B&S 12,5hk

Har en B&S 12,5 hk nyere motor med lavt timetal (ca. 425)en besynderlig fejl. Brænder olie og laver et røgslør så haven er dækket. Følgende er lavet: Motor skildt ad og stempelringe samt olieskrabering er som nyt. Ventiler er slebet. Breater er renset. Motor samlet og påfyldt 1,42L SAE30 olie. Motor ryger stadig og stadig stor underkompresion. når den når drift temperatur. Derefter er motoren blevet tvunget til at drikke en dansk vand kun med det resultat at olien nu er blevet som hvid sovs :o(.... Er der nogle af jer kloge hoveder der kan løse denne gåde ??? //Shark
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må da næsten være dine stempelringe, der er bløde, hvis ikke cylinderen er ridset indvendigt, og hermed tænker jeg på lodrette ridser på langs af cylinderen.
Jeg ville hone cylinderen og give stemplet nye ringe og så passe på, at ikke motoren køres varm ved overbelastning eller ansamlinger at skidt omkring cylinderen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvorfor H.. tvinger du din motor til at drikke vand? det er logik at olien bliver hvid når det blandes med vand. Derefter er motoren blevet tvunget til at drikke en dansk vand kun med det resultat at olien nu er blevet som hvid sovs
Bengunn,

Nu er det jo kotume at herinde i dette forum at tale pænt. Men for at tilrette den uvidende så kommer her en rigtig god forklaring:
Til at rense en motor for koks og andet snavs så er det i mange år kendt blandt motor experter at lave denne behandling. Når du som ikke kender dette råd betvivler dette så må du jo bevise at det er forkert at gøre dette - og det bliver nok lidt op ad bakke. Så næste gang du farer i tastaturet over noget du ikke har forstand på så prøv at følge det gamle råd - Tale er sølv, men TAVSHED er guld.
Nu er det ikke sådan at jeg fare over tastaturet, med sider stille og roligt med kaffen og undre mig over at nogen kan finde på at hælde vand i deres motor. og så ikke ved at olien bliver hvid, og jo, jeg er ikke motor mand, men ved da så meget at de fleste frygter vand i olien, ikke mindst til søs, hvor mange også bruger B&S motore. Slutteligt vil jeg råde dig til, ikke at komme ud af din have, hvis du syntes at et H... er så uforskammet tale, pas på i den store verden der taler folk nogen gange sådan.
Annonce
Min erfaring er, at krumtaphuset skal være absolut tæt. Hvis der er den mindste læk fx ved oliepåfyldningen, så ryger maskineriet.

Mvh. Gynther
Hvis du får vand i olien af danskvandskuren er det med sikkerhed utæthed mellem stempel og cylinder.derfor ryger din motor også da der kommer olie op til forbrændingskammeret. Krumtaphuset er ikke tæt der skal være udluftning.
Fuldstændig korrekt og der ligger allerede nyt sæt stempelringe i posten til mig - Lidt forsinket da der åbenbart er 14 forskellige stempler til denne model - B&S i gør sandelig livet besværligt for jer selv, forhandlerne og ikke mindst os forbrugere. Men tak for de seriøse indlæg! - Nu skal der slåes græs :o))
-> Håndstad.

Her tager du fejl. Ingen af de plæneklippermotorer med stænksmøring, som jeg kender til, har åbent krumtaphus. Det kan ikke lade sig gøre i en liggende stænksmurt motor.

Prøv. Skru låget med oliepinden af mens du kører, og så skal du se.
Gynther.  Ja nu skal vi lige blive enige,jeg skriver udluftning, ellers får du overtryk i krumtaphuset, jeg mener da afgjort der sidder et rør eller slange fra motor til luftfilteret/karburator.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis