Byg selv solfanger...

Hej..
Går med tanker om at bygge min solfanger helt fra bunde. Røg så lige ind i et spørgsmål, jeg ikke lige kan få helt klart svar på.
Kan man have rørene i kobber og selve fangerne i alu uden at løbe ind i alvorlige korrosions problemer mellem de to metaller????
På forhånd tak...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sådan er solfangere bygget op, en "kerne" af kobber rør og absorber i alu, der er inden i gallerier, nogle rigtig gode billeder af hvordan du nemt kan bygge din egen solfanger. (jeg ville have smidt et link til det men jeg har bøvl med at komme videre fra side 1 i gallerier)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej
Gert - tak for det. Jeg har været inde i galleriet og kigge. Og har også støvsuget hele nettet igennem for at finde gode råd. Men problemet med korrosion/galvanisk tæring mellem de to metaller, har jeg ikke kunnet finde noget om, altså i solfangere.
Nu er det så ikke øldåser jeg vil bruge, men tynd plade i alu, som jeg kan få i ubegrænset mængder til meget få penge - men mere herom senere når jeg har styr på lidt mere.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Da hverken aluminium eller kobber er magnetisk, vil sandsynligheden for galvanisk tæring værer udelukket
Skrevet af Håndværkeren den 10-05-2009 14:33
Da hverken aluminium eller kobber er magnetisk, vil sandsynligheden for galvanisk tæring værer udelukket

Hvordan skal det forstås? Hvad har galvanisk tæring med magnetisme at gøre?

WS
Hej
Håndværker - først tak for svaret. Den med magnetisme går sørme ikke. Ikke magnetiske mataller kan være ret agresive over for hinanden. Så vidt jeg har forstået, så er det sådan, at jo længere metaller er fra hinanden i spændingsrækkefølgen, jo mere vil de tære på hinanden. Tilmed er det sådan, at det mindst ædle metal ryger føres.
For at en tæring kan finde sted, skal der være en form for væske mellem metallerne, før kommissionen kan finde sted.
Mit spørgsmål er hvor galt står det til med galvanisk tæring i en solfanger mellem kobber og alu, når ikke der er decideret væske i mellem dem - måske vil der være fugt til tider, men lige hvorgalt det står til, har jeg ikke kunnet finde noget om......

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Annonce
Hvis du kigger lidt på denne http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/55/ den skulle have en leve tid på min. 50 år. Det er kobber rør og alu i fri luft. Så med mindre at det er noget specielt legeret alu.plader behøver du ikke at være bekymret

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af WinstonSmith den 10-05-2009 17:29
Skrevet af Håndværkeren den 10-05-2009 14:33
Da hverken aluminium eller kobber er magnetisk, vil sandsynligheden for galvanisk tæring værer udelukket

Hvordan skal det forstås? Hvad har galvanisk tæring med magnetisme at gøre?

WS
Så vidt jeg ved skal der magnetisme til for at lave elektricitet, en bronce propel på en stål aksel der roterer i havvand danner statisk elektrisitet der giver tæring på broncen hvis der ikke er sat en zinkanode imellem.

FWM
Tak for svaret...det kigger jeg lige på.....

Håndværker. hvad så med et tørbatteri - der er der ingen magnetisme men masser af tæring.. Et batteri fungere jo ved, at et mindre ædelt metal bliver galvanisk tæret op..... Eller?????

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Skrevet af Håndværkeren den 10-05-2009 20:40

Så vidt jeg ved skal der magnetisme til for at lave elektricitet, en bronce propel på en stål aksel der roterer i havvand danner statisk elektrisitet der giver tæring på broncen hvis der ikke er sat en zinkanode imellem.


Magnetisme er ikke nødvendig for galvanisk tæring. Og har i øvrigt heller ikke noget med statisk elektricitet at gøre. Faktisk er det netop den galvaniske tæring der spiser zinkanoder, og zink er ikke magnetisk.

Der er en ret god artikel om galvanisk tæring her.

WS
WS
ja, og hvorfor bruge zink.. jo, det ligger langt fra bronze og rustfri stål i spændingsrækkefølgen..... Det mindst ædelt metal bliver galvanisk tæret op af et mere ædelt metal.
Såvidt jeg husker ligger guld øverst i spændingsrækkefølgen...nederst - husker det ikke, men måske zink.....natrium måske.....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis