Ny bundmaling til gammelt skiv

Jeg har et pennalhus fra ´28. Det er altid blevet behandlet med tjære og kobberpatent. Har hørt at kobberpatent er giftigt og besværligt. Gives der andre muligheder ?

------------------

preben
Jeg har et pennalhus fra ´28. Det er altid blevet... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars
Stigs forslag lyder godt, så langt som jeg har forstand, og jeg er IKKE nogen ekspert på det her. Har bare læst længe på den svenske træbådsside. Prøv søgefunktionen, så får man alle de indlæg frem, der handler om det emne, man selv er interesseret i.
Men hvad med den indvendige side af din båd?
Hilsen Simon
Hej Simon.
Den indvendige side af båden er, så vidt jeg ved tjæret med ?-slags tjære. Men alt virker utroligt sundt, og indeklimaet i skivet er meget behageligt, så det tror jeg ikke jeg vil røre ved. Apteringen er mahogni. Det er lidt sort hist og pist, og jeg har hørt at man kan få det væk ad kemisk vej. Og det er det jeg fisker efter nu.

Venlig hilsen
Lars

citat:
Oprindeligt indsendt af simon hansen 2:
Hej Lars
Stigs forslag lyder godt, så langt som jeg har forstand, og jeg er IKKE nogen ekspert på det her. Har bare læst længe på den svenske træbådsside. Prøv søgefunktionen, så får man alle de indlæg frem, der handler om det emne, man selv er interesseret i.
Men hvad med den indvendige side af din båd?
Hilsen Simon




preben
Hej Simon.
Den indvendige side af båden er, så vidt jeg ved tjæret med ?-slags tjære. Men alt virker utroligt sundt, og indeklimaet i skivet er meget behageligt, så det tror jeg ikke jeg vil røre ved. Apteringen er mahogni. Det er lidt sort hist og pist, og jeg har hørt at man kan få det væk ad kemisk vej. Og det er det jeg fisker efter nu.

Venlig hilsen
Lars

citat:
Oprindeligt indsendt af simon hansen 2:
Hej Lars
Stigs forslag lyder godt, så langt som jeg har forstand, og jeg er IKKE nogen ekspert på det her. Har bare læst længe på den svenske træbådsside. Prøv søgefunktionen, så får man alle de indlæg frem, der handler om det emne, man selv er interesseret i.
Men hvad med den indvendige side af din båd?
Hilsen Simon




preben
De sorte pletter kan du prøve at blege væk med brint over ilte 10% tilsat et par procent amoniak. Du pensler med det på pletterne ind til du synes resultatet virker ok. Vask af med vand. Og så skal du selvfølgelig slibe al lak væk først...
Om dette kan du læse mere på den nævnte svenske side under "Tips&Trix".
Simon

Ja der forskel på trætjære og tjære af råolie (stenkulstjære) De gamle stejlepladser og fiskerne der brugte dem til at tjære garn skiftede på et tidspunkt til stenkulstjære da det er billigere, men så blev båd grundene og fiskerne forgiftede, og vi har i dag store problemer med forgiftede grunde.

Linolie må ikke fortyndes med terpentin hvis det skal bruges til at fylde træet ud med. Linolie udvider sig inde i træet, når det hærder så det danner en solid prop der presser på træet. HVis det fortyndes med terpentin eller andet der fordamper vil proppen efter noget tid blive mindre end ,,flasken" og der vil kunne komme vand ind.

Men liolie er guf for svampe, så derfor skal det imprægneres, også selvom det er lærk, teak eller andet træ der er selvimprægnerende, for det er linolien der skal beskyttes! Helst med trætjære.

Trætjære gav forøvrigt et biprodukt, trækul. I dag er det produktionen af trækul der giver trætjære som biprodukt.

mvh
Erik Breum Petersen
Grøn Guide på Trente Mølle ved Fåborg
Annonce
Hej Lars.

Ved at bruge knappen øverst eller nederst på siden, undgår du at citere de andres indlæg (du bruger knappen lige over det enkelte indlæg, som gentager indlægget).

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Hej Grønne Guide
Der er jo stor forskel mineralsk terpentin og balsamterpentin. Er du helt sikker i din sag..? Jeg har læst lange forklaringer på, hvorfor rå linolie blandet med balsamterpentin er noget ganske andet end rå linolie blandet med almindelig terpentin. Den videnskableige sandhedsværdi kan jeg ikke vurdere - men i hvert fald er det anbefalet og udbredt praksis i Sverige blandt træbådsejere at benytte rå terpentin med lidt balsamterpentin i for at øge indtrængningen og for at styrke oliens hærdeproces inde i træet. Omtrent sådan siges der - måske kan du finde mere klare fakta om dette?
Venlig hilsen
Simon
Hej Allesammen.

Jeg har ikke så meget at tilføje.
Jeg vil bare sige at det er forfriskende med en så lang debut om bundmaling.

Jeg skal selv igang med min Husky, den skal have nyt dæk, samt skiftet det øverste bord i hver side.

Hilsen

Finn

Finn Hansen
Husky ejer
Til alle deltagere.

Nu ebber debatten ud, og jeg vil gerne sige tak for jeres ofte meget kvalificerede indlæg.

Som begynder, især som træbådsbegynder, er der utrolig mange ting at lære. Specielt vil man jo gerne mindske arbejdsbyrden. Og efter denne debat, en lignende debat på woodenboat.com, samt konsultationer med LOBOS tidligere ejer har jeg besluttet at fortsætte med kobberpatent. Dels har jeg fundet en "pusher", dels mener tidl. ejer ikke at det er nødvendigt at skrabe skivet helt ned hvert år, men blot tage det løse, derpå tjære bunden, og efter tørretid give 1-2 gange kobberpatent. Dels vil det også blive den billigste løsning, og da LOBO aldrig har været, og aldrig bliver nogen hurtigløber gider jeg simpelthen ikke vådslibe, prime og give den en decideret bundmalng. Bevaringen af skroget er her kodeordet. Og skroget har nu holdt 63 år, så et eller andet må være blevet gjort rigtigt !

Jeg ønsker alle en god optagning, og husk nu lige at tage en kold pilsner til !!
LC

preben
Jeg er selv nabo til en lystbådehavn, så jeg tror ikke nogen lider af tørst, og min svigerfars første bemærkning (han er fisker på Island)var da også - det er dog helt utroligt som alle lystsejlere er solbrændte.... under hagen.

I øvrigt undrede det ham - og nok flere på Island, at man ligefrem bruger sin fritid og penge til at sejle for sjovt .... og deroppe har jeg indtil nu kun set udenlandske sejlbåde hvor den første var en fra Danmark på vej ind mod land efter turen fra Danmark. Jeg fik en klump i halsen og troede man på Island ville have respekt for sådanne personer. Det havde man skam også, men man rystede dog lidt på hovedet over - nok fordi man igen i morgen skal på havet 3-4 dage efter lige at være kommet hjem, og man har mistet mindst et par venner eller familiemedlemmer på havet, og så gør nogle det bare for sjov. Jeg opfatter at respekten for vejret/havet er så stor, at godt nok kan man tage svigersønnen (mig) med på havet, men man er alvorlig og meget agtpågiven hele tiden, mens man er en helt anden på land.

Mvh. Jørgen


Mvh. JørgenE
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også