fremdrift

har en ældre båd som gør noget mærkeligt når jeg skal sejle og søtter den i gear så drejer akslen som den skal men der er ingen fremdrift proppelen drejer ikke rundt men hvis jeg gir den fuld gas gir den et dunkt og der er fremdrift og jeg kan sejle resten af dagen men næste gang jeg skal ud er det samme problem igen
skal lige nævne at det er med fast drev og at propellen sidder fast.

and

har en ældre båd som gør noget mærkeligt når jeg... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er glad for alle der kan komme med en ide om hvad det kan være, da jeg på nuværende tidspungt ikke ved hvad problemet er, har lige været ved båden og kan kun konstatere at jeg ikke kan få problemet frem når den ligger med fortøjninger på, er som om at når der pres på proppelen så kan den godt og det er den jo når den ligger spændt fast. Ang olie så ligger den godt nok lav dvs minium skal efterfyldes men havde ikke lige noget så har ikke afprøvet din teori endnu men det skal prøves

and

Hej Softice.
Nu er det dig selv der tolker det som en nedgørelse, det var absålut ikke ment som sådan. Det ligger slet ikke til mig, men jeg kan godt være en drillepind kan dog tåle at få igen af samme skuffe.
Hvis du har for lidt olie i Gearet vil du kunne hører det når du forsøger at koble ind, gearet får en mere metallisk lyd.
Hej Håndværkeren.
Nu kender jeg jo ikke din form for humor, men jeg har skrevet mig bag øret at du har det så må det være det.No bad feelings fra min side.

Hej Zenta

Hvis jeg har forstået dig rigtig, så har du kun prøvet at køre frem i fortøjningerne, hvad når du slår bak imens du ligger i fortøjninger. Hvis den trækker mens du kører bak for halv kraft eller mere ( ved godt det er risikabelt hvis du ligger med agterstavn ind mod broen, men så kan du jo vende båden) så hælder jeg mere til teorien om at det er gearet der skal fokuseres på.
Håber du kan bruge ideen

Mvh Finn
Har kørt frem og tilbage i fortøjningerne mange gange i håb om at jeg kunne fremprovokere problemet men problemet viser sig ikke i fortøjningerne, har en teori om at når den står i fortøjningerne er der jo rimelig pres på proppellen,og det er der jo ikke når jeg er fri af fortøjningen der er jo kun rigtig pres på de første meter derefter er der jo ikke så meget pres på og det er der den går kold

and

Annonce
Nu var det vældigt smart at du næste gang du er ved båden, forsøger om du kan dreje akselen uden at motoren er startet, kobel den til og tag så ved akselen og se om du kan dreje den uden at flangen på motoren drejer med. Kan du bare dreje den 5 mm. så er det noten det er galt med. På den måde kan du udelukke hvad det ikke er.
hej du ka prøve om at du kan trække aksel og skruge ud og ind af stævnrøret så er det lejet der er problem med
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Det ville faktisk have været meget nemmere om jeg lige kunne have kørt op til dig Zenta, men jeg kan se at du bor oppe på den anden side af Herning, og det er lidt langt fra Sydals.

V.h.  Håndværkeren
Hej nu har jeg haft en mekaniker ved båden han gennemgik det hele fra enden til anden og han kunne ikke finde noget som skulle forhindre at det ikke skulle virke mente faktisk at det ikke kunne være bedre,han var også et stort spørsmåltegn.
Jeg nævnte den muglighed Softice kom med Ang. olie på gearkassen den var lidt under minnium startede motoren og lod den køre i 5 min tjekkede igen oliestand olien stod stadig på nøjagtig samme sted som før,hvorpå vi fyldte en halv liter olie på, startede motoren løsnede fortøjningerne bakkede ud,satte den i fremad og det virkede prøvede alt hvad vi kunne for at fremprovokere fejlen men det lykkedes ikke. Alt i alt virker det som om mit problem er væk. Det krydser jeg fingre for det er.mekanikeren var 99% sikker,gearet kunne simpelhen ikke nå olien og derved ikke blev smurt.Takker mange gange for jeres hjælp.mvh zenta

and

det var dejlig at høre at det kun var olie mangel der var problemen held og lykke med båden
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis