bonzo

Jeg har tit set og læst på mange bådesider at når man angivert et fartøjs hastighed,så benævner man både marchfart og topfart !! men hvad er MARCHFART egentlig for noget ??? den ligger en del under topfarten, kunne det være den mest økonomiske fart eller den fart skibet ligger bedst i vande, nu er det som regel skibe med en hastighed fra 6-24 knob jeg har set det ved.????
Jeg har tit set og læst på mange bådesider at når... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vidste i at fiskekuttere når de stimer (at sejle mod hjemhavnen)sommetider sejler for fuld kraft i flere dage uden at motoren bliver overbelastet.Men sæt sejl så har man den bekymring mindre. biggrin

MVH Kurt V
Nu er der stor forskel på diesel og benzin. En fiskekutters motor er lavet til et enormt tryk præcis som en diesel i en bil. En diesel er beregnet til ekstremt tryk i længere tid, derfor er den i fremgang, hvor flere og flere motorfabrikker ser fordelene i salige Diesels opfinde.

En benzinmotor i dag er derimod meget mere avanceret end grundprincippet i en diesel, at du må kalde mig Mads(en) hvis ikke jeg har ret, at med overliggende knastaksler drevet af en gemen kæde eller rem, 4 ventiler pr. cylinder der skal åbne ved hver omdrejning osv. KAN ingen benzinmotor holde til max. belastning i lang tid. Jo, en gammel VW 1200, men der var også en effekt på vel 30 hk. pr 1000 cc, hvor vi i dag er på over 100 hk pr 1000 cc. Og ærlig talt - metallet har vi mennesker kunne forfine, men ikke forbedre. Mange motorer har effektbegrænsere, hvor motoren simpelthen slår fra ved overbelastning - ikke på grund af grænsen med 250 km/t men for at den ikke kan holde til det.

Hvorfor tror I at motorerne i formel 1 er så vigtige - og hvorfor er det kun de bedste kørere der kan klare racet - fordi de bl.a. forstår ikke at overbelaste motoren.

Reglen om 21m/sec gælder fortsat og skal holdes selv af Ferrari - for der går metal i opløsning - på grund af inertien, og det gælder kun for stødstangsmotorer, altså hvor stemplet glider op under en voldsom acceleration bliver bremset til nul og accelereret ned på maksimum kraft igen på få cm. til ny tilstand. Det er det basale i en stempelmotor ctr. en wankelmotor og en jetmotor - altså et forældet princip, som vi holder ved, nok fordi der er blevet brugt flest recourser til denne fremgangsmåde, som principielt må være forkert ctr. rotationsprincippet.
Og uanset fremskridt kan der ikke ændres ved de nævnte 21 m/sec. så uden ændring af naturlovene eller opfindelse af nye materialer er der en klar grænse for disse motorer.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Og i min iver over et korrekt svar til dig Thomas glemte jeg helt svaret til dig ThomasB wink

Nej Thomas, Du er slet ikke den type, og jeg anede ikke du havde en fiskekutter blush

Er du stoppet på jobbet, og blevet fisker? smile

Hej JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej igen - Mads(sen)!!.. biggrin

95% af alle motorer monteret i motorbåde er diesel. (undtaget påhængsmotorer)

JørgenE skriver:
>En benzinmotor i dag er derimod meget mere avanceret end grundprincippet i en diesel<
ThomasB svarer visa versa:
** En dieselmotor i dag er derimod meget mere avanceret end grundprincippet i en benzin...udviklingen har gjort at man ikke kan sammenligne et grundprincip med en nyudvikling..

Og jo, jeg vil stadig påstå at jeg kan træde klampen i bund i flere døgn på autobahn, uden min motor "fiser" af.
Hvorfor skulle motoren dog tage skade af det? Hvis der olie nok på, og kølingen er i orden, så er det da ikke noget problem.
Jeg taler ikke om at motoren kører med fulde omdrejninger, for det kan den ikke så længe der er belastning på. Jeg kan IKKE få bilen over 6500 rpm, hvor den automatiske omdrejningssikring i øvrigt slår fra.

Vedr. Formel 1 motorer, er der altså et par vigtige faktorer der spiller ind:
1. Motoren må ikke fylde og veje noget.
2. Der er ikke en jævn belastning på motoren - acceleration 80% af tiden.
3. En formel 1 motor kører altså med over 20.000 rpm.

En formel 1 har iøvrigt ikke noget bundtræk, da den har små hidsige stempler.

Ja, det er virkelig underligt, at man ikke har udviklet wankelmotoren.. Det er jo intet mindre genialt!! Så vidt jeg har forstået, var problemet med dem, at man ikke kunne holde de 3 kamre tætte over længere tid. Det skulle skiftes pakninger for ofte, til at det kunne betale sig. Det må der findes en løsning på.

Nå men, hvorom alting er så har jeg altså ret biggrin Jeg skal se om jeg kan få en bådmekaniker til at udtale sig smile

Mvh
ThomasB
Annonce
Korrekt, jeg er stoppet på jobbet (rimer) fra 1. okt., men jeg skal ikke være fisker..jeg skal ud i verden som selvstændig - glæder mig.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 01-09-2002).]
Jamen så held og lykke!

-JørgenE

Mvh. JørgenE
Men svar på vores LILLE konflikt fik jeg ikke biggrin
Det er da ellers såre simpelt:

Du har uret.

En diesel er avanceret i dag, men grundprincippet er det samme - trykket skaber forbrændingen. Ergo er den bygget til langt højere tryk. En dieselmotor kører sjældent mere end 4000 o/min mens en benzin ligger 50%! højere og for de heftige op mod 7.000 o/min.

En kraftig benzinmotor (Subaru f.eks.)udvikler i dag 135 hk pr 1.000 cc en tilsvarende diesel 65 hk pr 1.000 cc.

Varmeudviklingen er det store problem. Tager du en amerikanerbil med 6.000 cc og over 300 hk. vil motoren næppe lide overlast, for vindmodstanden vil stoppe den ved måske 260 km/t og her vil den gå måske 5.000 o/m. Tager du en lille hidsig Subaru med 265 hk. til 1.997 cc. vil den også kunne køre 260 km/t, men den vil kun holde i kort tid ved en sådan belastning, for varmen vil ikke kunne ledes væk i samme omfang, da den kører med 6.500 o/m. og via turbo kan holde max.

En diesel slumrer ad sted med max. 4.000 o/min. og afgiver for det første 50% mindre varme, og er samtidig bygget til et meget højere tryk i forbrændingskamrene.

Nu nævnte du jo også, at i din bil var der effektbegrænser, og det er jo netop for at hindre motorhavari og kun sjældent for at holde dem under 250 km/t.

Jeg havde tidligere en Rover 620 TI (turbo-intercooler), og jeg kan love dig, at den kunne godt nok køre 240, men lugten bredte sig markant i kabinen, da jeg prøvede det over ½ time, og jeg mærkede en forskel bagefter. Det virkede som om den havde fået et "knæk", uden at være ødelagt.

I dag har jeg en Chevrolet Camaro (6 liters) og den er ret ligeglad med hastighed, for "sølle" 305 hk. til den størrelse motor gør, at den såmænd slapper af selv ved brug af fuld effekt. Det er måden motoren er bygget op på - stor cc lav effekt pr liter = lav varme a'la VW 1200/1300 fra gamle dage, der bare kørte og kørte også med tophastighed, for motoren lavede ikke en dyt ctr. en Formel 1 der udvikler 250-300 hk/1000 cc. Den kan noget bare ikke så længe.

Lidt som en kanin der kan køre 200% og så falder om ctr.... nå, jeg lader emnet ligge.

NSU fandt i øvrigt ud af at gøre kamrene tætte, men så viste det sig, at den var en energisluger uden lige, så det var på grund af energiforbruget man opgav projektet, selvom jeg mener, at VW fortsat prøver at udvikle den.

Puh ha, Thomas - ingen af tingene havde du ret i, men du er flink, det har du derimod ret i smile

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Hva skal du igang med som selvstændig, kære ThomaS ??

Skal du være debatær eller ???

Venligst Njord smile

MVH Njord
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis