en fordel fremfor rå linolie. Det tørrer meget hurtigere.
Men til gengæld trænger det dårligere ind, udvider sig mindre og er lidt giftigt pga tungmetaller. I gamle dage var det bly man tilsatte, men i dag er det mindre giftige metaller.
Annonce
hej
Bare lidt information. Durita Holm er fra Færøerne og ikke Island. Hendes mand som hun mødte på rejsen har også skrevet en bog, jeg mener den hedder Medusa.

mvh
Kartni
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvorfor ikke blande lidt kobbersulfat op i linolien/malingen hvis man foretrækker det?
Virker garanteret mod rurer.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af bodker (den 13-10-2002).]

Mvh.
bodker

[Indlæg slettet]

Mvh Bumpa
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også