Byg selv solfanger...

Hej..
Går med tanker om at bygge min solfanger helt fra bunde. Røg så lige ind i et spørgsmål, jeg ikke lige kan få helt klart svar på.
Kan man have rørene i kobber og selve fangerne i alu uden at løbe ind i alvorlige korrosions problemer mellem de to metaller????
På forhånd tak...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hej.. Går med tanker om at bygge min solfanger... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle jernskibe bruger alu anoder, for at beskytte deres galvaniseret rør.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Flemming::: Alu er jo også et u-ædelt metal, derfor langt nede i spændingsrækkefølgen og derfor god som anode.....

Mvh  Solesen.  

ved det, ville bare nævne det. Da der både har været magneter inde, og måske (sankts hans) snart hekse og trolde.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

"Hekse og trolde"  gyser bare ved tanken om at slukke lyset, når jeg finder køjen 

Mvh  Solesen.  

Så hjælp med at sende en bøn.

Mvh.

Flemming

Annonce
Jeg vil lige tilføje at grunden til at nogle skibe bruger alu-anoder er fordi de sejler i meget salt vand, skibe i østersøen sejler almindeligvis med zink hvorimod nogle i nodrsøen kan klare sig med alu. Der findes en tabel over ståls elektrodepotentiale i forskellige opløsninger af saltvand, hvis man er helt professionel måler man spændingen over skrovet i forhold til en referanceelektrode i saltvand og kan derved bestemme om man har anoder nok, der skal være flere eller man fx. kan skifte til alu.

Dr_Lyn
Jeg takker og bukker, der har jeg så gået og troet noget andet
Det er da godt at vi kan hjælpes ad her på LDS. Så tak for hjælpen

V.h.  Håndværkeren
Hej
Tak for alle gode indlæg - fik dog ikke et direkte svar på mit spørgsmål, men ud af det hele må konklusionen være, at man godt i en solfanger kan blande kobber og alu.
Jeg har i dag været hos den lokale produkthandler og købe stort ind til fangerne. 47m. 15mm nyt kobberrør - 595 kr.(har en aftale om at de gemmer når mere kommer ind) ...alu til fangerne 40m2 (brugte stencils fra trykkeri) lidt tykkere end det en øldåse er lavet af 1,2 x 1 m. stykket, til 5 solfangere 200 kr. ( skulle nogen have lyst, kan alluen skaffes i ubegrænset mængder.)
Og så til skiltemaleren.
Her fik jeg 15 gamle/brugte pvc plader a' 1x ca3m med gul folie på den ene side - gratis, de skal betale for at komme af med dem, så mit besøg var kærkommen, forøvrigt et fantastisk materiale, der er god at save og skrue og alt muligt andet i. Skiltemaleren har også ofte alu plader, der har været brugt til skilte til en herlig pris.
Fittings skal der jo også til - Hedestoker.dk er det billigste sted jeg har kunnet finde 90 grader 15mm bøjninger på.......
Håndværker - sådan er det, man kan jo ikke vide alt, og det man ved, er ikke altid det rigtige - men hvor herligt når man kan blive klogere. Jeg ved også alt, men jeg ved ikke nok om alt ;-)

Næste spørgsmål til solfangerne, hvad glas skal man bruge som dækglas????

Mvh  Solesen.  

Patrol i denne tråd er der vist hvordan du kan krave dine rør, så det kan loddes sammen http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/60/ . Det er noget billiger end fittings.

Mvh.

Flemming

Fwm Tak for det. Nu skal jeg så ikke bruge så mange fittings da et langt rør bliver bukket, sådan frem og tilbage - med andre ord, rørene skal ligge vandret og bliver, så bukket fra side til side fra bunden og op i selve solfangerkassen, regner med at ligge rørene med ca 10 cm afstand. Faktisk skal der kun bruges to fitings i hver solfanger.

Mvh  Solesen.  

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis