fremdrift

har en ældre båd som gør noget mærkeligt når jeg skal sejle og søtter den i gear så drejer akslen som den skal men der er ingen fremdrift proppelen drejer ikke rundt men hvis jeg gir den fuld gas gir den et dunkt og der er fremdrift og jeg kan sejle resten af dagen men næste gang jeg skal ud er det samme problem igen
skal lige nævne at det er med fast drev og at propellen sidder fast.

and

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg forstår dit indlæg korekt, dreje din aksel rundt når du kobler ind, men propellen går ikke med, så kan det jo næsten ikke være andet end at du har mistet noten i mellem propel og skrueaksel.

V.h.  Håndværkeren
har lige fundet ud af at propellen faktisk drejer rundt og har konstateret at når jeg sætter gearet ind så drejer aksel og propel men ikke nok til at gi fremdrift hvis jeg giver gas så stiger omdrejningerne ikke på aksel med mindre jeg giver næsten fuld gas hvorved den giver et dunk og så er der fremdrift  måske kobling/gearkasse???

and

Hej
Hvad er det for en maskine og hvilket gear?

Finn
Hej Zenta.
Der sidder altså også en not i akselen hvor den går ind i gearet, ud over at den måske er svagt konisk. Når du så giver motoren fuldt skrald, trykkes akselen hårdere ind i den bøsning der skal holde akselen. Hvad sker der når du så slår hårdt bak, som Finn Gevind skriver. Slipper den så igen, ja så er det altså noten det er galt med.
På de helt gamle motorer havde vi åbent revers og kobling, og når de blev godt slidt, sparede vi en reperation et stykke tid ved at hælde lidt strandsand ned i koblingen medens den kørte, så tog den ved. Det sled dog endnu mere så reperationen virkelig blev nødvendig.
Annonce
Okay! det er rigtig når den har været i bak er det stensikker atden ikke kan sejle fremad med mindre jeg giver den rigtig megen gas men nar den sågår i indgreb kan jeg sejle resten af dagen men så er den gal igen når båden har lagt stille nogle dage. har også prøvet at jeg ville bremse den på vej ind på min plads uden at det var nogen virkning i bak.
Motoren er en ruggerini 29 hk rdm 901/2 fra 96 påståes der?.gearet hedder technodrive af tyben tmc 30.
skal op til den i morgen vil prøve og se om der er en not

and

Okay! det er rigtig når den har været i bak er det stensikker atden ikke kan sejle fremad med mindre jeg giver den rigtig megen gas men nar den sågår i indgreb kan jeg sejle resten af dagen men så er den gal igen når båden har lagt stille nogle dage. har også prøvet at jeg ville bremse den på vej ind på min plads uden at det var nogen virkning i bak.
Motoren er en ruggerini 29 hk rdm 901/2 fra 96 påståes der?.gearet hedder technodrive af tyben tmc 30.
skal op til den i morgen vil prøve og se om der er en not

and

Har du kikket efter oliemængden?
http://www.technodrive.it/download/TMC.pdf

Dette er dog til en TCM 40 og opefter, men kunne være brugelig.
Skrevet af softice den 12-05-2009 17:44
Har du kikket efter oliemængden?
http://www.technodrive.it/download/TMC.pdf

Dette er dog til en TCM 40 og opefter, men kunne være brugelig.
Hvad har en løs aksel med olie at gøre ???????

Nu kan jeg ikke se nogle steder at det er akslen der er noget galt med. Indtil vidre er det kun gætterier ikke facts. Jeg prøver jo kun at komme med indput fordi jeg havde samme problem med mit gear. Det kunne dog godt sejle fremad, men problem ved bak og det var oliemængden der var for lav.
Hvis nu akslen er løs så er det jo fint at i kunne hjælpe Zenta og mit foreslag var overflødig.
Så håndværkerens indlæg " Hvad har en løs aksel med olie at gøre ???????"
kunne godt have været omformuleret til et positivt indlæg istedet for et jeg alene vide svar. Vi er alle her for at hjælpe/ få hjælp ikke blive nedgjort fordi vores indlæg ikke lige passer ind.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis