bonzo

Jeg har tit set og læst på mange bådesider at når man angivert et fartøjs hastighed,så benævner man både marchfart og topfart !! men hvad er MARCHFART egentlig for noget ??? den ligger en del under topfarten, kunne det være den mest økonomiske fart eller den fart skibet ligger bedst i vande, nu er det som regel skibe med en hastighed fra 6-24 knob jeg har set det ved.????
Jeg har tit set og læst på mange bådesider at når... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej njord - og velkommen tilbage smile

Nej, jeg skal ikke være debattær og heller ikke debattør smile

Derimod har jeg fået en RIGTIG god ide:

Der findes MANGE i DK, som er kvæulanter og ikke er til at banke fornuft i - især når det drejer sig om motorer smile

Jeg vil starte en lille forening, hvor man kan melde sig ind og få lidt hjælp, hvis man har været udsat for en af disse kvæulanters sindsyge påstande biggrin

Samtidig vil jeg lave nogle grupper til disse kvæulanter med sindsyge påstande, hvor de kan få hjælp til at forstå at man ALTID skal høre på mig og mine forklaringer. biggrin

He he

Mvh
ThomasB smile
Forresten tror jeg vi er enige om det med motorer.

I tænker bare på de motorer man havde i 1920'erne da i var unge smile

Nej nej, de motorer man har i dag, er altså lidt anderledes skruet sammen.

En anden ting er at man ikke sætter en motor i en båd, hvis man ved at den brænder sammen ved max håndtag. Så sætter man en omdrejningsbegrænser på.
JørgenE, du kan skrive alt det du gider om newton meter osv. jeg lukker øjnene når jeg når til det wink

Det er klart at hvis du lader en motor køre uden belastning og med MAX omdrejninger, så vil den brænde sammen på et eller andet tidspunkt!! MEN MIN BIL MAN IKKE KØRE MED MAX OMDREJNINGER, DA DER ER FOR MEGET VINDMODSTAND!! Jeg kan kun få den op på 5600 rpm i 5. gear!! Så kan den ikke mere!! Det brænder den IKKE sammen af! Det er da klart at hvis jeg satte min motor fra bilen over på min græsslåmaskine og gav den fuld gas, så vil den kunne komme op over 10.000 i nogle minutter indtil den brændte sammen. (såfremt man havde pillet omdrejningsbegrænser af den)

Tror i ikke at det ville stå i min instruktionsbog hvis bilen ikke kan tåle at få fuld pedal?

Husk at udgangspunktet var om en båd kunne tåle fuld gas, og det kan den, da den ikke kommer over MAX omdrejning.
En motor har en kurve for hvor mange rpm. den kan tåle. Og så længe man holder sig under det, så sker der ikke noget. Man kommer ikke over den kurve (altså MAX rpm), hvis gearet på båden er afstemt til skruen og modstanden i vandet - OG DET ER DEN!!!

I taler bare udenom fordi i VED jeg har ret. Det ved jeg nu, så ligemeget hvad i skriver, så ved jeg at det i skriver kun er udenomssnak biggrin

Mvh
ThomasB




For at du ikke skal føle dig helt alene Thomas,for du hermed lidt støtte fra en gammel skibssmed.Hvis motor,skrog,gear og skrue er dimensioneret rigtigt,kan man aldrig få en motor op på så mange omdrejninger,at den brænder sammen.

P.S. En mand med teroretisk viden,er bare en der kan huske hvad han har læst i en bog,en anden mand har skrevet biggrin biggrin biggrin biggrin

Kurt V

Hej kurtv.

Ja, men de to (JørgenE og njord) vil jo nok andrig indrømme at de har TAGET FEJL blush, så de vil sikkert komme med 117 forskellige "søforklaringer", hvori Hr. Newton, Hr. Watt, Hr. Ohm, Hr. Einstein og sikkert også Hr. Freud vil blive indblandet - det bliver skægt biggrin

Tak for støtten kurtv smile

Gnæk gnæk
ThomasB
(som gerne vil indrømme at han har teget fejl, hvis i kan komme med nogle GODE beviser/forklaringer..)
Ok, vi startede med både, men du nævnte din bil og max. hastighed, og jeg er ligeglad med om den så kun kan 5.200 o/m. og ikke 5.600 o/m. Den kan ikke klare max. belastning i mange timer.

Skal vi vædde? Du sætter mig af ved Hamburg, og mens jeg tager tid kører du med fuld skrue til Baesel, kommer tilbage... jeg skal nok holde øje med tiden, så du ikke snyder - vender, og når du har gjort det 1 maks 2 gange vil jeg desværre vente forgæves. Og så vil jeg gå tilbage og berette her på siden om hvorfor Thomas først kommer om nogle dage og kan afslutte indlægget.

Mht. både er mit kendskab ret ringe, så det var nu biler jeg diskuterede med dig, eftersom du nævnte at næsten alle bådmotorer var diesel, og diesel nævnte jeg jo specielt ikke havde samme problem.

Hvornår skal vi smutte? Du bør sætte 14 dage af i din iver, mens jeg, der jo har ret, blot sætter et par dage af til The Final Bevis.

Alle fra LDS er velkomne til at stå langs autobahnen og heppe, så jeg vil få lavet nogle små flag I kan stå med, så Thomas sagtens kan se dem, når han de sidste par 100 km. kører forbi med 30 km/t. fordi dyret ikke vil mere. På flaget skal der selvfølgeligt stå
"Tror i ikke at det ville stå i min instruktionsbog hvis bilen ikke kan tåle at få fuld pedal?"

Jo, Thomas, det tror vi da, der står jo også at kareten ruster i løbet af nogle få år ikk', og mister 80% af værdien på 5 år (her skulle have været en smilie med horn i panden, der tager sig til hovedet, men da den ikke findes på siden, så wink ). Men det er nu helt rart med en rask diskussion - især når man går ud som en klar vinder.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Annonce
Det var dog utroligt,med så megen debat vedr.en motors udholdenhed,-man skal blot huske på,at der jo selvfølgelig er forskel på motorer,hvad kvalitet angår.

Nogle motorer bliver altså overophedet,hvis de bliver udsat for længere tids pres og så er det vel op til vedkommendes sunde fornuft,om den skal blive ved for fuld hane.

For mit eget vedkommende,så har jeg tidligere omtalt her på linien,en 24 fods trækutter med en 2 cyl.SABB diesel.

Jeg spurte fagmændene hos Nordsabb i Århus desang.og de sagde,-at de omdr.som motoren er indstillet til max 2200.pr.min.-fra fabrikken i Bergen af OG DET KAN DEN HOLDE TIL.Du kan sejle for fuld skrue herfra og til Grønland og tilbage igen UDEN,at den bliver varm.
Det har jo selvfølgelig intet med motorens marchfart at gøre.

Storebæltsfærgerne kunne også sejle op til en 19 knob,-men deres marchfart var ca.16 knob,altså den fart som motoren havde det bedst med og vel at mærke,var mest økonomisk i fuelolieforbrug.

Det kan godt være,at min kutter sejler ½ knob stærkere for fulde hørm,men hvis jeg slækker en smule på gassen,vil jeg ligeom høre,at den går lidt bedre,mere stabil og jævnt og samtidig bliver den mere økonomisk.

Johnny V

Mvh
Selvbyggeren
Det var dog utroligt,med så megen debat vedr.en motors udholdenhed,-man skal blot huske på,at der jo selvfølgelig er forskel på motorer,hvad kvalitet angår.

Nogle motorer bliver altså overophedet,hvis de bliver udsat for længere tids pres og så er det vel op til vedkommendes sunde fornuft,om den skal blive ved for fuld hane.

For mit eget vedkommende,så har jeg tidligere omtalt her på linien,en 24 fods trækutter med en 2 cyl.SABB diesel.

Jeg spurte fagmændene hos Nordsabb i Århus desang.og de sagde,-at de omdr.som motoren er indstillet til max 2200.pr.min.-fra fabrikken i Bergen af OG DET KAN DEN HOLDE TIL.Du kan sejle for fuld skrue herfra og til Grønland og tilbage igen UDEN,at den bliver varm.
Det har jo selvfølgelig intet med motorens marchfart at gøre.

Storebæltsfærgerne kunne også sejle op til en 19 knob,-men deres marchfart var ca.16 knob,altså den fart som motoren havde det bedst med og vel at mærke,var mest økonomisk i fuelolieforbrug.

Det kan godt være,at min kutter sejler ½ knob stærkere for fulde hørm,men hvis jeg slækker en smule på gassen,vil jeg ligeom høre,at den går lidt bedre,mere stabil og jævnt og samtidig bliver den mere økonomisk.

Johnny V

Mvh
Selvbyggeren
Det var dog utroligt,med så megen debat vedr.en motors udholdenhed,-man skal blot huske på,at der jo selvfølgelig er forskel på motorer,hvad kvalitet angår.

Nogle motorer bliver altså overophedet,hvis de bliver udsat for længere tids pres og så er det vel op til vedkommendes sunde fornuft,om den skal blive ved for fuld hane.

For mit eget vedkommende,så har jeg tidligere omtalt her på linien,en 24 fods trækutter med en 2 cyl.SABB diesel.

Jeg spurte fagmændene hos Nordsabb i Århus desang.og de sagde,-at de omdr.som motoren er indstillet til max 2200.pr.min.-fra fabrikken i Bergen af OG DET KAN DEN HOLDE TIL.Du kan sejle for fuld skrue herfra og til Grønland og tilbage igen UDEN,at den bliver varm.
Det har jo selvfølgelig intet med motorens marchfart at gøre.

Storebæltsfærgerne kunne også sejle op til en 19 knob,-men deres marchfart var ca.16 knob,altså den fart som motoren havde det bedst med og vel at mærke,var mest økonomisk i fuelolieforbrug.

Det kan godt være,at min kutter sejler ½ knob stærkere for fulde hørm,men hvis jeg slækker en smule på gassen,vil jeg ligeom høre,at den går lidt bedre,mere stabil og jævnt og samtidig bliver den mere økonomisk.

Johnny V

Mvh
Selvbyggeren
Selvom en bilmotor ikke kan komme op på faretruende omdrejninger ´når man kører kan den det alligevel! Uden at sætte den over på en kræsslåmaskine. Prøv at koble ud, og holde speederen i bund.
Det kunne være derfor at der er begrænser på.

I øvrigt har jeg ikke en skid forstand på motorer. Det er jeg ikke bleg for at indrømme.
Orv, og så glemte jeg lige at jeg ALTID har kunne give mine påhængsmotorer FULD gas, i mange timer uden at de brænder sammen. Fra Odden til Samsø for påhængsmotor er forresten ikke skide sjovt...ingen vind = ingen fred for påhængsmotor.

Mvh
ThomasB
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis